×
×

با حفظ سبک همیشگی‌ام، وارد عرصه موسیقی مدرن شدم

  • کد نوشته: 11511
  • شادروان موسوي
  • جمعه, ۲۰ام خرداد ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • مانی‌که سوژه‌ات نیما مسیحا باشد برای گپ‌ و گفت احتیاج به تقویم و زمان کنسرت و بهانه انتشار آلبوم نداری. آن‌قدر کوله‌پشتی‌اش پر است از دانسته‌های ناگفته و افتخارات ریز و درشت که شاید در قالب یک مصاحبه فرصت پرداختن به همه‌شان وجود نداشته باشد. نیما پس از ۷ سال سکوت، این بار با انتشار […]

  • مانی‌که سوژه‌ات نیما مسیحا باشد برای گپ‌ و گفت احتیاج به تقویم و زمان کنسرت و بهانه انتشار آلبوم نداری. آن‌قدر کوله‌پشتی‌اش پر است از دانسته‌های ناگفته و افتخارات ریز و درشت که شاید در قالب یک مصاحبه فرصت پرداختن به همه‌شان وجود نداشته باشد. نیما پس از ۷ سال سکوت، این بار با انتشار آلبوم «توهم» بار دیگر توانی‌هایش را به رخ کشیده و ثابت کرده که بدون تردید نیما مسیحا یکی از بی‌رقیب‌ترین خوانندگان نسل جوان امروز ماست. پس: صدا، دوربین، حرکت…

    • ۷ سال سکوت و امروز انتشار آلبوم «توهم». این سکوت ۷ ساله دلیل خاصی داشت؟

    در تمام طول این ۷ سال سکوت نکردم بلکه کلی کار اجرایی خوب و کنسرت‌های آبرومند برگزار کردم و درگیر تراک‌ها و سمفونی‌های متعدد بودم.

    • اما خبری از آلبوم نبود؟

    بله، آلبومی ارائه نشد. چون دوست داشتم کارهای ارزشمندی را به مخاطبان صدایم هدیه کنم و فکر می‌کنم «توهم»‌‌ همان اتفاقی بود که دنبالش بودم.

    • صدای نیمامسیحا مخاطب را سمت کارهای کلاسیک می‌کشاند ولی این بار در توهم نیما پا به حیطه کارهای مدرن گذاشته است. این چرایی برایم مهم است. دلیلی خاصی به این تغییر فضا وصله می‌خورد؟

    می‌خواستم فضای مدرن را هم تجربه کنم. اما از سبک و سیاق خودم دور نشدم. شما در «توهم» کارهایی را می‌شنوید که امضای نیما مسیحا را دارند. یعنی‌‌ همان سبک همیشگی‌ام را حفظ کرده‌ام و با حفظ این استایل وارد عرصه موسیقی روز و مدرن هم شده‌ام.

    • دو کار از زنده یاد بابک بیات در این آلبوم شنیده می‌شود. از «نازنینم خداحافظ» و «رگبار» بگویید؟

    ۲ ماه پیش از فوت زنده یاد بابک بیات، یک روز بابک صحرایی از خانه استاد با من تماس گرفت و گفت: آقای بیات ملودی‌ای به نام «نازنینم خداحافظ» را برای صدای تو ساخته است. به یاد دارم که در میدان انقلاب بودم و تگرگ شدیدی هم می‌بارید. با استاد تلفنی صحبت کردم و قرار شد حضوری نزد استاد بیات بروم و ملودی را تمرین کنم. فردای آن روز آقای بیات به سفر رفتند و پس از بازگشت به کما رفتند و ۲ ماه بعد هم فوت کردند. طبیعتا وقتی تصمیم به تهیه آلبوم گرفتم از‌‌ همان ابتدا به فکر اجرای این قطعه بودم و در کنارش با همفکری بابک صحرایی و ستار اورکی قطعه رگبار را هم برای اجرا در این آلبوم انتخاب کردیم. در اجرای این قطعات هم سعی کردم کاملآ بر اساس سلیقه‌ای که از استاد بیات می‌شناختم و حفظ لحن و سبک ایشان در اجرای ملودی، این دو قطعه را بخوانم. جالب است که یکی دو روز بعد از ضبط این دو قطعه و خواندنشان، خواب آقای بیات را دیدم و ایشان در خواب از اجرایی که در این دو قطعه داشتم ابراز خوشحالی کردند

    • تولید آلبوم «توهم» از چه زمانی آغاز شد؟

    از حدود ۲ سال پیش به همراه بابک صحرایی تولید این آلبوم را شروع کردیم. با همفکری هم تصمیم گرفتم که تجربه‌ای در زمینه موسیقی مدرن داشته باشم و فضا‌ها و عرصه‌های جدیدی را در این آلبوم تجربه کنم. به این ترتیب آلبوم «توهم» آغاز شد و همفکری بابک و کسانی که به من معرفی‌شانی کرد نیز در هرچه بهتر انجام شدن این فکر خیلی کمک کرد. مثل آشنایی من با پوریا حیدری که از طریق بابک صحرایی صورت گرفت که خیلی همکاری خوبی بود. دو سوم تنظیم‌های آلبوم توسط پوریا انجام شد که واقعا از این همکاری خوشحال و راضی‌ام و به نظر من پوریا حیدری آینده بسیار درخشانی در زمینه موسیقی و به خصوص موسیقی مدرن دارد.

    • قطعه «توهم» متفاوت‌ترین قطعه این آلبوم با توجه به سابقه کاری شما و خواننده‌های هم سبک شماست چه شد که این قطعه را انتخاب کردید و حتی نام آلبوم را هم «توهم» گذاشتید؟

    موسیقی هاوس یکی از پرطرفدار‌ترین موسیقی‌های روز دنیاست و با توجه به این‌که سعی داشتم در این آلبوم هم گام با موسیقی روز دنیا حرکت کنم تصمیم گرفتم که چنین قطعه‌ای را هم در آلبومم داشته باشم. در ساخته شدن این قطعه هم کاملا به‌‌ همان سبک و سیاقی که این نوع موسیقی دردنیا کار می‌شود حرکت کردیم. ابتدا پوریا حیدری ملودی را ساخت و تنظیم کرد و بعد بابک صحرایی به رویش شعر گذاشت. اگر هم دقت کنید می‌بینید که این شعر با هیچکدام از شعرهای بابک قابل مقایسه نیست. در مورد این قطعه باید بگویم که هم تصمیم داشتم که در آلبوم جدید نوآوری‌هایی داشته باشم و هم این‌که از وجه‌ها و ابعادی از صدایم که تا به حال استفاده نکرده بودم هم استفاده کنم. به گفته بسیاری از دوستان آهنگسازم، صدای من قابلیت‌هایی دارد که تا به حال از بخش عمده‌ای از آن‌ها در آهنگ‌هایم استفاده نشده، به همین خاطر روی این بخش از قابلیت‌های صدایی‌ام توجه زیادی داشتم و قطعاتی را انتخاب کردم که باعث جبران این مسئله بشود. در کنار این مسئله، حرکت دیگری را نیز من و بابک صحرایی در این آلبوم انجام دادیم و آن هم اینکه تا به حال اکثریت قریب به اتفاق موسیقی‌های مدرن و اکتیوی که در قالب موسیقی فارسی ساخته و اجرا شده‌اند از نظر خوانندگی در سطح ضعیف و نامناسبی قرار داشته‌اند و بیشتر بار آهنگ و هیجان مربوط به آن بر دوش موسیقی و به خصوص تنظیم آن قطعات بوده است. یعنی اکثر خواننده‌های این نوع از موسیقی صداهای ضعیف و کم حجمی داشته‌اند و نتوانسته‌اند پا به پای موسیقی به اکت و هیجان آن قطعه کمک کنند. نظر بابک و خودم بر این بود که از حجم و قدرت صدایم در زمینه موسیقی مدرن و اکتیو به صورت تازه و متفاوتی استفاده کنم که خدا را شکر با توجه به بازتاب بسیار خوبی که آلبوم «توهم» در همین مدت کوتاهی که از انتشارش گذشته داشته فکر می‌کنم که فکر و برنامه‌ای که داشتیم جواب داده و حرکتمان موفقیت‌آمیز بوده است.

    • چه شد که درآلبوم «توهم» تمام ترانه‌ها را از بابک صحرایی گرفتید؟

    بابک صحرایی یکی از بهترین و توانا‌ترین ترانه‌سراهای موسیقی ایران است. از طرفی تصمیم داشتم که ترانه‌های آلبوم جدیدم از ساختار مشخص و انسجام مناسبی برخوردار باشند و در عین حال تنوع موضوعی خوبی هم داشته باشند. به همین خاطر با توجه به توانایی‌هایی که از بابک صحرایی سراغ داشتم تصمیم گرفتم تمام ترانه‌های این آلبوم از او باشد و به نظر من این مسئله به افزایش انسجام و تنوع آلبوم کمک زیادی کرده است. کمااین‌که اکثر خواننده‌های بزرگ موسیقی ایران و سایر کشور‌ها نیز در اکثر آلبوم‌هایشان در تمام قطعات با یک ترانه‌سرای توانا یا آهنگساز قدرتمند همکاری می‌کنند و از این طریق به افزایش قدرت و انسجام آلبوم خود کمک می‌کنند

    • در آلبوم «توهم» اسم آهنگسازهای جدیدی مثل امین قباد و میلاد اکبری دیده می‌شود. همچنین قطعه‌ای که نیکان برای شما ساخته است، در کناراجرای دو قطعه از بابک بیات و همکاری با پوریا حیدری. این بخش از همکاری‌هایتان چگونه شکل گرفت؟

    نیکان را از مدت‌ها قبل می‌شناختم اما امین قباد و میلاد اکبری را بابک صحرایی به من معرفی کرد. آهنگی که از نیکان خواندم هم در ابتدا توسط بابک انتخاب شد و به من پیشنهاد داده شد. من همیشه دوست داشته‌ام در کنار همکاری با کسانی که تجربه‌های زیادی در موسیقی دارند، با جوان‌های با استعداد هم همکاری کنم و باعث معرفی آن‌ها به جامعه موسیقی بشوم. کما اینکه در آلبوم قبلی‌ام هم این کار را انجام دادم. در این آلبوم دو قطعه از بابک بیات دارم که یادگاری‌های ایشان هستد و بعد از «دست‌های آلوده»، نقطه عطفی در کارهای من هستند. علی‌الخصوص قطعه «نازنینم خداحافظ» که آخرین کار استاد بیات است. در کنار این قطعات خواستم قطعاتی هم از تعدادی از آهنگسازهای جوان و با استعداد داشته باشم.

    • از نتیجه این همکاری‌ با یک سری از آهنگسازهای جوان راضی هستید؟

    خیلی راضی‌ام. مثلا برادرم قطعه «دلم گرفته» ساخته میلاد اکبری را بیشتر از تمام قطعات این آلبوم دوست دارد. سه ملودی‌ای که از امین قباد در این آلبوم دارم هم جزء زیبا‌ترین قطعات این آلبوم هستند و به نظر من امین قباد یکی از بر‌ترین آهنگسازهای موسیقی ما در سال‌های آینده خواهد بود. میلاد اکبری هم آهنگساز بسیار خوش‌قریحه و خلاقی است و از همکاری با او خیلی خوشحالم.

    • با توجه به مدت کوتاهی که از انتشار آلبوم «توهم» گذشته، چه بازتاب‌هایی از این آلبوم دیده‌اید؟

    خوشبختانه مردم لطف زیادی به این آلبوم داشتند. من از طریق اینترنت در جریان نظرات مردم قرار گرفته‌ام و خوشحالم که آلبوم «توهم» موردپسند و علاقه خیلی از دوستان قرار گرفته و ممنونم که در اینترنت هم نظرات سازنده‌شان را برایم می‌نویسند.

    • سئوال آخر درباره پخش آلبوم و همکاری با شرکت ایران گام است. چه شد که با ایران گام همکاری کردید؟

    آلبوم در ابتدا توسط بابک صحرایی در اختیار آقای حسینخانی قرار گرفت و هماهنگی‌های اولیه انجام شد. ایران گام مهم‌ترین و اصلیترین شرکت تهیه و تولید آلبوم‌های موسیقی است و آقای صدرالدین حسینخانی مدیر عامل ایران گام را هم می‌توانم بگویم یکی از حامیان و پشتیبان‌های اصلی موسیقی پاپ در تمام این سال‌ها بوده. در کنار این مسایل ایران گام از نظر پخش هم همیشه یکی از بهترین پخش‌ها را در مورد آلبوم‌های موسیقی انجام می‌دهد و در کل مجموعه این شرایط باعث همکاری ما شد. آقای حسینخانی هم به این آلبوم علاقه‌مند بود و در کل از نتیجه این همکاری خیلی راضی‌ام.

    https://musiceiranian.ir/?p=11511
       
    برچسب ها نيما مسيحا

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *