×
×

غیرقانونی عمل کردن و کپی کردن آثار هنری عادی شده است

  • کد نوشته: 11887
  • شادروان موسوي
  • دوشنبه, ۳۰ام خرداد ۱۳۹۰
  • ۰
  • حسین علیزاده صبح امروز‌ ـ ۲۸ خرداد ماه ـ از راه‌اندازی و افتتاح اولین وب‌سایت تخصصی‌اش خبر داد و جزییات کارگاه‌های آموزشی‌اش را در استان‌های کشور تشریح کرد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشست خبری که صبح امروز ـ ۲۸ خردادماه ـ در تالار وحدت برپا شده بود، بهرنگ تنکابنی […]

  • حسین علیزاده صبح امروز‌ ـ ۲۸ خرداد ماه ـ از راه‌اندازی و افتتاح اولین وب‌سایت تخصصی‌اش خبر داد و جزییات کارگاه‌های آموزشی‌اش را در استان‌های کشور تشریح کرد.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نشست خبری که صبح امروز ـ ۲۸ خردادماه ـ در تالار وحدت برپا شده بود، بهرنگ تنکابنی ـ مدیر برنامه‌های کنسرت‌های علیزاده ـ گفت: از سال گذشته کنسرت‌های مجید خلج و حسین علیزاده با استقبال و درخواست‌های مختلفی از سوی هنردوستان در شش شهرستان برپا شد و با وجود نشست‌هایی که در تمام شهرها با حضور استاد علیزاده برپا شد، اما هنرجویان شهرستانی درخواست‌های متعددی مبنی بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی داشتند.

    او ادامه داد: در طول این سفرها به شکل جدی به این موضوع فکر کردیم تا این کلاس‌ها را سازمان‌دهی کنیم و خوشبختانه با همکاری‌های سعید محمدی (از شاگردان قدیمی استاد) در شهرستان‌ گرگان موفق شدیم تا پیگیری و سازمان‌دهی این کارگاه‌ها را از طریق طراحی و راه‌اندازی یک سایت اینترنتی به سرانجام برسانیم.

    حسین علیزاده ـ آهنگساز و نوازنده ـ نیز در همین راستا توضیح داد: اجراهای ما در این شش استان با نتایج بسیار جذابی پیگیری شد، به طوری که شنوندگان شهرستانی در برابر اجرای قطعات مختلف و به ویژه قطعات محلی عکس‌العمل‌های احساسی داشتند. لذا حس خوبی را از این شنوندگان در شهرستان‌ها گرفتم.

    او اضافه کرد: همزمان با برگزاری کنسرت‌ها و نشست‌های مختلفی که در این شش استان داشتیم به این نتیجه رسیدم که موضوع نیاز به آموزش و برگزاری کلاس‌های تخصصی در استان‌ها مطرح است، به ویژه که در تمام این سال‌ها همواره تهران به عنوان استان مرکزی مورد توجه بوده، اما در شهرستان‌ها شوق و عشق زیاد به موسیقی و نداشتن امکانات در کنار آن به وفور به چشم می‌خورد. در تمام این کنسرت‌ها شاهد هنرجویان و هنردوستانی بودم که از شهرهای دور برای دیدن این برنامه و یک ملاقات کوتاه آمده بودند.

    علیزاده که در این سال‌ها سابقه‌ بیش از سه دهه تدریس موسیقی را در کارنامه خود دارد، عنوان کرد: تدریس انرژی زیادی می‌خواهد، اما احساس کردم بعد از این وقفه چندساله یکی از آن نکاتی که به خوبی می‌تواند به من انرژی دهد دیدار و داشتن کلاس با آدم‌هایی است که مشتاق موسیقی هستند و من از این مسیر می‌توانم دوباره نیروهایم را جمع کنم. چندسالی است که از آموزش دور شده‌ام اما می‌خواهم برای ارتباط با شاگردان از امکانات روز استفاده کنم و شوق آنها را پاسخ دهم.

    او با اشاره به استان‌هایی که در حال حاضر برای برپایی این کارگاه‌ها قطعی شده است، گفت: شهرهایی همچون شیراز، گرگان و تهران درحال حاضر قطعی شده‌اند و به دلیل مرکزی بودن آنها احتمال پذیرش هنرجویانی از استان‌های همجوارشان نیز وجود دارد. البته این کارگاه‌ها برای هنرجویان خارج از کشور نیز برگزار خواهد شد و به مرور امیدواریم که با توجه به امکانات هر استان و مرکزبودن آن بتوانیم دامنه این کارگاه‌ها را گسترش دهیم.

    نوازنده «شورانگیز» درباره شیوه‌های آموزش خود در این کارگاه‌ها، توضیح داد: عمدتا تمرکزم برروی کارهای تخصصی خودم است. اما باز هم با شاگردان تجربه خواهم کرد و معتقد نیستم که یک کتاب و یا یک شیوه به خصوص جوابگوی همه شاگردان است، چه بسا که موسیقی و هنر به نکات ظریف روحی و روانی هنرجویان و ضرورت‌های هر شاگرد بازمی‌گردد.

    او خاطرنشان کرد: مطمئن هستم اگر این کلاس‌ها ادامه پیدا کند جالب می‌شود ،زیرا در شهرستان‌های مختلف با روحیات متفاوتی از هنرجویان روبه‌رو هستیم و کارها را با شاگردان مختلفی تجربه می‌کنیم. لذا صرفا به شکل دگم و مطلق به یک نکته خاص خلاصه نخواهیم کرد.

    علیزاده همچنین درباره احتمال حضور اساتید دیگری در کنار خودش در این کارگاه‌ها، گفت: هدف ما ترویج درست موسیقی است. لذا سعی دارم که تنها به آموزش تار و سه‌تار خلاصه نکنم و در این صورت از دوستانم برای سازهای دیگر کمک خواهم گرفت. اما هدف نهایی آموزش مسایل تکنیکی موسیقی به هنرجویان است.

    او درباره این سایت تخصصی که تمام مراحل ثبت‌نام و مشخصات هنرجویان را دربر می‌گیرد، توضیح داد: تمام مطالب و شرایط پذیرش هنرجو در این سایت قید می‌شود. افرادی هستند که کار تخصصی آنها موسیقی است و در کنارشان افرادی هم به صورت مبتدی ثبت‌نام می‌کنند. لذا در یک دوره زمانی و از میان افراد ثبت‌نام‌ شده باید انتخاب‌های اولیه صورت بگیرد و بعد از ملاقات حضوری با هرکدام از هنرجویان آنها را به لحاظ تکنیکی تقسیم‌بندی کنیم.

    آهنگساز «نینوا» خاطرنشان کرد: اگر تفاهم میان موسیقیدانانی که عقاید مختلفی داشتند، نسبت به آموزش موسیقی وجود داشت، امروز شاهد وضعیت فوق‌العاده‌ای در آموزش این رشته بودیم و هنرجویان موسیقی از همان ابتدا وضعیت و جایگاه‌شان مشخص می‌شد. زیرا این افراد باید از سنین کم با مسیر مشخصی راه خود را ادامه دهند و معلوم شود که در چه رشته‌ای و چه حوزه‌ای استعداد دارند. این درحالی است که در تمام دنیا آموزش موسیقی هرسال نسبت به سال قبل در حال تحول و به‌روزشدن است. لذا اگر تعصبات را کنار بگذاریم، می‌توانیم هنرمندان بااستعدادی را تحویل جامعه بدهیم.

    این نوازنده برجسته تار و سه‌تار تصریح کرد: ما باید به شاگردان‌مان یاد دهیم که وجود خود را در هنر پیدا کنند. زیرا اگر قرار باشد هنرجویان به تقلید صرف از استاد خود بپردازند، این نتیجه درستی نخواهد داشت. بلکه آنها باید خودشان را در موسیقی پیدا کنند. نه اینکه در تعلیم و شیوه استاد حل شوند. پس باید سعی کنیم نگاه‌مان را از نظر ریشه‌ای به آموزش به‌روز کنیم و از خودمان یک مجسمه نسازیم.

    به گزارش ایسنا،سعید محمدی که بیش از دو دهه به عنوان هنرجوی حسین علیزاده کار کرده و درحال حاضر مسوولیت ساماندهی سایت تخصصی او را برعهد دارد، در بخش دیگری از این نشست گفت: این سایت به نشانی اینترنتی www.maktab-alizadeh.com از امروز به صورت آموزشی افتتاح شد و آغاز به کار کرده است و شامل دو بخش می‌شود. بخش نخست آن به شخصیت‌ حرفه‌ای استاد علیزاده، کارها و برنامه‌های ایشان اختصاص دارد و بخش دوم آن دربرگیرنده کلاس‌های‌ آموزشی ایشان می‌شود.

    او ادامه داد: در این سایت جداول و فرم‌های آماده‌ای داریم که باید از طریق متقاضیان پر شود و به مرکز اطلاعات‌ ما ارسال گردد و بعد از یک بازه‌ زمانی مورد بررسی قرار گیرد و براساس اطلاعات هنرجویان تقسیم‌بندی شود و کل اطلاعات و برنامه‌هایمان مجددا از طریق سایت به هنرجویان اعلام خواهد شد.

    او تصریح کرد: برگزاری این کلاس‌ها و کارگاه‌ها یک فرصت طلایی برای علاقه‌مندان موسیقی خواهد بود، چه بسا که خیلی از هنرجویان این رشته در سطح ملی طالب ارتباط با حسین علیزاده هستند و به دلیل اهمیت این ارتباط ما تلاش داریم در حد امکان هیچ درخواستی را بدون پاسخ نگذاریم و تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا یک سایت پویا و زنده ارایه دهیم تا هرکسی به نوعی بتواند از این اطلاعات بهره‌برداری کند.این سایت در عین حال اولین و تنها رسانه تخصصی حسین علیزاده خواهد بود.

    علیزاده نیز در همین راستا توضیح داد: مدت‌های زیادی است که در شبکه‌های اجتماعی صفحاتی به نام من توسط علاقه‌مندانم باز شده است اما به بنده هیچ ارتباطی ندارد. لذا از این به بعد، تنها این سایت رسمیت خواهد داشت و هیچ سایت دیگری از سوی من مرجعیت ندارد.

    او همچنین درباره آمادگی خود برای شروع این کارگاه‌ها گفت: به شخصه از ابتدای پاییز آماده برگزاری این کارگاه‌ها هستم و در عین‌حال آن را محدود به داخل کشور نمی‌دانم، بلکه داوطلبان می‌توانند خارج از ایران نیز از چنین کارگاه‌هایی بهره‌مند شوند، به ویژه که هروقت ما کنسرتی در کشوری برگزار می‌کنیم یکی از شروط برگزاری آن داشتن کارگاه‌های آموزشی در حاشیه کنسرت است. اما متأسفانه در داخل کشور به دلیل نبود شرایط تا پیش از این حتی کنسرتی در استان‌ها نداشتیم.

    او اضافه کرد: هنرجویان در طول سال می‌توانند چهار بار به این کلاس‌ها بیایند و ساعت‌های بیشتری را به هنرجویان شهرستانی اختصاص خواهیم داد و نمایندگانی را نیز به عنوان کمک درسی در کنار خود در استان‌ها خواهیم داشت.

    به گزارش ایسنا، حسین علیزاده در بخش دیگری از این نشست به سوالات حاشیه‌ای خبرنگاران نیز درباره دیگر برنامه‌های خود پاسخ داد.

    او در بخش دیگری از این برنامه درباره انتشار غیرقانونی آلبوم «من اگر پرنده بودم» که در سطح شهر و همچنین به صورت اینترنتی قابل دسترس است، توضیح داد: کارهایی دارم که در ایران تولید نمی‌شود و از آنجا که کمپانی‌های غیرایرانی تهیه‌کننده آن هستند به بازار نمی‌آید. اما متأسفانه ارگان‌های رسمی در کشور ایران به مسوولیت‌های خود عمل نمی‌کنند و خیلی زشت است که امضای آنها در بسیاری از مواقع پای یک کار کپی و تقلبی ثبت می‌شود.

    او درباره انتشار غیرمجاز آخرین آلبوم موسیقی‌اش گفت: شهر کتاب این سی‌دی را به صورت تقلبی تکثیر کرده است و در شعب مختلف این مجموعه قابل دسترس است و حتی بارکد دارد. البته آرم شهر کتاب پشت این آلبوم درج نشده اما متأسفانه هنوز قوانین جامعی در موسیقی برای کپی‌رایت وجود ندارد و مایه ننگ است که شهر کتاب به عنوان یک نهاد فرهنگی چنین اثری را به شکل تقلبی ارایه می‌کند.

    علیزاده با گلایه از انتشار غیرقانونی این اثر گفت: وقتی کسی می‌خواهد به شکل قانونی کار کند، همه نوع مانعی بر سر راه او وجود دارد، اما برای کسی که غیرقانونی حرکت می‌کند به راحتی این مسیر فراهم است که این جای تأسف دارد.

    این نوازنده و آهنگساز در ادامه از انتشار غیرقانونی فیلم تورکنسرت خود و مجید خلج در استان گلستان نیز خبر داد و افزود: در حاشیه برپایی کنسرت ما در استان گلستان وزارت ارشاد اعلام کرد که به صورت تخصصی فیلمبرداری این برنامه انجام می‌شود و بعد از آن تنها در اختیار ما می‌گذارند. درحالی که بعد از دوماه از گذشت این برنامه شاهد انتشار غیرقانونی آن با آرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرگان بودیم. ما درحال پیگیری قانونی این اتفاق هستیم، اما متأسفانه غیرقانونی عمل‌کردن یا کپی‌کردن آثار هنری به قدری در سطح کشور عادی شده است که مراکز دولتی با آرم خود این کار را انجام می‌دهند و ما خیلی تعجب کردیم که با وجود همکاری صمیمانه مسوولان وزارت ارشاد در گرگان عواملی حضور دارند که در کار خود صداقت ندارند.

    علیزاده درباره تورکنسرت‌های خود و شهرام ناظری در خارج از کشور و احتمال برگزاری این برنامه در ایران گفت: وقتی همدلی و همفکری وجود داشته باشد، به یک کار مشترک ختم می‌شود که شنونده را هم راضی می‌کند و خوشبختانه بعد از برگزاری این تورکنسرت بین‌المللی احتمالا اوایل مردادماه در نمایشگاه بین‌المللی-سالن میلاد این کنسرت را برگزار خواهیم کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=11887
       
    برچسب ها حسين عليزاده

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *