موسیقی ایرانیان
 

سیامک آقايي:

عضو گروه جاده ابریشم معتقد است: كشف استعدادهاي جوان تاثیر به‌سزایی بر آينده موسيقي دارد كه معمولا در ملل و جوامع متمدن از اهم سياست‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش فرهنگ و هنر محسوب مي‌شود كه ما خوشبختانه از آن بي‌نيازيم!

سیامک آقایی نوازنده برجسته سنتور و یکی از آهنگسازان جوان کشورمان در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران می‌گوید :شاخص‌های بسیاری برای ماندگاری یک اثر وجود دارد اما آن‌چه در موسیقی ایرانی مهم‌تر از دیگر ویژگی‌ها به‌شمار می‌رود ملودی است. بدین معنا که ملودی به گونه‌اي خلق شود که در ذهن شنونده و مردم جامعه بماند اما متاسفانه از این مهم بسيار فاصله گرفته‌ایم.

او با اشاره به این‌که كيفيت ملودي از بديهيات و مقدمات امر آهنگسازي در بيشتر فرهنگ‌هاي موسيقايي به‌ويژه فرهنگ موسيقي شرقي است و به تعبيري شايد بتوان گفت كه موسيقي در قدم نخست يعني ملودی، می‌افزاید: در بخش‌هایی از آهنگسازی نظیر فضاسازی، سازبندی یا استفاده از سازهای جدید پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما از بیشتر آن‌ها نمی‌توان چیزی برداشت کرد از آن رو که در زمینه ساخت ملودی ضعیف عمل می کنیم.

آقایی با ماجراجویانه خواندن این شیوه آهنگسازی، اظهار می‌کند: وقتی اصوات را طوری در کنار هم می چینیم که هیچ معنی خاصی نمی‌دهند و فایده‌ای ندارند درست به مانند این می‌ماند که مدت‌ها به دنبال چیزی باشیم و سر آخر هم آن را نتوانیم پیدا کنیم.
این نوازنده سنتور با بیان این‌که شیوه ماجراجویانه به این ماند که یکسری لغات را پراکنده به کار بریم و خب طبیعی هم هست که مخاطب چیزی نفهمد، تاکید می‌کند: امروزه ملودی‌گریزی یک نوع بیماری و پز روشنفکری شده است، آن هم در حالی که از ملودی‌های محلی می‌توانیم برای خلق آثار مناسب و شنیدنی استفاده کنیم.

این آهنگساز درمورد یکی از راه‌هایی که سبب تربیت و شکل‌گیری آهنگسازان برجسته می‌شود، اذعان می‌کند: از بهترین راه‌ها این است که بستری فراهم کنیم تا فرزندان این آب و خاک از دوران کودکی بتوانند با موسیقی آشنا شوند و آن را فراگیرند که این مهم يا كشف استعدادهاي جوان تاثیر بسزایی بر آينده موسيقي دارد كه معمولا در ملل و جوامع متمدن از اهم سياست هاي سرمايه گذاري در بخش فرهنگ و هنر محسوب مي شود كه ما خوشبختانه از آن بي نيازيم!

آهنگساز آلبوم “یاد باد” درمورد نیاز به تحصیلات آکادمیک برای خلق اثری ماندگار می‌گوید: مدتي است كه در جواب پرسش‌هايي از اين دست كمي دچار شک هستم چرا که بسیاری از آهنگسازان مورد علاقه‌ام که به‌شدت مشتاق آثارشان هستم، تحصیلات آنچناني نداشته‌اند بنابراین درمورد این موضوع، پاسخ واضحی ندارم.

آقایی در مورد آهنگسازی تاکید کرد: اصل اساس خلق یک اثر و اجرا، حال و «آن» موزیسین و همچنین خلاقیت آهنگساز است که اینها در هیچ دانشگاهی هم تدریس نمی‌شوند.

او با اشاره به این‌که آهنگسازی در کشور ما در مرحله آزمون و خطا آن هم به شکل بی‌نتیجه آن انجام می‌شود، می‌گوید: البته در آزمون و خطا مشکلی نیست به شرط آن که به جای این همه تغییرات ظاهری، به یک نیاز درونی هم برسیم بدین معنا که هنگام آهنگسازی ايراني صرفا به دنبال تنوع صوتی نباشيم.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران

لینک کوتاه مطلب : https://musiceiranian.ir/?p=11831


برترین مطالب وب    
   

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت «موسیقی ایرانیان» تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند.