×
×

زندگی یک تئاتر در تئاتر است و موجودات و انسان بازیگر آن است

  • کد نوشته: 111144
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۹ام خرداد ۱۳۹۵
  • ۰
  • لوریس چکناواریان اعتقاد دارد زندگی یک تئاتر در تئاتر است و موجودات و انسان بازیگر آن؛ اما در این بین چنان غرق مسائل هستیم که خودمان را گم کرده‌‌ایم.
    +اگر استعداد موجود در بخش نوازندگی موسیقی کلاسیک و ارکسترهای ما به اندازه توانایی و استعداد بازیگران تئاتر کشور بود، دیگر غمی نداشتیم و اتفاق‌های بسیار خوبی رخ می‌داد

    زندگی یک تئاتر در تئاتر است و موجودات و انسان بازیگر آن است
  • لوریس چکناواریان

    لوریس چکناواریان

    لوریس چکناواریان اعتقاد دارد زندگی یک تئاتر در تئاتر است و موجودات و انسان بازیگر آن؛ اما در این بین چنان غرق مسائل هستیم که خودمان را گم کرده‌‌ایم.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، لوریس چکنواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر کشورمان که جمعه شب گذشته ۲۸ خرداد ماه در تماشاخانه باران به تماشای نمایش «تریو بدون هارمونی» نوشته و کاری از سیاوش پاکراه نشست، با بیان اینکه نمایشنامه پاکراه بسیار زیبا اما خطرناک بود، در توضیح نظر خود گفت: به این دلیل معتقدم متنِ این نمایش خطرناک است که فضایی متفاوت برای بازیگر بوجود می‌آورد و به شدت مبتنی بر هنرنمایی آنهاست. اگر بازیگر درنگ کوتاهی داشته باشد کار از دست می‌رود ولی بازیگران نمایش «تریو بدون هارمونی» به خوبی با نقش ارتباط برقرار کردند و این احساس کاملا به تماشاگر منتقل می‌شد، به شکلی که اصلا متوجه گذر زمان نشدم.

    این هنرمند صاحب‌نام موسیقی به موضوع نمایش اشاره کرد و ادامه داد: آنچه روی صحنه رفت مثل زندگی؛ به نوعی یک تئاتر در تئاتر بود. شکسپیر می‌گوید جهان یک تئاتر بزرگ است و همه ما بازیگران آن هستیم. من معتقدم ایفای نقش همه موجودات روی زمین صدها سال پیش از آنکه شکسپیر به آن اشاره کند جریان داشته و همه ما هنرپیشه‌هایی هستیم که از بس داخل ماجرا قرار گرفته‌ایم خودمان را هم گم کرده‌ایم.

    چکناوریان خاطرنشان کرد: در جریان همین فراموشی‌ست که به یکباره نویسندگان خوبی پیدا می‌شوند و از این برداشت انسانی نمایش‌نامه‌ای مثل «تریو بدون هارمونی» خلق می‌کنند و ما تازه با دیدن اجرا پی می‌بریم که زندگی خودش یک نمایش بزرگ در دل نمایش دیگری است.

    او همچنین در مقایسه بین فضای حاکم بر تئاتر و موسیقی از نظر استعدادهای موجود گفت: اگر قرار باشد با موسیقی سنتی ایرانی مقایسه کنیم، در این زمینه هنرمندان بسیار بزرگ و صاحب‌نامی در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنند. در زمینه موسیقی کلاسیک و تشکیل یک ارکستر سمفونیک که به پنجاه سال زمان نیاز داریم و در بخش موسیقی پاپ هم هنرمندان با استعدادی وجود دارند. اما می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که اگر استعداد موجود در بخش نوازندگی موسیقی کلاسیک و ارکسترهای ما به اندازه توانایی و استعداد بازیگران تئاتر کشور بود، دیگر غمی نداشتیم و اتفاق‌های بسیار خوبی رخ می‌داد.

    نمایش «تریو بدون هارمونی» به کارگردانی سیاوش پاکراه و ایفای نقش ایوب آقاخانی، نگار عابدی و حمیدرضا نعیمی هر روز جز شنبه‌ها ساعت ۱۹ در تماشاخانه باران روی صحنه می‌رود.

    https://musiceiranian.ir/?p=111144
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *