×
×

نگاهی به نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر

  • کد نوشته: 1141
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۴ام اردیبهشت ۱۳۸۹
  • ۰
  • نخستین جشنواره «موسیقی کلاسیک تا معاصر» به دبیری علیرضا مشایخی و با اجرای آثار آهنگسازان جوان از ۸ تا ۱۳ آذرماه ۱۳۸۶ به همت انجمن موسیقی ایران در تالار رودکی تهران برگزار شد. علیرضا مشایخی رهبر ارکستر موسیقی نو و از آهنگسازان نام‌آشنا پیش از این تاریخ، با همکاری کانون موسیقی دانشگاه تهران دوسالانه موسیقی […]

  • نخستین جشنواره «موسیقی کلاسیک تا معاصر» به دبیری علیرضا مشایخی و با اجرای آثار آهنگسازان جوان از ۸ تا ۱۳ آذرماه ۱۳۸۶ به همت انجمن موسیقی ایران در تالار رودکی تهران برگزار شد.

    علیرضا مشایخی رهبر ارکستر موسیقی نو و از آهنگسازان نام‌آشنا پیش از این تاریخ، با همکاری کانون موسیقی دانشگاه تهران دوسالانه موسیقی نو را برگزار می‌کرد و در ادامه آن با همکاری انجمن موسیقی ایران جشنواره «موسیقی کلاسیک تا معاصر» جایگزین آن شد و در نخستین دوره موفقیت قابل‌توجهی کسب کرد.
    مشایخی درباره نخستین دوره این جشنواره گفته است: «نخست قرار بود نام این جشنواره باخ تا امروز باشد اما گفتند باخ یادآور موسیقی کلیسا است و این موضوع ممکن است روی برنامه شما سایه بیندازد. تصمیم گرفتیم اسم برنامه را کلاسیک تا مدرن بگذاریم باز گفتند که مدرن، کشور امریکا را تداعی می‌کند. بنابراین اسم این رویداد به موسیقی کلاسیک تا معاصر تغییر کرد.»
    ۷۷ واحد نوازندگی شامل نوازندگان سازها و همراهان آنها در این دوره حضور داشتند و در مجموع ۱۵۵ قطعه و ۴۴ ساعت موسیقی توسط آنها نواخته شد. نوازندگان بلندآوازه‌ای همچون دلبر حکیم آوا و مارک ویتانتونیو در این جشنواره حاضر شدند و در میان استقبال علاقه‌مندان رسیتال پیانو اجرا کردند.  همچنین ارکستر موسیقی نو به رهبری علیرضا مشایخی نیز در این جشنواره شرکت داشت.
    همچنین ارکسترهای شناخته‌شده‌ای همچون ارکستر موسیقی تهران به رهبری علی رادمان و سعید آبادی، گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمران‌لو‍، ارکستر موسیقی پارس به رهبری حسین پیشکار و ارکستر زهی به سرپرستی رازمیک اوهانیان در نخستین جشنواره کلاسیک تا معاصر قطعاتی را نواختند.
    همچنین هفت برنامه گفت و گو در این جشنواره تدارک دیده شده بود که در آن، آهنگسازان جوان آثار ساخته شده‌شان را اجرا کردند و درباره آن توضیحاتی دادند.
    فریما قوام‌صدری، از نوازندگانی است که سال‌ها است با گروه موسیقی تهران به عنوان آهنگساز و سولیست پیانو همکاری دارد و در این جشنواره جزو گروه انتخاب آثار بود‍، در خصوص سطح کیفی آثار نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر معتقد است: «خوشبختانه سطح کیفی از نظر زیبایی‌شناسی و تکنیک بسیار بالا است به همین دلیل آثار متقاضیان شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف این جشنواره جا داده شده است و در این بین آثاری که از کشورهای مختلف رسیده نیز قابل‌توجه است و خوشبختانه باید متذکر شوم که آثار ارسال شده به جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر با توجه به جوان بودن آهنگسازان، بسیار حرفه ای و پخته بود». قوام‌صدری در دومین دوره این جشنواره نیز به همراه علیرضا مشایخی، به عنوان دبیر حضور دارد.
    مشایخی همچنین درباره نخستین دوره این جشنواره اظهار کرده است: «پس از اعلام فراخوان تمام جوانانی که به طور تخصصی به موسیقی کلاسیک بین‌المللی به معنای خاص آن توجه داشتند، آثار ضبط‌‌شده‌ خود را برای ما ارسال کردند و کمیته‌ انتخاب گزینش کرد. البته در کنار این افراد از برخی از جوانان نیز به‌صورت مستقیم دعوت شد.»
    متقاضیان حضور در نخستین جشنواره «موسیقی کلاسیک تا معاصر» بین گروه سنی ۱۳ تا ۴۰ سال بودند و به گفته علیرضا مشایخی این جشنواره به منظور کشف استعدادها و ایجاد اعتماد به نفس در هنرمندان جوان برگزار شده است. مارک بیتانتونیو سولیست پیانو از فرانسه علاوه بر اجرای قطعاتی از برخی آهنگسازان بزرگ، به عنوان داور مهمان به همراه فریما قوام‌صدری آثار این جشنواره را بررسی کردند.
    دومین جشنواره «موسیقی کلاسیک تا معاصر» به دبیری علیرضا مشایخی و فریما قوام‌صدری و با همکاری انجمن موسیقی و گروه موسیقی تهران از اول تا چهارم خردادماه در سالن رودکی برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=1141
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *