×
×

خواننده لرستانی در تالار وحدت درخواست کرد

  • کد نوشته: 116715
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۲ام مرداد ۱۳۹۵
  • ۱ دیدگاه
  • ایرج رحمانپور، مشهور به «حنجره زخمی زاگرس» در کنسرتش خطاب به یک نمایندگان مجلس که در این اجرا حاضر بود، گفت: نیاز است صدای هنر را به مجلس برسانید. در ابتدای این کنسرت که شامگاه ۲۰ مردادماه در تالار وحدت برگزار شد، رحمانپور – خواننده موسیقی محلی – پس از اجرای قطعه‌ نخست روبه حاضران، […]

    خواننده لرستانی در تالار وحدت درخواست کرد
  • ایرج رحمانپور

    ایرج رحمانپور

    ایرج رحمانپور، مشهور به «حنجره زخمی زاگرس» در کنسرتش خطاب به یک نمایندگان مجلس که در این اجرا حاضر بود، گفت: نیاز است صدای هنر را به مجلس برسانید.

    در ابتدای این کنسرت که شامگاه ۲۰ مردادماه در تالار وحدت برگزار شد، رحمانپور – خواننده موسیقی محلی – پس از اجرای قطعه‌ نخست روبه حاضران، گفت: خوشحالم که همیشه هنر خود را حمایت می‌کنید. این کار کم‌کم دیوار فرهنگی‌ای را که می‌خواهیم، می‌سازد.

    در ادامه، رحمانپور با همراهی گروه «راهو» قطعه «ای گُله» را اجرا کرد. در این قطعه، همراهی صدای سرنا و سازهای کوبه‌ای، حاضران در تالار وحدت را به وجد آورد. سپس آهنگ «نازارِم» که ملودی آرامی داشت، خوانده شد.

    در میانه اجرا، یکی از طرفداران رحمانپور، روی سن رفت و دسته‌گلی را به خواننده مورد علاقه خود هدیه داد. این فرد توسط حراست تالار به پایین آورده شد. او که قصد داشت باز هم روی سن برود و دسته‌گل‌های دیگری را به رحمانپور بدهد، بار دیگر به صندلی‌اش بازگردانده شد.

    رحمانپور نز در سخنانی به وسعت و پرباری موسیقی لرستان اشاره کرد و گفت: کجای دنیا سازهایی مانند سرنا و کمانچه می‌بینید؟!

    احمد حجتی – شاعر لرستانی – در میان مخاطبان این کنسرت حضور داشت و رحمانپور از او خواست تا اگر حرفی دارد، بگوید.

    حجتی نیز این‌گونه خواند: دِلِم دوتهِ کرده، بیا بونمت / خدا مینه هر شو دِ خِو مونمت / مجالی ایَر بی سری وِم بَزِ / مترسم بَمیرم دیه نِونِمت (دلم برایت تنگ شده بیا ببینمت / خدا می‌داند هر شب در خواب تو را می‌بینم / اگر مجالی پیدا کردی سری به من بزن / می‌ترسم بمیرم و دیگر تو را نبینم.

    رحمانپور این شعر را که از سروده‌های استاد حجتی است، به آواز خواند و این بخش را به محمدرضا دارابی – خواننده ترانه‌های محلی – که در سالن حضور داشت، تقدیم کرد.

    پس از اجرای قطعاتی دیگر، در میان پیشنهاد آهنگ‌های درخواستی از سوی مخاطبان، «دسمهِ بیر تا بکه گُل» انتخاب و اجرا شد.

    در این کنسرت سرنانوازی احسان عبدی‌پور توجه مخاطبان را جلب کرد.

    پیش از این، رحمانپور درباره این کنسرت گفته بود: ما می‌خواهیم ظرفیت‌های منطقه زاگرس را در وهله نخست به مردم منطقه و سپس به دیگران منتقل کنیم. هنوز خیلی از اهالی منطقه زاگرس نمی‌دانند چه ظرفیت ادبی باشکوهی دارند و گاهی که در برابر این ادبیات و موسیقی قرار می‌گیرند بسیار تعجب می‌کنند و مانند یک بیگانه با آن روبه‌رو می‌شوند. پس نیاز است که در وهله نخست فرهنگ و هنر منطقه زاگرس را ابتدا به مردم خودمان بشناسانیم و بعد به دیگران.

    او ادامه داده بود: کنسرت‌هایی که در تهران برگزار می‌شوند، بخشی از آن متوجه مردمی است که از استان‌ها مهاجرت کرده‌اند و به ناگزیر در پایتخت ساکن شده‌اند. جا دارد که این مردم هربار تلنگر و تکانی به سمت فرهنگ بومی‌شان داشته باشند.

    این خواننده تأکید کرده بود: از زاویه‌ای دیگر که به این کنسرت‌ها بنگریم، معرفی این فرهنگ به دیگران مطرح می‌شود. تهران مجموعه‌ای از اقوام ایرانی است که در تهران ساکن شده‌اند. وقتی کنسرتی لری و لکی در تهران برگزار می‌شود، بخشی از مخاطبان ما اقوام دیگری هستند که در تهران زندگی می‌کنند و این درست همان تبادل فرهنگی است که مطابق میل ماست.

    او افزوده بود:‌ از این زاویه هم باید دید که آمدن مردم به کنسرت‌ها برای این است که هنرمند می‌خواهد حاصل زحمات و رنج‌ها و کِشته‌ای که در طول سال‌ها داشته‌، ارائه کند تا بار دیگر خود را برای تولید آثار تازه‌تر آماده کند.

    به گزارش ایسنا، کنسرت گروه «راهو» به خوانندگی استاد ایرج رحمانپور ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۰ نیز در تالار وحدت برگزار می‌شود

    https://musiceiranian.ir/?p=116715
       
    برچسب ها ایرج رحمانپور

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *