×
×

گره کار ارکستر سمفونیک و ملی کور شد

  • کد نوشته: 107202
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۰ام اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۰
  • علی رهبری و فرهاد فخرالدینی هر دو نسبت به یک موضوع اصلی انتقاد دارند و آن نوع مدیریت ارکسترهای ملی و سمفونیک از سوی بنیاد رودکی است. سمانه فراهانی: علی رهبری با دعوت تلفنی علی مرادخانی؛ معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایران دعوت شد تا با حضور او ارکستر سمفونیک تهران دوباره […]

    گره کار ارکستر سمفونیک و ملی کور شد
  • ۱۶-۲-۱۱-۹۳۸۴۱۳علی رهبری و فرهاد فخرالدینی هر دو نسبت به یک موضوع اصلی انتقاد دارند و آن نوع مدیریت ارکسترهای ملی و سمفونیک از سوی بنیاد رودکی است.

    سمانه فراهانی: علی رهبری با دعوت تلفنی علی مرادخانی؛ معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایران دعوت شد تا با حضور او ارکستر سمفونیک تهران دوباره احیاء شود. او که در نخستین ماه‌های دولت نخست محمود احمدی‌نژاد هم پس از ۳۰سال به ایران دعوت‌شده و پس از چند ماه با نوشتن نامه‌ای سرگشاده به «محمدحسین صفارهرندی» وزیر وقت ارشاد با انتقادهایی تند ایران را ترک کرده بود، این بار هم با تغییر دولت به ایران آمد تا شاید شرایط دولت تغییر کرده و امکان فعالیت بهتر وجود داشته باشد.

    اجراهای متعدد ارکستر سمفونیک تهران با استقبال مردم و هنرمندان روبه‌رو شد. از سوی دیگر علی رهبری با دعوت از جوانان و نوجوانان هنرمند میانگین سنی نوازندگان این ارکستر را کاهش داده و در مناسبت‌های گوناگون با اجراهای کنسرت‌هایی برنامه‌ریزی‌شده از اعضای تازه گروهش رونمایی کرد.

    اما اواخر اسفندماه سال گذشته این هنرمند با نگارش نامه‌ای رسمی از رهبری ارکستر سمفونیک تهران استعفا داد. رهبری در این نامه که پس از برخی اعتراض‌هایش به عملکرد بنیاد رودکی و سکوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر این گله‌ها منتشر کرده بود، یادآور شد: «ازنظر هنری ما درروی صحنه به همه ثابت کردیم که در ایران هم امکان کار حرفه‌ای باکیفیت بالا وجود دارد و شما عزیزان آن را بانظمی بی‌نظیر و تحسین‌برانگیز به اجرا درآوردید ولی متأسفانه وابستگی ارکستر به بنیاد رودکی و گردانندگانش، همواره مانعی برای ادامه کار و پیشرفت بود. بنیادی که مدیرعامل و همراهانش نه‌تنها کمترین تجربه‌ای درزمینهٔ مدیریت ارکستر نداشتند بلکه با سوء مدیریت و درنتیجه بی‌نظمی و بی‌بندوباری‌های فراوان اداری روزانه با ایجاد مشکلات متعدد آرامش را از مجموعه ارکستر سمفونیک تهران سلب کردند و به‌غیراز ایجاد تشویش هیچ زمینه‌ای برای ایجاد بستری مناسب برای فعالیت هنری فراهم نکردند و هنوز باگذشت ۱۲ ماه هیچ قدمی در مورد اداره یک ارکستر ۷۵نفری برنداشته‌اند.»

    او همچنین به حضور افرادی چون حمیدرضا نوربخش،طهمورث پورناظری، بهرام جمالی و جلال مشفق در شورای سیاست‌گذاری ارکستر سمفونیک اشاره‌کرده و گفته بود این افراد هیچ اطلاعاتی درباره ارکستر سمفونیک و مدیریت آن ندارند و حضور این افراد بی‌تجربه را دلیلی برای استعفای خود عنوان کرده بود.

    پس از نگارش این نامه با اصرار وزارت ارشاد علی رهبری بار دیگر به ارکستر سمفونیک تهران بازگشت اما مشکلات حل‌نشده باقی ماند تا آنجا که علی رهبری در آخرین مصاحبه‌ای که روز گذشته با خبرگزاری تسنیم داشته از ترک جلسه شورای اجرایی ارکسترها و تعطیلی ارکستر سمفونیک تهران خبر داده است.

    رهبری در این مصاحبه درباره جلسه شورای اجرایی ارکسترها که با حضور گنجه‌ای، نوربخش، شهبازیان، شریفیان و سریر به همراه جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی و فرهاد فخرالدینی تشکیل‌شده بود، گفته است:«در حال حاضر به این فکر می‌کنم که کِی از ایران بروم. آبرویم جلوی بچه‌های ارکستر و مردم رفته است. اعضای شورا آمده‌اند که فقط آبروی ما را ببرند. در یک سال گذشته برنامه‌های هنری هیچ مشکل نداشته است. الآن که نتوانسته‌اند مشکلات اداری را حل کنند نشسته‌اند و فکر کرده‌اند که چگونه ما را ناراحت کنند، بعد آمده‌اند و در جلسه این بحث را می‌کنند که ارکسترها به مدیر هنری نیاز دارند یا خیر. مشکل این آقایان من و آقای فخرالدینی هستیم.»

    از سوی دیگر فرهاد فخرالدینی هم که با کمترین حاشیه در ارکستر موسیقی ملی مشغول به کار بود، طی حرکتی اعتراضی همراه علی رهبری سالن جلسه را ترک کرد و در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر گفت: « من مدت‌هاست در ارکستر ملی مشکلاتی دارم ولی عادت به رسانه‌ای کردن آن‌ها ندارم. سال گذشته و همچنین امسال مشکلات زیادی داشتم، به‌طور مثال هنوز قرارداد اعضای ارکستر آماده نشده است درحالی‌که اکنون حدود ۲ ماه از سال می‌گذرد.

    فخرالدینی با اشاره به آنچه در شورای ارکسترها مبنی بر شورایی شدن ارکستر به‌جای مدیریت هنری پیشنهادشده است، یادآور شد: چنین ساختاری را به ما ارائه می‌کنند بدون اینکه نقشی در تبیین  تدوین آن داشته باشیم. من خودم بنیان‌گذار ارکستر ملی هستم و باید نظر مرا درباره این موضوع می‌پرسیدند و قبل از اینکه دستور عملکرد سازمان ارکسترها روی میز شورا قرار بگیرد، من به‌عنوان یک صاحب‌نظر و کسی که با موضوع در ارتباط است باید در جریان قرار می‌گرفتم.

    این آهنگساز پیشکسوت درباره دو مسئله‌ای که باعث اعتراض او شده است این‌گونه توضیح داد: اولین مسئله من این است که چرا با من مشورت نشده است و دوم اینکه وقتی قرار است مدیریت هنری با شورا باشد من به‌عنوان مدیر هنری ارکستر ملی دیگر نقشی ندارم و نیازی نیست حضورداشته باشم. اعضای شورا همه از دوستان و همکاران من هستند و امیدوارم به نتیجه مطلوب برسند، همچنین من همیشه دوست دارم ارکسترهای کشورم وضعیت مطلوبی داشته باشند.»

    علی رهبری و فرهاد فخرالدینی هر دو نسبت به یک موضوع اصلی انتقاد دارند و آن نوع مدیریت ارکسترها از سوی بنیاد رودکی است. این دو رهبر باسابقه بر اساس تجربیاتی که در این زمینه‌دارند، خواهان توجه مدیران به دیدگاه‌هایشان هستند اما افرادی که در جلسه شورای اجرایی ارکسترها حضور داشتند بی‌توجه به ترک جلسه از سوی فرهاد فخرالدینی و علی رهبری با انتشار متنی از ادامه فعالیت ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی زیر نظر شورای هنری ارکسترها خبر دادند. با انتشار این خبر به نظر می‌رسد شورای اجرایی ارکسترها از خداحافظی  این دو رهبر ارکستر باسابقه استقبال کرده و اصرار دوباره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازگشت علی رهبری و فرهاد فخرالدینی بدون حل مشکل اصلی بی‌فایده خواهد بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=107202
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *