×
×

یک آهنگساز پیشنهاد کرد

  • کد نوشته: 110690
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۳ام خرداد ۱۳۹۵
  • ۰
  • یک آهنگساز گفت: فرهنگستان موسیقی کشور را تأسیس کنید، زیرا فقط در این صورت است که یک واحد موسیقی در ایران خواهیم داشت. فریدون شهبازیان – آهنگساز – که در مراسم رونمایی از «گنجینه هنر موسیقی ایران» صحبت می‌کرد، گفت: این گنجینه، از گنجینه‌های سال‌های دور مرکز موسیقی بتهوون است که سه نفر از بهترین […]

    یک آهنگساز پیشنهاد کرد
  • ۵۷۳۰۲۳۹۵یک آهنگساز گفت: فرهنگستان موسیقی کشور را تأسیس کنید، زیرا فقط در این صورت است که یک واحد موسیقی در ایران خواهیم داشت.

    فریدون شهبازیان – آهنگساز – که در مراسم رونمایی از «گنجینه هنر موسیقی ایران» صحبت می‌کرد، گفت: این گنجینه، از گنجینه‌های سال‌های دور مرکز موسیقی بتهوون است که سه نفر از بهترین تک‌نوازان و بداهه‌نوازان ایران، یعنی استادان جلیل شهناز، امیرناصر افتتاح و همایون خرم در آن هنرنمایی کرده‌اند. کسانی که من در برنامه‌های «گل‌های تازه» و «گلچین هفته» به‌عنوان تهیه‌کننده در کنارشان حضور داشتم.

    او ادامه داد: این مجموعه شامل ۱۲ لوح فشرده است که روی ۱۲ آواز و موسیقی اصیل ایرانی، با خلاقیت و اجرایی بسیار زیبا ساخته و پرداخته شده است. البته در ابتدا، شکل ظاهری آلبوم، با بهترین صفحه‌بندی، رنگ‌آمیزی و چاپ، جلب نظر می‌کند.

    این آهنگساز اظهار کرد: در این آثار و قطعات، از فرم ردیف‌نوازی خبری نیست. از طراحی کلاسیک گوشه‌های آوازی مختلف استفاده شده و لحن اثر کاملا آزاد و آهنگسازی‌شده در گردش نغمه‌ها به گوش می‌رسد. چیزی که این روزها موسیقی اصیل سرزمین ما به‌شدت نیازمند آن است.

    او ادامه داد: خلاقیت در اجرای ضرب‌ها و بیان نو از کوک ساز جلیل شهناز، نغمه‌پردازی و سوال و جواب سازی همایون خرم و ریتم‌نوازی امیرناصر افتتاح در توالی و نگه داشتن تمپوی قطعات، از جذابیت‌های این مجموعه است.

    شهبازیان در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاد کرد: مرکزی به نام «سازمان موسیقی کشور» ایجاد شود تا بتواند همه موسیقی‌دانان را پوشش دهد، به شرط این‌که خود موسیقی‌دانان اداره آن را بر عهده داشته باشند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که در حال حاضر کسانی که از آبشخور موسیقی آب می‌نوشند، تعدادشان چند برابر هنرمندان موسیقی است که بیش از همه حقانیت دارند.

    این آهنگساز همچنین گفت: تشکیل فرهنگستان موسیقی از واجب‌ترین کارهاست. در این مرکز می‌توانیم ملودی‌های موسیقی سراسر ایران را جمع کنیم و چارچوب‌های ملودیک و ریتمیک فراهم کنیم و آن‌ها را در ردیف‌های موسیقی جای دهیم، زیرا این موضوع موجب توسعه ردیف موسیقی ایرانی می‌شود و در نهایت، دستمایه آهنگسازان مطرح خواهد بود.

    شهبازیان تأکید کرد: تنها در این صورت است که می‌توان یک مرکز موسیقی واحد داشت.

    او با اشاره به رونمایی از «گنجینه هنر موسیقی ایران» افزود: انتشار چنین مجموعه‌ای می‌تواند در این راستا موثر باشد. من همیشه آرزو داشتم موسیقی با طرحی زیبا و ارزشمند منتشر شود که این اتفاق در این مجموعه افتاده است. امیدوارم روزبه‌روز گسترش یابد، زیرا این مجموعه از نظر چاپ، کیفیت و از نظر سایر ویژگی‌ها، فوق‌العاده است.

    به گزارش ایسنا، در مراسمی که شامگاه ۲۲ خردادماه برگزار شد، علیرضا میرعلی‌نقی – مورخ موسیقی – نیز گفت: من خیلی خوش‌شانس بودم که در جریان بازتولید مجموعه «گنجینه هنر موسیقی ایران» قرار گرفتم. این مجموعه سال‌ها پیش و در ابتدا، به‌صورت صفحه تولید شد، آن هم در سال‌هایی که صفحه روبه منسوخ شدن بود.

    این مورخ موسیقی ادامه داد: خوشحالم که پس از ۳۷ سال، اثری خلاق، بداهه و در فضایی کاملا آزاد منتشر شده است. این اثر از نظر ظاهر و زیبایی یکی از بهترین کارهاست و برای ناشران آن آرزوی موفقیت دارم.

    در بخش دیگری از این مراسم، بابک چمن‌آرا که انتشار این مجموعه را بر عهده داشته است، در تشریح روند تولید آن گفت: این مجموعه در سال‌های اوایل دهه ۵۰ ضبط شد. زمانی که ردیف را صرفا برای آموزش ضبط می‌کردند و معمولا هم ردیف‌های موسیقی ایرانی با یک ساز اجرا می‌شد. چنین مجموعه‌ای سختی‌های شنیدن ردیف را برای مخاطب راحت می‌کند. البته متأسفانه از نسل اول مجموعه‌ی تولیدکنندگان این اثر، کسی در قید حیات نیست.

    مدیر مرکز موسیقی بتهوون ادامه داد: این مجموعه در آن سال‌ها، هدفش این بوده که روی صفحه‌های بزرگ تولید شود. این اثر نیز روی صفحه بزرگ تولید شد، اما به تولید انبوه نرسید، زیرا قیمت صفحه بزرگ خیلی زیاد بود.

    او با اشاره به اتفاقاتی که در اواخر دهه ۵۰ برای موسیقی افتاد و این‌که پدر و عمویش مجبور شدند بخش زیادی از اموال مرکز بتهوون را به شرکت‌های دیگر واگذار کنند، گفت: پس از این‌که من توانستم شرکت «آوا خورشید» را تأسیس کنم به‌سراغ برخی ناشران رفتم که اموال ما به آن‌ها واگذار شده بود و دوباره آن‌ها را خریدم که یکی از آن‌ها، همین «گنجینه هنر موسیقی ایران» است که امروز در اختیار شما قرار گرفته است و هفته آینده نیز در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

    علی مرادخانی – معاون امور هنری وزیر ارشاد -، فرزاد طالبی – رئیس دفتر موسیقی -، حمیدرضا نوربخش – مدیرعامل خانه موسیقی -، محمد سریر – رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی -، پری ملکی، رضا کیانیان، محسن رجب‌پور، محمدحسین تفرشی، یغما گلرویی و … از چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

    https://musiceiranian.ir/?p=110690
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *