×
×

شاهین فرهت: ممنونم که به یادم آوردید

  • کد نوشته: 121943
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۵ام مهر ۱۳۹۵
  • ۰
  • شاهین فرهت در مراسم بزرگداشتش پس از دریافت جایزه گفت: ممنونم اما من یادم نبود که این کارها را کردم، ممنونم که به یادم آوردید.
    +به غیر از فرهت، از لوریس چکناواریان، مجید کیانی، علی‌اصغر بیانی و میرعلی‌رضا میرعلی‌نقی در این مراسم تقدیر شد

    شاهین فرهت: ممنونم که به یادم آوردید
  • ۵۷۳۵۶۸۴۶شاهین فرهت در مراسم بزرگداشتش پس از دریافت جایزه گفت: ممنونم اما من یادم نبود که این کارها را کردم، ممنونم که به یادم آوردید.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از ایسنا، مراسم بزرگداشت شاهین فرهت –آهنگساز و موسیقی‌دان- و چهار نفر از موسیقی‌دانان پیشکسوت در قالب «جشن موسیقی و اندیشه» شامگاه ۴ مهرماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم سجاد نوروزی –رئیس فرهنگسرای اندیشه- بیان کرد: من به عنوان یک شنونده می‌گویم که موسیقی وامدار اساتیدی است که امشب در این مکان حضور دارند. اگر گوش عامه مردم به یکسری نواهای ناهنجار عادت کرده است، متولیان فرهنگ در این زمینه مقصر هستند. آن‌ها متوجه نشدند در چه حوزه‌ای باید سرمایه‌گذاری کنند و نگاه ویژه داشته باشند.

    سپس ویدیویی از سخنان علی معلم –رئیس فرهنگستان هنر- پخش شد که وی در آن درباره موسیقی، توضیح کلمه آهنگ و جایگاه موسیقی در ادیان مختلف صحبت می‌کرد.

    در ادامه غلامرضا اعوانی -استاد فلسفه- پشت تریبون رفت و اظهار کرد: موسیقی ارتباط خاصی با حکمت دارد. متاسفانه موضوع موسیقی امروزه کمتر میان حکما کار می‌شود، اما غربی‌ها واقعا در این زمینه کار کردند.

    وی گفت: موسیقی با گوش در ارتباط است بنابراین تاثیر زیادی در نفس دارد. از طرفی نیز موسیقی با عامل زمان سر و کار دارد نه عامل مکان! بنابراین هنرمند هر لحظه در حال خلق است. خداوند در قرآن موضوع «خلق جدید» را مطرح کرده و موسیقی‌دان خلق جدید می‌کند. کار او در خلاقیت به خداوند شباهت دارد.

    ۵۷۳۵۶۸۵۶اعوانی اضافه کرد: ماده صنعات دیگر ماده خارجی است، اما ماده موسیقی روحانی است و از نفس برمی‌‍‌آید و به نفس می‌نشیند، بنابراین تاثیرگذارترین هنری است که می‌توان تصور کرد.

    این استاد فلسفه در ادامه به بررسی موسیقی در فلسفه و عرفان پرداخت و سخنش را با ابیاتی از مولانا و سعدی به پایان برد.

    میرعلی‌رضا میرعلی‌نقی –روزنامه‌نگار و پژوهشگر موسیقی- سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنانی درباره شاهین فرهت، اظهار کرد: ۳۶ سال پیش او را در کنار جهانشاه درخشانی شناختم. فرهت در برهوت دهه ۶۰ که همه‌چیز تاریک بود برای شناخت موسیقی سمفونیک آثاری را با تیراژ محدود اما کیفیت بالا منتشر می‌کرد در حالی که این کار او بازگشت اقتصادی نداشت. نوشته‌های او در تفسیر آثار نقش ویژه‌ای در شکل گیری فرهنگ ما داشت.

    او ادامه داد: من کمتر کسی را می‌شناسم که موسیقی جهانی را مانند فرهت بشناسد. او به طور دائم به ۳ زبان کتاب می‌خواند و با عشق آرشیو فیلم و موسیقی جمع می‌کند. او از هر دوره موسیقی تفسیرهای ویژه‌ای را دارد. یکی از ویژگی‌های برجسته شاهین فرهت این است که با موسیقی ایرانی انس و الفت دارد که برخی از نایاب‌ترین آن‌ها در آرشیو موسیقی او وجود دارد. من هر بار که او را می‌بینم نکته تازه‌ای برای گفتن دارد.

    میرعلی‌نقی با بیان این‌که فرهت مردی ۷۰ ساله با نیروی فردی ۳۷ ساله است، افزود: من آن‌چه که در خانه او دیدم، در خانه هیچ موسیقی‌دانی ندیدم. او با عشق و شور زیاد روزی چند ساعت موسیقی گوش می‌دهد و با آن زندگی می‌کند.

    پس از پخش ویدیویی از پیانو نوازی و آرشیو شاهین فرهت، این آهنگساز به روی صحنه آمد و دقایقی صحبت کرد.

    او اظهار کرد: بچه‌های شهرستان بسیار مشتاق موسیقی هستند و استعدادهای خوبی دارند. شاید خیلی از کشورها به اشباع رسیده باشند اما ما تشنه هستیم.

    ۵۷۳۵۶۸۵۲در ادامه از او درخواست کردند تا پیانو نوازی کند. فرهت پیش از نواختن پیانو، گفت: من آهنگسازم و پیانیست نیستم اما روزی نیست که من پیانو نزنم. مقدمه‌ای را که هشت سال پیش برای فستیوال فیلم‌های صامت ساختم برای شما می‌نوازم.

    سپس بیانیه اولین دوره جشن «موسیقی و اندیشه» خوانده شد و این جشن جایزه این دوره را به شاهین فرهت تقدیم کرد.

    در ادامه از لوریس چکناواریان، مجید کیانی، علی‌اصغر بیانی و میرعلی‌رضا میرعلی‌نقی تقدیر شد و به هرکدام تابلوی چهره خودشان که به دست علیرضا ذاکری کشیده شده بود را به همراه لوح تقدیر، دریافت کردند.

    فرهت پس از اهدای لوح تقدیر چکناواریان، گفت: من لوریس را هنگامی که سال اول بودم در مدرسه امیراتابک دیدم. او جوان خوش‌تیپی بود که سر صف ویولون می‌زد و ما سرود ای ایران را می‌خواندیم. من در آن زمان با خود می‌گفتم که آیا روزی می‌رسد که من با او صحبت کنم؟

    تولد دو سالگی مجله «عصر اندیشه» بخش دیگری از این برنامه بود که کیک تولد این جشن به دستان فرهت و چکناواریان بریده شد.
    پس از پایان مراسم، میزگرد تخصصی با حضور چکناواریان، فرهت و… برگزار شد.
    در این مراسم افرادی مانند مصطفی رحماندوست، رضا مهدوی، منوچهر آشتیانی، محمد خرمشاهی، یحیی علوی و…  حضور داشتند.

    https://musiceiranian.ir/?p=121943
       
    برچسب ها شاهین فرهت

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *