×
×

این خواننده در آستانه برگزاری کنسرت تهران و تور آمریکا گفت

  • کد نوشته: 112333
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۱ام تیر ۱۳۹۵
  • ۰
  • با شروع ماه مبارک رمضان خیلی‌ها انتظار داشتند که نام «علی لهراسبی» را در تیتراژ یکی از برنامه‌های تلویزیونی ببینند. اما امسال هم چنین اتفاقی رخ نداد و این خواننده روند دوری خود از تیتراژهای تلویزیونی را کماکان حفظ کرده اما ظاهراً او برای این امر دلایل دیگری دارد. علی لهراسبی این روزها با ارکستر […]

    این خواننده در آستانه برگزاری کنسرت تهران و تور آمریکا گفت
  • علی لهراسبی

    علی لهراسبی

    با شروع ماه مبارک رمضان خیلی‌ها انتظار داشتند که نام «علی لهراسبی» را در تیتراژ یکی از برنامه‌های تلویزیونی ببینند. اما امسال هم چنین اتفاقی رخ نداد و این خواننده روند دوری خود از تیتراژهای تلویزیونی را کماکان حفظ کرده اما ظاهراً او برای این امر دلایل دیگری دارد. علی لهراسبی این روزها با ارکستر خود مشغول تمرین و برنامه‌ریزی برای یک اتفاق مهم است. او حدود یک ماه و نیم دیگر به ایالات متحده آمریکا می‌رود تا برای‌ اولین‌بار یک تور دو ماهه را در آن کشور برگزار کند. خواننده «فاصله‌ها» تا مهرماه در ینگه دنیا خواهد بود و در چند شهر مختلف آن کشور روی صحنه می‌رود. اولین‌بار دیگر درباره علی لهراسبی این است که او به زودی چند موزیک ویدئو را منتشر می‌کند. چون در حال حاضر به صورت همزمان کار بر روی چند پروژه تصویری را دنبال می‌کند. سکوت چند وقت اخیر علی لهراسبی و اتفاقاتی که طی ماه‌های اخیر پیش‌رو دارد بهانه‌‌هایی شد تا به سراغش برویم و دقایقی را با این خواننده گپ بزنیم:

    • *از ماه رمضان شروع کنیم و اینکه گمانه‌زنی‌هایی درباره حضورتان در بین خواننده‌های تیتراژها وجود داشت اما چرا چنین اتفاقی رخ نداد؟

    در ماه رمضان تیتراژ نداشتم چون در حال حاضر خیلی روی این مسأله متمرکز نیستم. روی بخش‌های دیگر کارهای خودم تمرکز دارم و تیتراژهای زیادی هم خوانده‌ام که اغلب موفق‌ بودند. الان به دنبال فضاهای جدید هستم ولی به زودی چند تیتراژ خوب خواهم داشت.

    • *چند روز قبل صحبتی داشتیم که در آن به برگزاری تور کنسرت در آمریکا اشاره کردید. درباره جزئیات این تور می‌توانید برای ما توضیح دهید؟

    تاریخ و جزئیات دقیق شهرهای برگزاری این تور را به زودی اعلام خواهم کرد ولی فعلاً قطعیت «لس‌آنجلس»، «سانفرانسیکو» و «نیویورک» را می‌دانم. بیست و پنجم مرداد از ایران می‌رویم و فکر می‌کنم اوایل شهریور که مقارن با ماه سپتامبر می‌شود در «لس‌ آنجلس» برنامه خواهیم داشت. تبلیغات مربوط به این تور به زودی و پس از اخذ مجوز از وزارت ارشاد آغاز می‌شود و آن زمان اطلاعات دقیق شهرها و محل برگزاری کنسرت‌ها را اعلام می‌کنیم. فکر می‌کنم زمان بازگشت ما به ایران هم ماه مهر باشد.

    • *به غیر از اجرای زنده در شهرهای آمریکا برنامه دیگری نظیر ضبط موسیقی یا تولید موزیک ویدئو هم دارید؟

    ضبط موسیقی نخواهیم داشت. درباره ضبط موزیک ویدئو صحبت‌هایی انجام شده ولی هنوز برنامه ما دقیقاً مشخص نیست. اما تمرکز اصلی ما روی کنسرت است. تغییر و تحولات جدی در اجرای زنده داشته‌ایم. تنظیم‌ها به کل از ابتدا عوض شده و از این اتفاق قبل از عزیمت ما به آمریکا و در کنسرت تهران رونمایی می‌شود و همان پکیج را در آمریکا هم اجرا می‌کنیم.

    • *در این تور همه نوازنده‌های همراه شما ایرانی هستند؟

    خیر. من به همراه «فربد یزدانفر»، «محمد ناهیدی» و «امیر علیزاده» به آمریکا می‌رویم. سایر نوازنده‌ها در آنجا به ما ملحق می‌شوند و هنوز ترکیب ارکستر قطعی نشده است. شاید برخی از دوستان قدیمی ما در ارکستر حضور داشته باشند و شاید هم از حضور نوازندگان خارجی بهره‌مند شویم. شاید هم ترکیب ارکستر تلفیقی از این دو گروه نوازنده‌ها باشد. اما نکته مهم این است که تنظیم‌ها به صورت کلی تغییر کرده و اجرای قطعات در کنسرت‌های من ترکیبی از سیکوئنس و سازهای آکوستیک است. مثل استانداردهایی که در دنیا رعایت می‌شود و همه خوانندگان پاپیولار دنیا به همین سبک هستند. تعیین تکلیف تنظیم‌ها قبلاً شده و نوازندگان پارت‌هایی که بر مبنای تنظیم‌های جدید به آنها ارائه می‌شود را اجرا می‌کنند.

    • *این اولین‌بار است که تور آمریکا برگزار می‌کنید. درست است؟

    قرار بود سال گذشته این تور را برگزار کنیم و چنین اتفاقی رخ نداد.

    • *چرا پس از دوازده سال فعالیت حرفه‌ای اینقدر دیر نوبت به شما می‌رسد؟

    کار اصلی من هم واقعاً دوازده سال هم نیست. نقطه عطف کار من سال ۸۴ و با قطعه «اونی که مدعی بود عاشقته» و «حس غریب» بود و پس از آن هم تیتراژهای موفقی را در تلویزیون داشتم. رفتن به آمریکا چند سال است که مرسوم شده و اینکه چرا الان قرار است که من این تور را برگزار کنم دلیلش را نمی‌دانم. در خیلی جاهای دیگر هم نوبت من دیر شده است. طی سال‌های گذشته کنسرت‌های زیادی در شهرستان برگزار نمی‌کردم و دلایل شخصی خودم را بابت این مسأله داشتم ولی به هرحال در کشور خودمان هم هنوز به جاهای زیادی نرفته‌ام. امیدوارم با پلن جدیدی که دارم بتوانم اتفاقات خوبی را رقم بزنم. رفتن به آمریکا هم به عشق هموطنان عزیزم و ایرانیان مقیم آن کشور است و برگزاری تور آمریکا اتفاق عجیبی نیست! هرجای دیگر دنیا هم که هموطنان عزیزمان حضور داشته باشند برای ما جذابیت دارد که بتوانیم برای آنها برنامه اجرا کنیم.

    • *تیتراژها و آثار احساسی یک بخش از آثار شما را تشکیل می‌دهد اما طی چند سال اخیر اغلب کنسرت‌هایی که در ایران برگزار کردید فضایی مهیج و ریتمیک داشتند. همین سبک و سیاق برگزاری و چیدمان رپرتوار را در آمریکا هم خواهید داشت؟

    هرکسی به کنسرت من آمده می‌داند که بین سبک قطعاتی که اجرا می‌کنم بالانس وجود دارد چون به اندازه کافی آهنگ‌های شاد و ریتمیک دارم. در کنسرت آخر تهران، ۲۳ یا ۲۴ قطعه در یک سانس اجرا کردیم و پلن آمریکای ما با پلن تهران تفاوتی ندارد. در کنسرت‌های داخلی هم فضای ریتمیک و مهیج ما بیشتر از فضای احساسی است. من کارهای شش و هشت و هاوس دارم ولی فقط این کارها را اجرا نمی‌کنیم. برخی قطعات احساسی را هم با تنظیم‌های ریتمیک می‌خوانیم که جذاب‌تر باشد و همین باعث می‌شود فضا تغییر کند. اجراهای ما از یک استانداردی برخوردار است و اینگونه نیست که فضای کنسرت فقط شاد یا خیلی غمگین باشد. کنسرت‌های خوانندگان بزرگ دنیا و نوع ترکیب قطعات آنها برای چیدمان رپرتوار را بررسی کرده‌ایم و با بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم امیدواریم اتفاقات خوبی در اجراهای جدید ما رخ دهد.

    • *تاریخ کنسرت تهران مشخص شده است؟

    اوایل مردادماه این کنسرت برگزار می‌شود ولی هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است.

    • *از آلبوم جدید چه خبر؟

    پروژه تولید چند موزیک ویدئو را همزمان شروع کرده‌ام و همین باعث شده که یک مقدار برنامه کاری شلوغی داشته باشم. در حال آماده‌سازی چند تک‌آهنگ هم برای کنسرت تهران هستم. این اتفاقات در حال تأثیرگذاشتن روی یکدیگر هستند و در حال مدیریت همه کارها هستم تا بتوانیم روند تولید آلبوم را به خوبی پیش ببریم. تکلیف خیلی از قطعات در آلبوم مشخص شده ولی واقعیت این است که الان تصمیم نهایی را برای آنها نگرفته‌ام. امیدوارم بتوانم آلبوم جدید را در فصل پاییز منتشر کنم. هرچند گفته بودم که این آلبوم در فصل تابستان منتشر می‌شود اما چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

    • *تا الان حضور کدام یک از هنرمندان در این مجموعه قطعی شده است؟

    «بهروز صفاریان»، «مونا برزویی»، «زهرا عاملی»، «حدیث دهقان»، «مهرزاد امیرخانی»، «محمد ناهیدی»، «فربد یزدانفر»، «حمید نصراللهی» و «نوید میرزایی» از جمله دوستانی هستند که در این آلبوم حضور دارند. یکی از دلایل طولانی‌شدن روند انتشار آلبوم حساسیت من برای انتخاب بهترین آثار است و اینکه فکر می‌کنم به اندازه سه آلبوم، آهنگ منتشرنشده دارم. فکر می‌کنم تا پیش از کنسرت سه تک قطعه را منتشر کنم.

    • *شنیده بودیم که «روزبه بمانی» و «علیرضا افکاری» هم در این آلبوم حضور دارند.

    درباره همکاری با «علیرضا افکاری» هنوز هیچ چیز قطعی نیست. ولی چند روز قبل با «روزبه بمانی» صحبتی داشتیم و یکی دو کار را بررسی کرده‌ایم و امیدوارم بتوانیم که این قطعات را به نتیجه خوب برسانیم و در آلبوم هم داشته باشیم. خود من شدیداً مشتاق هستم که این اتفاق رخ دهد و برای این امر سعی می‌کنم.

    • *اینکه از «مونا برزویی» هم نام بردید برای من جالب است. چون تا پیش از این شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه شما با ایشان اختلاف دارید و برخی نقل‌قول‌ها از جانب ایشان هم به گسترش این صحبت‌ها دامن زد. اما چه شد پس از حدود پنج سال قرار است مجدداً همکاری کنید؟

    به اعتقاد من «مونا برزویی» یکی از ارکان ترانه ایران است. با ایشان و هیچکس دیگری مشکلی نداشتم و ندارم. به هرحال برخی شایعات ناخواسته ایجاد می‌شود و هنوز من خودم نمی‌دانم که آیا اصلاً ما مشکلی با هم داشتیم؟! اما این اتفاقات و صحبت‌ها را باید به حساب خاصیت موزیک در ایران بگذاریم. خودم شدیداً به قلم خانم برزویی اعتقاد دارم و قرار است چند همکاری جدی داشته باشیم. قطعاتی مثل «راه شمالی» یا «راهرو» که ماندگار شدند.

    • *در بین صحبتمان گفتید که مشغول تولید موزیک ویدئو هستید. کارهای قدیمی را به تصویر کشیده‌اید؟

    همه پروژه‌های موزیک ویدئوهای من برای قطعات جدید است. روند تولید ویدئوی قطعه‌ای به نام «دیوونه» را پیگیری می‌کنیم. یک کار تصویری دیگر من برای قطعه «غیرمجاز» است. این اثر تیتراژ فیلم‌سینمایی به همین نام خواهد بود و پس از عید فطر در سینماها اکران می‌شود.

    • *کارگردانان این ویدئوها چه کسانی هستند؟

    در حال حاضر مشغول همکاری با «علی قاضی‌زاده» و «سپهرداد یمینی» هستم. به زودی کارگردانان دیگری هم به پروژه‌های من اضافه خواهند شد. چون به شکل جدی کار تصویر را شروع کرده‌ام و از این به بعد موزیک ویدئو‌های زیادی را منتشر خواهم کرد. شاید حتی برخی از این ویدئوها در کنسرت تهران رونمایی شود.

    • *و کلام آخر؟

    از شما و همه بچه‌های سایت «موسیقی ما» تشکر می‌کنم. امیدوارم وضعیت موسیقی کشورمان بر وفق مراد مردم ما بشود و فکر می‌کنم هست ولی امیدوارم بهتر شود. امیدوارم یک سری از بچه‌هایی که مجاز نیستند و مستعد هستند به جرگه خوانندگان مجاز بپیوندند و خیلی دوست دارم که این اتفاق رخ دهد. امیدوارم موضوع موسیقی رپ در ایران حل شود و من حتی در یک مصاحبه تلویزیونی هم این مسأله را مطرح کردم. نباید یک سبک را ممنوع کنیم و می‌توانیم محتوا را ممنوع کنیم. یک سری از بچه‌های این حوزه مستعد هستند و کار می‌کنند. حیف است اگر کنسرت برگزار نکنند و مخاطب خود را از نزدیک نبینند و حیف است که درآمد نداشته باشند. می‌توانند فرهنگ‌سازی بسیار موثری در زمینه موسیقی داشته باشند و به اعتقاد من در کارهای اجتماعی، رپ از ترانه‌های آهنگین ما جلوتر است. امیدوارم این اتفاقات خوب باشد و ما چارچوبی داشته باشیم که بتوانیم این ظرف مجاز و غیرمجاز را کنار بگذاریم. امیدوارم مسئولین موسیقی ما این امکان را برای بچه‌های مستعد قائل شوند که بتوانند با رعایت قوانین، در یک خانواده با هم و در کنار همدیگر کار کنند. این به روند رشد موسیقی ما هم خیلی کمک خواهد کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=112333
       
    برچسب ها علی لهراسبی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *