×
×

«سوسن اصلانی» در گفتگو با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» خبر داد:

  • کد نوشته: 113840
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۶ام تیر ۱۳۹۵
  • ۰
  • hot-topic-logo«سوسن اصلانی» نوازنده سنتور از بهبودی وضعیت جسمی همسرش «حسین دهلوی» آهنگساز و استاد پیشکسوت موسیقی ایران خبر داد.
    سوسن اصلانی:
    +خداروشکر استاد دهلوی در حال حاضر وضعیت جسمی نسبتا مناسب تری دارند
    +مدتهاست بواسطه بیماری استاد فعالیت های موسیقایی ام کم شده است
    +متاسفانه برخی رسانه ها با نوشتن مطالبی دور از واقعیت در زمینه بیماری و مراقبت از استاد، باعث دلخوری و آزرده خاطری ما شده اند

    «سوسن اصلانی» در گفتگو با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» خبر داد:
  • حسین دهلوی

    حسین دهلوی

    «سوسن اصلانی» نوازنده سنتور از بهبودی وضعیت جسمی همسرش «حسین دهلوی» آهنگساز و استاد پیشکسوت موسیقی ایران خبر داد.

    همسر «حسین دهلوی» در گفتگو با خبرنگار سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» با اعلام این خبر گفت: «استاد دهلوی حدود ۱۳ سال است که بیماری آلزایمر دارند و از آنجایی که بعضی زمانها ایشان باید تحت مراقبتهای خاصی باشند مجبوریم روزهایی ایشان را در مراکز تخصصی توانبخشی بستری کنیم. اما خداروشکر ایشان در حال حاضر وضعیت جسمی نسبتا مناسب تری دارند.»

    اصلانی ضمن ابراز ناراحتی از شایعاتی که در روند درمان بیماری استاد دهلوی پیشتر از طریق برخی رسانه ها منتشر شده، خاطر نشان کرد: «آلزایمر یک بیماری بسیار خاص است که در برخی زمانها واقعا نمی توان بیمار را در فضای خانه نگه داشت بر این اساس همانطور که گفتم مجبور هستیم زمانهایی ایشان را در فضای غیر از خانه برای انجام روند درمانی ایشان نگهداری کنیم اما متاسفانه برخی رسانه ها با نوشتن مطالبی دور از واقعیت در این زمینه باعث دلخوری و آزرده خاطری ما شده اند.»

    این نوازنده سنتور در خصوص عیادت مسئولین موسیقی از حسین دهلوی گفت: «مدتهاست کسی به ایشان سر نزده اما خوشبختانه موسسه هنرمندان پیشکسوت که هدفش حمایت از هنرمندانی است که دارای درجه یک هنری هستند کمکهایی را در جهت درمان همسرم صورت داده اند.»

    اصلانی با بیان اینکه من توقعی از هیچ کس ندارم، اظهار داشت: «گاهی با حضورم در مراسم های موسیقی، مسئولین را می بینم و آنها نیز جویای حال دهلوی می شوند اما من هیچ گاه از آنها نخواسته ام که ما را در پروسه درمان همراهی کنند چرا که اگر خودشان بخواهند وضعیت بیماری دهلوی را می دانند و می توانند ما را همراهی کنند.»

    سوسن اصلانی

    سوسن اصلانی

    سوسن اصلانی در خصوص فعالیتهای موسیقایی خود گفت: «مدتهاست بواسطه بیماری استاد فعالیتهایم کم شده اما چند وقتی است برای اینکه نام دهلوی ماندگار بماند یک آکادمی موسیقی بنام ایشان تاسیس کردیم که درآن اساتید برجسته موسیقی مشغول تدریس هستند.»

    این نوازنده سنتور ادامه داد: «این آکادمی با نظارت من و پسرم فعالیت می کند و تنها هدفمان از راه اندازی آن، ماندگاری نام حسین دهلوی در عرصه موسیقی بود. هر چند که جایگاه ایشان در این هنر کاملا مشخص است اما تاسیس چنین مکانی به اسم حسین دهلوی می تواند همانند تاسیس یک مدرسه موسیقی باشد کما اینکه استادان باسابقه موسیقی نیز در این آکادمی درکنارمان هستند.»

    حسین دهلوی چهره ماندگار موسیقی ایران، ده سال مدیریت هنرستان موسیقی را و رهبری ارکسترهایی چون صبا و مضرابی را عهده دار بود. او که سالها در دانشگهای موسیقی به تدریس مشغول بود، اپرای مانا و مانی را در سال ۷۹ ساخت که بواسطه داشتن صدای زن هیچ گاه در ایران اجرا نشد.

    این آهنگساز و رهبر ارکستر تجربیات بسیاری در تلفیق شعر و موسیقی ایرانی دارد و آثار «گفت وگوی دل» در شور و «فروغ عشق» در بیات اصفهان حاصل تجربیات آهنگساز در این زمینه است. دهلوی قطعاتی از ابوالحسن صبا را نیز برای ارکستر تنظیم کرده است. «به یاد صبا» (برگرفته از قطعه «به یاد گذشته» در دشتی ، «شوشتری» (چهارمضراب برای ویولن و ارکستر و نغمه ترک (براساس قطعه دوضربی بیات ترک) از آن جمله‌‌اند.

    اجرای ۱۵ قسمت از اپرای ۲۶ قسمتی «بیژن و منیژه» و انتشار پارتیتور آهنگ‌های خود به نام‌های «دوئو سنتور در سه گاه»، «شورآفرین در شور برای ارکستر»، «چهارنوازی مضرابی در اصفهان»، «سوئیت بیژن و منیژه برای ارکستر زهی»، «بیژن و منیژه برای ارکستر سمفونیک» و «سرباز برای آواز گروهی و ارکستر» تنها بخشی از آثار چاپ شده اوست.

    https://musiceiranian.ir/?p=113840
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *