×
×

«نوبت آن رسیده که هنرمندان به حقوق قانونی خود در موسیقی برسند»

  • کد نوشته: 120670
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۳ام شهریور ۱۳۹۵
  • ۱ دیدگاه
  • نشست خبری آلبوم «دیده بیدار» به خوانندگی «فرمان فتحعلیان» صبح امروز در پردیس چارسو با حضور این خواننده برگزار شد.
    +ممنوع الکاری من در سالهای گذشته از دید هیچ رسانه ای پوشیده نماند
    +می خواهم بگویم که من یک انسانم و حقوق هنری من بایستی در جامعه مورد احترام باشد
    +دانلود نوعی دزدی است و بیائید از این قبیل دزدی ها پیشگیری کنیم
    +من ۲۴ سال کار کرده ام و این آخرین سعی من برای نشان دادن و عمومی کردن هنرم به مخاطبان موسیقی است

    «نوبت آن رسیده که هنرمندان به حقوق قانونی خود در موسیقی برسند»
  • نشست خبری آلبوم «دیده بیدار»

    نشست خبری آلبوم «دیده بیدار»

    نشست خبری آلبوم «دیده بیدار» به خوانندگی «فرمان فتحعلیان» صبح امروز در پردیس چارسو با حضور این خواننده برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در ابتدای این برنامه تیزر «دیده بیدار» در سالن پخش شد و این خواننده در ابتدای صحبت هایش گفت: «ممنوع الکاری من در سالهای گذشته از دید هیچ رسانه ای پوشیده نماند. شیطنت شخصی باعث شد یک سال و نیم ممنوعیت شامل حال من شود و این شیطنت از سوی یکی از مسئولین وقت موسیقی کشور بود.»

    او ادامه داد: «پیامدهای ممنوع الکاری برای هر هنرمندی درایران در جامعه کنونی هزار و یک مشکل را در پی دارد. من این دوره سیاه و تلخ را گذراندم ولی هنوز هم برخی مشکلات شامل حال من می شود ولی سعی دارم آن را رد کنم.»

    فتحعلیان درباره همکاری با سیروس الوند به عنوان ترانه سرا در آلبوم جدیدش، گفت: «در یکی از کنسرتهای من که سالها پیش در برج میلاد برگزار شد برخی صحبت های جنجالی آقای الوند بهانه ای شد که من ممنوع الکار شوم. پس از مدتی ایشان به منزل من آمدند و از من خواستند که این خاطره تلخ را فراموش کنیم و در یک همکاری جدید، اتفاقات خوشایندی را رقم بزنیم. ترانه ای را برای من خواندند و این ترانه بسیار زیبا بود. این اثر «وهم» نام داشت و من تصمیم گرفتم در آلبوم جدیدم این اثر را مورداستفاده قرار بدهم.»

    خواننده «ناجی» در توضیح فضای آلبوم جدیدش نیز گفت: «مجموعه «دیده بیدار» در سه فرم و سه قالب تهیه و تولید شده است. بخشی از آثاربه اشعار معنوی اختصاص داده شده و بخشی نیز فضایی عاشقانه را روایت می کند. بخش دیگر فضای محتوایی آلبومم، فضایی اعتراضی به اتفاقات و مسائل این روزهای جهان است. جهانی که جنگ و خونریزی سراسر آن را فراگرفته است. این وظیفه هر هنرمندی است که درباره این فجایع و اتفاقات حرف بزند. هنرمند باید جهان را به سمت صلح هدایت کند ودر این آلبوم، انتقادهایی را به رویه کنونی جهان داشته ام.»

    نشست خبری آلبوم «دیده بیدار»

    نشست خبری آلبوم «دیده بیدار»

    فتحعلیان درباره رویه جدید انتشار آلبومش که قرار است از سوی یک سامانه و یک اپلیکیشن منتشر شود نیز گفت: «ما با سامانه *۷۸۰ و اپلیکیشن نواک تعاملی داشته ایم و از آنجایی که احساس کردم این روند انتشار، به نوعی حمایت از حقوق هنرمندان است، تصمیم گرفتیم آلبوم را با این راهکار و به صورت اینترنتی منتشر کنیم. تمام آلبوم های من دو ساعت پس از انتشاردر بازار روی اینترنت به صورت رایگان می رفت و دانلود رایگان باعث شد حق و حقوق و اقعی این آثار حفظ و ارائه نشود. کسی آن بغض ها را نمی دید که چقدر ناراحت بودیم و زخم های زیادی ازاین موضوع خوردیم. این سامانه و رویه انتشار آلبوم، برای حمایت از حقوق هنرمندان آمده و امیدوارم بتواند دراین مسیر راهش را پیدا کند.»

    فتحعلیان در پاسخ به این سوال که آیا تمام دوستداران آثارش به گوشی های موبایل هوشمند دسترسی دارند که بتوانند آلبوم را بشنوند و این رویه انتشار ریسک بزرگی برای او بوده، نیز گفت: «بزرگترین ریسک، مهاجرت من ازایران بود که در سالهای گذشته در آستانه اتفاق افتادن بود. بخاطر زخم هایی که خوردم. ولی سعی کردم بمانم و بجنگم و حالا با انتشار این آلبوم سعی دارم بار دیگر آثارم را به گوش مخاطب برسانم و احساس می کنم رویه ای که انتخاب کرده ام، رویه ای درست و به روزاست. در جهان کنونی حتی مادر بزرگ ها هم در استفاده از تکنولوژی مهارت پیدا کرده اند. پس قطعا درصد بالایی از جامعه و اکثریت مطلق توانایی شنیدن این آلبوم را دارند و همین اصلی ترین دلیل من برای انتخاب رویه کنونی بود. این شیوه در تمام جهان دیگر به تثبیت رسیده و من سعی دارم در ایران نیز آن را معرفی کنم. مردم ما بخاطر آزار و اذیتی که به سگ و گربه در خیابان می شود، کمپین های مختلفی راه می اندازند تا از این حیوانات دفاع کنند. خود هم در این امور همیشه پیشرو بوده ام. حالا می خواهم بگویم که من یک انسانم و حقوق هنری من بایستی در جامعه مورد احترام باشد. دانلود نوعی دزدی است و بیائید از این قبیل دزدی ها پیشگیری کنیم. من ۲۴ سال کار کرده ام و این آخرین سعی من برای نشان دادن و عمومی کردن هنرم به مخاطبان موسیقی است.»

    فتحعلیان تاکید کرد: «یکی از همکلاسی های من در راهروهای ارشاد من را دید که در حال اشک ریختن هستم. از من پرسید که چه اتفاقی افتاده و من اشاره کردم که پس از دو سال مجوز گرفته ام و خوشحالم و این اشک شوق است. او با تعجب پرسید چرا باید توئی که آثارت وجهه معنوی دارد دو سال مجوز نگیرد و من جوابی نداشتم به او بدهم.»

    او در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: «متاسفم که با آغاز انتشار آلبوم های موسیقی در این قالب و به صورت اینترنتی حال خیلی از شرکت های پخش را خواهیم گرفت. به هر حال آنها یک عمر حال هنرمندان و خواننده های ما را گرفتند و حالا نوبت آن رسیده کمی هنرمندان هم به حقوق شان برسند. به جای بزرگ ترشدن و منافع مالی شرکت ها، کمی هم هنرمندان به حقوق شان برسند. اگر مردم به هنرمند احترام بگذراند، این احترام به صورت متقابل منتقل خواهد شد و اگر میخواهند هنرمند سکته نکند و قطعه هنرمندان پر نشود، از انتشار آثار و حقوق هنری شان محافظت نمایند.»

    نشست خبری آلبوم «دیده بیدار»

    نشست خبری آلبوم «دیده بیدار»

    فرمان فتحعلیان درباره آخرین آثار زنده یاد «شاهرخ پورمیامین» در آلبوم جدیدش نیز گفت: «شاهرخ یکی از بهترین های ایران در نوازندگی و موسیقی بود. ما مرز دوستی را با هم گذرانده بودیم و خیلی با هم نزدیک بودیم. آخرین همکاری های من با شاهرخ در آلبوم جدید منتشر خواهد شد و آخرین یادگاری های شاهرخ در این آلبوم هستند.»

    فتحعلیان در اواخر صحبت های خود نیز درباره زمان دقیق رونمایی این آلبوم گفت: «این آلبوم در تاریخ پنج شنبه ۲۵شهریور به صورت رسمی در اپلیکیشن نواک و سامانه #۷۸۰ رونمایی خواهد شد و علاقمندان از طریق این اپلیکیشن می‌توانند نسبت به دریافت آلبوم اقدام نمایند.»

    گفتنی ست نمایندگان سامانه *۷۸۰ و اپلیکیشن نواک نیز در این نشست حضور داشتند و درباره چگونگی استفاده و مکانیسم انتشار این آلبوم توضیحاتی را ارائه کردند.

    عکس ها از سارا عبدالهی

     

    https://musiceiranian.ir/?p=120670
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *