×
×

نوشته محمدرضا آزاده‌فر

  • کد نوشته: 11574
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۲ام خرداد ۱۳۹۰
  • ۳ دیدگاه
  • کتاب «ساختار ریتم در موسیقی ایرانی» نوشته محمدرضا آزاده‌فر به عنوان پرفروش‌ترین کتاب علمی موسیقی ایرانی به زبان انگلیسی در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۱ در اروپا و آمریکا شناخته شد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کتاب در سال ۲۰۰۶ توسط انتشارات دانشگاه هنر به زبان انگلیسی منتشر شد و با […]

  • کتاب «ساختار ریتم در موسیقی ایرانی» نوشته محمدرضا آزاده‌فر به عنوان پرفروش‌ترین کتاب علمی موسیقی ایرانی به زبان انگلیسی در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۱ در اروپا و آمریکا شناخته شد.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کتاب در سال ۲۰۰۶ توسط انتشارات دانشگاه هنر به زبان انگلیسی منتشر شد و با گذشت پنج سال از انتشار آن، امسال عنوان پرفروش‌ترین کتاب علمی در زمینه‌ موسیقی ایرانی را در اروپا و آمریکا به خود اختصاص داده است.

    در عین حال این کتاب در حال حاضر به عنوان منبع اصلی شناخت ریتم موسیقی ایرانی در دانشگاه «هاروارد» نیز تدریس می‌شود.

    به گفته محمد آزاده‌فر ، انتشارات دانشگاه هنر تا پیش از این چاپ کتاب‌های علمی به زبان انگلیسی را در دستور کار خود نداشت، اما امید است این تجربه موفق زمینه‌ی جدیدی را برای بالابردن سهم ایران در تولید علم به ویژه در حوزه‌ی هنری فراهم آورد.

    او با تاکید بر ضرورت انتشار کتاب‌های علمی هنر در حوزه بین‌الملل ،عنوان کرد: از آنجایی که بیشتر آثار علمی در مورد هنر ایرانی توسط مستشرقین غیر ایرانی نوشته شده است،لذا خلاء زیادی در زمینه طرح اندیشمندان ایرانی وجود دارد. از این رو علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی همه جای دنیا علاقه‌ی زیادی به خواندن نتیجه تحقیقات و آرای اندیشمندان ایرانی در مورد فرهنگ و هنر ایران زمین هستند. این امر ضرورت تغذیه‌ی جامعه‌ی جهانی به خواندن موضوعات مرتبط به فرهنگ و هنر ایرانی توسط دانشگاههای داخلی را دو چندان می‌کند.

    این پژوهشگر و مدرس رشته موسیقی درباره انتخاب کتاب «ساختار ریتم در موسیقی ایرانی» (Rhythmic Structure in Iranian Music) به عنوان پرفروش‌ترین کتاب علمی موسیقی در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۱ ، گفت: با معرفی این کتاب در مجامع علمی جهان به تدریج توزیع‌کنندگان بین‌المللی به این کتاب اقبال نشان دادند به گونه‌ای که آمازون (بزرگترین کمپانی توزیع کتاب در دنیا) این کتاب را برای توزیع در کشورها برگزید و به تدریج این کتاب جایگاه نخست را در زمینه فروش کتاب‌های علمی موسیقی ایرانی در ابتدای سال ۲۰۱۱ به خود اختصاص داد.

    آزاده‌فر درباره کلیات این کتاب، توضیح داد: دیدگاه و روش‌مندی علمی در بررسی موضوع «ریتم در موسیقی ایرانی» یکی از مهمترین ویژگی‌های این کتاب است. به طوریکه موفق شدم دوایر ریتم موسیقی ایرانی که قدمتی بیش از هفت صد سال دارند را از هفت نسخه رساله خطی استخراج و کدهای اجرایی آنها را باز کنم تا بتوان آنها را به همان شیوه‌ای که در هفتصد سال پیش اجرا می‌شدند، اجرا کرد.

    به گفته او، در این کتاب نوای ریتمیک هفتصد ساله ایرانی برای شنونده‌ امروز قابل شنیدن می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این کتاب نیز همراهی آن با دو لوح فشرده‌ صوتی است که ۱۰۱ ترک را به خواننده‌ کتاب تقدیم می‌کند تا همه‌ نمونه‌های متعددی که در متن تحلیل شده به شکل ملموس قابل شنیدن باشد.

    https://musiceiranian.ir/?p=11574
       
    برچسب ها محمد آزاده‌فر

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *