×
×

پژوهشگر بین المللی موسیقی:

  • کد نوشته: 11271
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۱ام خرداد ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • براساس مهر شش هزار ساله ای که در منطقه چغامیش واقع در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی دزفول در استان خوزستان به دست آمده است، سازمان ملل متحد قدیمی ترین ارکستر جهان را به نام ایران ثبت کرده است

  • بندرعباس ـ پژوهشگر و محقق بین المللی عرصه موسیقی گفت: براساس مهر شش هزار ساله ای که در منطقه چغامیش واقع در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی دزفول در استان خوزستان به دست آمده است، سازمان ملل متحد قدیمی ترین ارکستر جهان را به نام ایران ثبت کرده است.

    ‘مجید ناظم پور’ شنبه شب در نخستین جشنواره عودنوازی ایران در بندرعباس با نمایش تصویر مهر یاد شده افزود: این مهر، منقوش به گروهی است که در حال استفاده از انواع سازهای زهی و کوبه ای هستند و یک نفر نیز در حال خواندن است و حتی دانشگاه هاروارد نیز در ابتدای ورود دانشجویان به این دانشگاه هدایایی مزّن به این مهر را به آنان می دهد.

    این پژوهشگر ادامه داد: یکی دیگر از افتخاراتی که به نام ایران ثبت شده تشکیل نخستین هنرستان موسیقی در حدود یکهزار سال پیش به دست یک ایرانی به نام ‘علی بن حسن نافع’ معروف به ‘زریاب کبیر’ است.
    به گفته ناظم پور، زریاب کبیر در حدود یکهزار سال قبل از ایران مهاجرت کرد و نخستین هنرستان موسیقی با فرم امروزی را بنیان نهاد و حتی با استفاده از تراشه های چوب در ابعاد مختلف و قرار دادن آن بین دندانهای هنرجویان به آنان آموزش سلفژ می داده است.

    وی یادآورشد: در کشوری که قدیمی ترین ارکستر جهان را به نام خود ثبت کرده است باید توجه به موسیقی بیشتر شود و تاریخ نیز ثابت کرده در هر دوره ای که هنرمندان ایرانی به ویژه در حوزه موسیقی مورد حمایت جدی قرار گرفته اند، توانسته اند در میادین بین المللی برای فرهنگ و تمدن ایران افتخارات بزرگی کسب کنند.

    نویسنده کتاب ‘ تاریخ ۵هزارساله عود’ به سیر تاریخی و فراز و فرودهای ساز ایرانی عود -بربط – پرداخت و دوره معاصر را دوران رواج مجدد این ساز در ایران معرفی کرد.

    به گفته این استاد عود، روح الله خالقی با اعزام دو هنرمند چیره دست به عراق زمینه بازگرداندن این ساز به سرزمین مادری اش را فراهم کرد و پس از آن استادانی همچون ‘زرین پنجه’ و به ویژه عبدالوهاب شهیدی بیشترین نقش را در معرفی دوباره این ساز به جامعه ایرانی ایفا کردند.

    ناظم پور ادامه داد: عبدالوهاب شهیدی برای نخستین بار عود را به شیوه ای کاملا ایرانی نواخت و با توجه به صدای خوش و عود نوازی همزمان،این ساز را به خوبی معرفی کرد.

    وی همچنین از بربط به عنوان سازی نام برد که هیچ گاه یک ساز بزمی نبوده و همواره در دست حکما و فلاسفه قرار داشته و از جمله این افراد می توان از ابونصر فارابی و یا حتی ابوعلی سینا نام برد که کتابی به زبان عربی به نام رساله موسیقی دارد و هم اکنون در موزه حافظ اسد در کشور سوریه نگهداری می شود.

    به گفته این محقق، پژوهشگر و استاد بربط این ساز اکنون به یک نماد فرهنگی در جهان تبدیل شده است.

    نخستین جشنواره عود نوازی ایران از هفتم خرداد در بندرعباس آغاز شد و امروز پایان می یابد.

    در این جشنواره ۲۵هنرمند از بین ۵۰۰ نوازنده متقاضی شرکت در این رویداد به اجرای برنامه می پردازند .

    https://musiceiranian.ir/?p=11271
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *