×
×

حمید متبسم: «تو» را در دوران باارزش زندگیم پیدا کردم

  • کد نوشته: 115629
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۱ام مرداد ۱۳۹۵
  • ۱ دیدگاه

  • مراسم رونمایی و جشن امضای آلبوم صوتی و تصویری «تو کیستی؟» به آهنگسازی «حمید متبسم» و آواز «سالار عقیلی» برگزار شد.
    +در ادامه عکسهای «مرضیه امیری» از مراسم رونمایی آلبوم صوتی و تصویری «تو کیستی؟» را مشاهده نمایید

    حمید متبسم: «تو» را در دوران باارزش زندگیم پیدا کردم
  • مراسم رونمایی و جشن امضای آلبوم صوتی و تصویری «تو کیستی؟»

    مراسم رونمایی و جشن امضای آلبوم صوتی و تصویری «تو کیستی؟»

    مراسم رونمایی و جشن امضای آلبوم صوتی و تصویری «تو کیستی؟» به آهنگسازی «حمید متبسم» و آواز «سالار عقیلی» برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از ایسنا، در این مراسم که با حضور چهره‌های هنری و علاقه‌مندان به حوزه موسیقی برگزار شد، صدرالدین حسین‌خانی – تهیه‌کننده آلبوم – اظهار کرد: در حوزه موسیقی، از ناشران و سرمایه‌گذاران حمایت نمی‌شود، آلبوم‌های موسیقی رایگان و برای دانلود روی سایت‌های مختلف قرار می‌گیرد که باعث می‌شود ناشران سرمایه‌های‌شان را از دست بدهند و نتوانند آثار بعدی را تولید کنند.

    او ادامه داد: من از مسؤولان می‌خواهم که نگاهی به ناشران موسیقی داشته باشند، تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار دهند و از آن‌ها حمایت کنند تا قدمی محکم‌تر در این راه فرهنگی برداشته شود.

    وی همچنین گفت: در عرصه کپی‌رایت، کوتاهی شده و همکاران ما که سال‌هاست در عرصه موسیقی زحمت کشیده‌اند، به ناچار تغییر شغل می‌دهند. البته در سینما اتفاق‌های خوبی رخ می‌دهد و ما خوشحال هستیم از این‌که به آن‌ها کمک مالی می‌شود؛ اما در موسیقی این اتفاق نمی‌افتد. از طرفی، هنرمندان تازه‌کار نمی‌توانند برای تبلیغ کار خود یا برگزاری مراسم رونمایی، هزینه کنند.

    حمید متبسم – آهنگساز و تکنواز این آلبوم – نیز درباره خلق این اثر، گفت: موسیقی یک هنر انتزاعی است و برخلاف هنرهای دیگر، تشابهی با طبیعت و فضای بیرون ندارد. من درپی توصیف برون و ترکیب توصیف برون و درون هستم. توصیف برون کردن از خصوصیات موسیقی ایرانی نبوده است و من همیشه دغدغه پرداختن به آن را داشته‌ام. برای موفقیت موسیقی ایرانی در قالب اکسترال باید به توصیف بیرون بپردازیم.

    این آهنگساز که عصر دهم مردادماه در فرهنگسرای نیاوران سخن می‌گفت، اضافه کرد: «تو» سوژه‌ای بود که در دوران با ارزش زندگیم آن را پیدا کردم. احمد شاملو، نیما یوشیج، مولانا و سعدی چهار شاعر از ادوار مختلف هستند که به «تو» پرداخته‌اند. این «تو» که می‌تواند معشوق یا هر چیز دیگری باشد، نقطه مشترک شعرهایی است که در این آلبوم به کار گرفته‌ شده‌اند. من از ابزار شعر استفاده کرده‌ام تا منظور خود را برسانم.

    علیرضا پورامید – پژوهشگر موسیقی – که اجرای این مراسم را برعهده داشت، درباره «تو کیستی؟» اظهار کرد: یک آهنگساز با استفاده از سازهای کششی، بهتر می‌تواند آنچه را که می‌خواهد، نشان دهد؛ اما حمید متبسم با استفاده از سازهای مضرابی در خلق این اثر، کاری سترگ انجام داده و توانسته است از این تنگنا بیرون بیاید.

    او همچنین با اشاره به طراحی جلد این آلبوم، آن را خوب ارزیابی و بیان کرد: به‌تازگی وقتی جلد برخی آلبوم‌های موسیقی را می‌بینیم، اعصاب‌مان خرد می‌شود، زیرا هیچ جاذبه‌ای ندارد که آن را بخریم یا گوش دهیم. طراح‌ها بی‌ذوق، بی‌حس و حال و ضد هنری شده‌اند، اما اثر انگشت در طراحی جلد «تو کیستی؟» و کلون زنانه دری که روی آن قرار گرفته است، کاملا به مضمون آلبوم اشاره دارد.

    دونوازی سه‌تار پویان بیگلری و تنبک سینا خشک‌بیجاری، بخش دیگری از این مراسم بود. همچنین قطعاتی تصویری و صوتی از این آلبوم برای حاضران پخش شد.

    به گزارش ایسنا، آلبوم صوتی و تصویری «تو کیستی؟» تازه‌ترین اثر «حمید متبسم» با صدای «سالار عقیلی» و شعرهای سعدی، مولانا، نیما یوشیج و شاملو سوم مردادماه منتشر شد.

    «دیریافته» شعر «احمد شاملو»، «شباهنگام» شعر «نیما یوشیج»، «چشم تو» شعر «مولانا»، ساز و آواز، «پرواز خیال» بی‌کلام و «مهر گیاه» شعر «سعدی» تعدادی از قطعات منتشرشده در آلبوم را شامل می‌شوند.

    سمیرا گلباز – نوازنده سه‌تار -، پویان بیگلر – نوازنده تار (تکنواز) -، پدیده احرارنژاد – نوازنده تار (تکنواز) -، نوشین پاسدار – نوازنده عود (تکنواز) -، بهنام بهنام‌نیا – نوازنده عود -، آوا ایوبی – نوازنده بم‌تار -، جلال امیرپورسعید – نوازنده بم‌تار -، افشین بابایی – نوازنده دایره و کوزه – و سینا خشک‌بیجاری – نوازنده تنبک و دایره – اعضای گروه موسیقی «مضراب» هستند که در تولید این آلبوم، با متبسم و عقیلی همکاری کرده‌اند.

    در ادامه می توانید عکسهای «موسیقی ایرانیان» (مرضیه امیری) از این کنسرت را مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هریک از عکسها کلیک کنید)

    https://musiceiranian.ir/?p=115629
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *