×
×

ورود ده هزار نفر به سامانه کنسرت آنلاین

  • کد نوشته: 111383
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۳۱ام خرداد ۱۳۹۵
  • ۰
  • گروه کنسرت آنلاین برنامه بلند مدتی که مدنظر قرار داده علاوه بر برگزاری کنسرت های مختلف آنلاین می خواهد تئاتر آنلاین هم برگزار کند. آزاده باقری: شکل گیری کنسرت آنلاین با چالش ها و فرصت های جدید شکل گرفت، مانند یک بمب خبری صدا کرد و بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی به آن […]

    ورود ده هزار نفر به سامانه کنسرت آنلاین
  • پگروه کنسرت آنلاین برنامه بلند مدتی که مدنظر قرار داده علاوه بر برگزاری کنسرت های مختلف آنلاین می خواهد تئاتر آنلاین هم برگزار کند.

    آزاده باقری: شکل گیری کنسرت آنلاین با چالش ها و فرصت های جدید شکل گرفت، مانند یک بمب خبری صدا کرد و بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی به آن پرداختند. ۱۲ خردادماه در مراسمی که با کنسرت علی قربانی همراه بود از این پدیده رونمایی شد. حالا بعد از دو هفته از گذشت این ماجرا تا حدودی تب خبری شکل گیری کنسرت آنلاین فروکش کرده است. البته برنامه های زیادی در راه است و قرار نیست همه چیز به اتفاق دو هفته پیش ختم شود. به همین دلیل ما هم به سراغ عوامل این پروژه رفتیم تا کمی دقیق تر از برنامه های آینده شان و اینکه قرار است کنسرت آنلاین چه دست آوردی برای جامعه هنری کشور داشته باشد پرس و جو کنیم. حامد عنقا، مدیر پروژه کنسرت آنلاین کشور است و در کنار توضیحاتی که درباره کنسرت آنلاین داد خبر از مقدمات شکل گیری تئاتر آنلاین هم می دهد.

    ورود ده هزار نفر به سامانه کنسرت آنلاین

    جرقه شکل گیری سامانه ای با عنوان کنسرت آنلاین به یک سال پیش برمی گردد. از همان زمان نیز اتاق فکری تشکیل و به دنبال راهی بودند تا بتوانند چنین فکری را به مرحله اجرایی شدن برسانند. البته بماند لذتی که در دیدن کنسرت در فضای واقعی است در دیدن یک کنسرت از طریق شبکه های اینترنتی وجود ندارد؛ اما اتفاق خوشایندی است برای خانواده هایی که شاید در توان شان خرید بلیط های کنسرت نباشد. حامد عنقا، مدیر پروژه کنسرت آنلاین است و درباره آنچکه بعد از رونمایی از سامانه شان رخ داده می گوید: «زمانی که تصمیم به رونمایی از کنسرت آنلاین گرفتیم تصورمان بر این بود ۳ تا ۶ ماه طول خواهدکشید تا چنین پدیده ای را چه مردم و چه جامعه فرهنگی و هنری و چه اصحاب رسانه بپذیرند؛ اما دیدیم که بعد از رونمایی با واکنش های زیادی از سوی این سه دسته روبرو شدیم. به طوری که در همان شب ۱۰ هزار نفر وارد سامانه کنسرت آنلاین شدند.»

    برگزاری دومین کنسرت آنلاین در روزهای ماه رمضان

    علیرضا قربانی، اولین خواننده بود که سبک کنسرت آنلاین را مورد محک قرار داد و در روز ۱۲ خرداد به روی صحنه رفت. برای او نیز به عنوان خواننده ای که سال های سال است در این عرصه فعالیت می کند پدیده کنسرت آنلاین جذاب و قابل توجه است به طوری که می پذیرد به عنوان اولین خواننده خودش را در معرض چنین پدیده نوظهوری قرار دهد. آنطور که حامد عنقا می گوید قرار است از این به بعد خواننده های مطرح دیگری همچون قربانی در این کنسرت آنلاین شرکت کنند. حتی با چند تن از خواننده های پاپ و سنتی نیز قرارداد بسته شده است تا درموقع تعیین شده اجرای خود را داشته باشند: «با اینکه برنامه ریزی ها به گونه ای بوده که اجراهای اصلی بعد از ایام ماه مبارک رمضان آغاز شود؛ اما به دلیل توجه بالا به این اتفاق قرارمان بر این شد تا یکی از اجراهای اصلی را در همین روزهای مبارک داشته باشیم.»

    مردم با موسیقی ارتباط بی واسطه دارند

    موسیقی یکی از غریزی ترین نیازهای انسان امروزی است و به عنوان بی واسطه ترین هنر شناخته می شود که مردم می توانند با حس شان ارتباط برقرار کنند. بنابراین استقبال آنها نیز نمی تواند اتفاق نادر و شگفت انگیزی به حساب آید. مدیر پروژه کنسرت آنلاین به همین موضوع معتقد است و می گوید: «استقبال مردم خوب بود چون داریم درباره موسیقی حرف می زنیم. در هر موقعیتی که باشید بخشی از شما با موسیقی ارتباط برقرار می کند. در هر کشوری موسیقی یکی از عوامل اصلی زندگی شان است. کشورهایی داریم که هنر در آنها صفر است. مثلا کشورهایی در دنیا هستند که سینما ندارند، تئاتر ندارند؛ اما همه آنها موسیقی دارند. یعنی از بدوی ترین نقاط آفریقایی تا متمدن ترین کشورهای جهان موسیقی به سبک خودشان جریان دارد. طبیعی است با آن ارتباط مستقیم برقرار کنند.»

    ۶ ماه دیگر برای جامعه جذاب نباشیم این اشکال جامعه نیست، اشکال از ماست

    یکی از اتفاقاتی که شاید بتوان آن را پیش بینی کرد خاموش شدن این تب تند جذابیت کنسرت آنلاین است و اینکه شاید ممکن است خیلی سریع برای مردم این سامانه به یک اتفاق عادی تبدیل شود. عنقا در واکنش به این پیش بینی می گوید: «کنسرت آنلاین برای آنکه بتواند موفق عمل کند از یک تیم قوی متشکل از بخش فنی، دو شرکت مهم مخابراتی، کمیته رسانه، کمیته برندینگ، متخصصان حوزه موسیقی و چند مجموعه هنری بهره گرفته است. این تیم شکل گرفته برای آنکه تولیدمان ماندگار باشد و عمری مثلا ۶ ماهه نداشته باشد. چون اگر ۶ ماه دیگر برای جامعه جذاب نباشیم این اشکال جامعه نیست، اشکال از ماست. به همین دلیل فکر کرده ایم که روز به روز محصول بهتری ارائه دهیم تا جذابیت برای مخاطب بیشتر شود. چون واقعا ممکن است برای مردم الان جذابیت داشته باشد و این جذابیت به سرعت به یک امر عادی بدل شود.»

    سابقه کنسرت آنلاین در دنیا

    کنسرت آنلاین اتفاقی نیست که برای اولین بار در دنیا رخ داده باشد و از این سبک کنسرت ها در کشورهای دیگر دنیا به شکل های مختلف برگزار شده است. در همین خصوص مدیر پروژه کنسرت آنلاین می گوید: «سال هاست با این سبک جلسات آنلاین زیادی تشکیل شده است و البته کنسرت آنلاین نیز داشته ایم. معروف ترین کنسرت آنلاین مربوط به کمپانی اپل بود که برای آیتونز برگزار کرد و ۱۶ هزارنفر همزمان این کنسرت را می دیدند و گروه های بزرگ موسیقی بعد از سال ها کنار هم قرار گرفتند و برنامه اجرا کردند. البته برگزاری کنسرت آنلاین در دنیا خیلی کم رخ می دهد چون در خارج از کشور امکان دسترسی مخاطب ها به محصول فرهنگی با ایران فرق دارد. شاید برگزاری کنسرت آنلاین آنقدر که نیازش در داخل کشور احساس می شود در کشورهای دیگر این نیاز احساس نشود.»

    کنسرت آنلاین به دلیل لغو کنسرت ها شکل نگرفته است

    برخی از رسانه ها علت شکل گیری کنسرت آنلاین را به دلیل لغو کنسرت های اخیر دانستند اما عنقا چنین چیزی را کاملا تکذیب کرد و انتشار این اخبار را شیطنت های رسانه ای دانست و گفت: «دلیل شکل گیری کنسرت آنلاین هیچ ربطی به کنسل شدن کنسرت های اخیر ندارد. در سال چندصد کنسرت در شهرهای مختلف برگزار می شود؛ اما در بین آنها نیز ممکن است سه یا چهارتای آن کنسل شود که تعدادی از آنها دلیل دارد و تعدادی هم خیر. ساده انگاری است اگر فکر کنیم شکل گیری کنسرت آنلاین به این دلیل باشد. سامانه کنسرت آنلاین در حال حاضر با همکاری شبکه های اصلی مخابرات کشور کار می کند و مورد حمایت قرار می گیرد. یعنی به رسمی ترین و قانونی ترین شکل ممکن.»

    با سرعت کم اینترنت هم می توانید کنسرت آنلاین را تماشا کنید

    از آنجایی که برخی از منتقدان به سرعت کم اینترنت در کشور گلایه مند هستند تصورشان بر این است که کنسرت آنلاین نمی تواند با چنین سرعت کم اینترنت موفق باشد؛ اما عنقا نظر دیگری دارد و می گوید: «نوع استفاده از این سامانه به این شکل است که کاربران با یک آی‌پی مشخص بر روی دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی، تبلت، لپ‌تاپ، پی‌سی، تلوزیون‌های هوشمند و … می‌توانند کنسرت را به صورت آنلاین و مشاهده کنند و تفاوت سامانه‌ای که ما طراحی و راه‌اندازی کردیم این است که سامانه فعالیت خودش را با سرعت کاربر تنظیم می‌کند. شما وقتی از حداقل دسترسی به اینترنت برخوردار باشید، این سامانه ماست که خودش را با کاربر هماهنگ می‌کند و کاربر مشکل خاصی برای دیدن اجرا نخواهد داشت.»

    آنچه در آینده خواهید دید….

    کنسرت آنلاین گام نخستی است که فعلا موفق عمل کرده است و باید شاهد آن باشیم که در ادامه چقدر می تواند موفق تر عمل کند. عنقا در پایان خبر از تئاتر آنلاین می دهد و می گوید: «گروه کنسرت آنلاین برنامه بلند مدتی که مدنظر قرار داده علاوه بر برگزاری کنسرت های مختلف آنلاین می خواهد تئاتر آنلاین هم برگزار کند. البته زمانی که سرویس کنسرت آنلاین به ظرفیت لازم برسد تئاتر آنلاین راه اندازی خواهدشد.»

    https://musiceiranian.ir/?p=111383
       
    برچسب ها کنسرت آنلاین

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *