×
×

سیامک آقایی:

  • کد نوشته: 11831
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۸ام خرداد ۱۳۹۰
  • ۰
  • اصل اساس خلق یک اثر و اجرا، حال و «آن» موزیسین و خلاقیت آهنگساز است که اینها در هیچ دانشگاهی تدریس نمی‌شوند

  • عضو گروه جاده ابریشم معتقد است: کشف استعدادهای جوان تاثیر به‌سزایی بر آینده موسیقی دارد که معمولا در ملل و جوامع متمدن از اهم سیاست‌های سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ و هنر محسوب می‌شود که ما خوشبختانه از آن بی‌نیازیم!

    سیامک آقایی نوازنده برجسته سنتور و یکی از آهنگسازان جوان کشورمان در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران می‌گوید :شاخص‌های بسیاری برای ماندگاری یک اثر وجود دارد اما آن‌چه در موسیقی ایرانی مهم‌تر از دیگر ویژگی‌ها به‌شمار می‌رود ملودی است. بدین معنا که ملودی به گونه‌ای خلق شود که در ذهن شنونده و مردم جامعه بماند اما متاسفانه از این مهم بسیار فاصله گرفته‌ایم.

    او با اشاره به این‌که کیفیت ملودی از بدیهیات و مقدمات امر آهنگسازی در بیشتر فرهنگ‌های موسیقایی به‌ویژه فرهنگ موسیقی شرقی است و به تعبیری شاید بتوان گفت که موسیقی در قدم نخست یعنی ملودی، می‌افزاید: در بخش‌هایی از آهنگسازی نظیر فضاسازی، سازبندی یا استفاده از سازهای جدید پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما از بیشتر آن‌ها نمی‌توان چیزی برداشت کرد از آن رو که در زمینه ساخت ملودی ضعیف عمل می کنیم.

    آقایی با ماجراجویانه خواندن این شیوه آهنگسازی، اظهار می‌کند: وقتی اصوات را طوری در کنار هم می چینیم که هیچ معنی خاصی نمی‌دهند و فایده‌ای ندارند درست به مانند این می‌ماند که مدت‌ها به دنبال چیزی باشیم و سر آخر هم آن را نتوانیم پیدا کنیم.
    این نوازنده سنتور با بیان این‌که شیوه ماجراجویانه به این ماند که یکسری لغات را پراکنده به کار بریم و خب طبیعی هم هست که مخاطب چیزی نفهمد، تاکید می‌کند: امروزه ملودی‌گریزی یک نوع بیماری و پز روشنفکری شده است، آن هم در حالی که از ملودی‌های محلی می‌توانیم برای خلق آثار مناسب و شنیدنی استفاده کنیم.

    این آهنگساز درمورد یکی از راه‌هایی که سبب تربیت و شکل‌گیری آهنگسازان برجسته می‌شود، اذعان می‌کند: از بهترین راه‌ها این است که بستری فراهم کنیم تا فرزندان این آب و خاک از دوران کودکی بتوانند با موسیقی آشنا شوند و آن را فراگیرند که این مهم یا کشف استعدادهای جوان تاثیر بسزایی بر آینده موسیقی دارد که معمولا در ملل و جوامع متمدن از اهم سیاست های سرمایه گذاری در بخش فرهنگ و هنر محسوب می شود که ما خوشبختانه از آن بی نیازیم!

    آهنگساز آلبوم “یاد باد” درمورد نیاز به تحصیلات آکادمیک برای خلق اثری ماندگار می‌گوید: مدتی است که در جواب پرسش‌هایی از این دست کمی دچار شک هستم چرا که بسیاری از آهنگسازان مورد علاقه‌ام که به‌شدت مشتاق آثارشان هستم، تحصیلات آنچنانی نداشته‌اند بنابراین درمورد این موضوع، پاسخ واضحی ندارم.

    آقایی در مورد آهنگسازی تاکید کرد: اصل اساس خلق یک اثر و اجرا، حال و «آن» موزیسین و همچنین خلاقیت آهنگساز است که اینها در هیچ دانشگاهی هم تدریس نمی‌شوند.

    او با اشاره به این‌که آهنگسازی در کشور ما در مرحله آزمون و خطا آن هم به شکل بی‌نتیجه آن انجام می‌شود، می‌گوید: البته در آزمون و خطا مشکلی نیست به شرط آن که به جای این همه تغییرات ظاهری، به یک نیاز درونی هم برسیم بدین معنا که هنگام آهنگسازی ایرانی صرفا به دنبال تنوع صوتی نباشیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=11831
       
    برچسب ها سیامک آقایی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *