×
×

محسن رجب پور در حاشیه هزارصدا: به خلعتبری گفتم خروجی برنامه تان چیست؟

  • کد نوشته: 107080
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۹ام اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۰

  • اولین دوره از چهارمین سال برنامه هزارصدا در روز جمعه ۱۷ اردیبهشت طبق روال دوره های گذشته با اجرای «آرش نصیری» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
    +گزارش مفصل «موسیقی ایرانیان» از متن و حاشیه های این مراسم را در ادامه مشاهده نمایید

    محسن رجب پور در حاشیه هزارصدا: به خلعتبری گفتم خروجی برنامه تان چیست؟
  • برنامه هزارصدا

    برنامه هزارصدا

    بهناز حکیمانه: اولین برنامه از سال چهارم برنامه معرفی استعدادهای موسیقی هزارصدا جمعه ۱۷ اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در این برنامه، پس از پخش آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی، آرش نصیری، مدیر و مجری این برنامه با خواندن بخش هایی از غزل استاد حسین منزوی برنامه را آغاز کرد. غزلی که بیتی از آن در کنار لوگوی برنامه روی مونیتور جاخوش کرده بود: «تو از تمام دهان های شهر می خوانی/ صدا یکی ست اگر حنجره هزار و یکی ست». نصیری سپس اعلام کرد هزارصدا از این به بعد در ارسباران برگزار خواهد شد و از مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و هم چنین از مسئولان و مدیران ارسباران که اجازه دادند هزارصدا به خانه اصلی اش برگردد تشکر کرد. وی همچنین قبل از آن از سیدعباس سجادی، مدیر فرهنگسرای نیاوران تشکر کرد که امکان برگزاری این برنامه را در آن فرهنگسرا فراهم کرده بود.

    سبس با اعلام اینکه هزارصدا از این پس دوبار در ماه و یک بار برای برنامه پاپ بار دیگر برای موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می شود از بهمن عصار دعوت کرد که به عنوان برنده برنامه قبلی قطعه‌ای را اجرا کند و او قطعه ای که در نخستین روز عید با عنوان «بهترین عیدی دنیا» در سایت های معتبر پخش شده بود را اجرا کرد. ترانه ی این اثر از«سارا بالو» و تنظیم آن کار«سینا گلزار» بود و آهنگسازی آن را نیز خود عصار انجام داده بود. بهمن عصار برنده فینال سال گذشته بود.

    سپس عبدالجبار کاکایی به عنوان کارشناس ترانه، بابک زرین به عنوان کارشناس آهنگسازی وسعید شهروز به عنوان کارشناس خوانندگی روی صحنه حاضر شدند و پس از سلام و علیک با بینندگان برنامه به نقد و بررسی آثار خوانندگان پرداختند.

    سپس هادی نوروزی، ناصر مولایی، امیر عماد، مصطفی پاریزی، امین همیالی، بهنام سرفرازی، سینا درخشنده و فروردین روی صحنه حاظر شدند و آثار خود را برای تماشاگران و داوران اجرا کردند و این آثار توسط کارشناسان برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

    عبدالجبار کاکایی ترانه ها را با کمال دقت و موشکافی مورد نقد و تحلیل قرار داد و این نقد را حتی در مورد ترانه سرایانی که از دوستان نزدیکش بودند هم لحاظ کرد. بابک زرین هم این کار را برای آهنگسازی که از دوستان نزدیکش و حاضر در سالن بود انجام داد و حتی به یکی از خوانندگان توصیه کرد کاش تنظیم کارش را به پدرام آزاد داده بود که از تنظیم کنندگان گروه د ویز است و در سالن حاضر است. موضوع دیگر هم وقتی پیش آمد که موضوع آکادمی های دیگر را پیش کشید و گفت کاش این آهنگسازان و خوانندگان آثار خود را قبل از انتشار برای داوری و ادیت به دست آهنگسازان کارکشته می دادند که این موضوع به بروز یک بحث چالشی بین او و آرش نصیری منجر شد. نصیری گفت: در مدتی که آکادمی های دیگر پخش می شد بسیاری از دست اندرکاران موسیقی به من زنگ زده و به مقایسه آن برنامه ها با هزارصدا پرداختند، در حالی که ضمن احترام به آن برنامه ها، هزارصدا با آن برنامه ها فرق اساسی دارد. مدیر و مجری هزارصدا سپس به توضیح این مسئله پرداخت و افزود: در آکادمی های دیگر، خوانندگان آثاری از خوانندگان دیگر را می خوانند و هر چه شبیه تر به خواننده اصلی بخوانند، کارشان بهتر دیده می شود و موفق تر شمرده می شوند در حالی که در برنامه هزارصدا اگر شبیه کسی باشند امتیازشان کم می شود و مورد انتقاد قرار می گیرند چون اینجا هر کس کار خود را می خواند و این کار باید شخصیت و هویت مشخص و مجزا داشته باشد. وی سپس اعلام کرد هزارصدا قصد دارد باز هم به نقد و بررسی آثار کسانی که درآثاری را منتشر کرده یا در دست انتشار دارند بپردازد و قصد ندارد در روال این برنامه تغییر ایجاد کند و خوانندگان خوش صدا را با تقلید آثار دیگران کشف کند.

    برنامه هزارصدا

    برنامه هزارصدا

    بعد از اجرای ششمین خواننده با اعلام مجری برای یک سورپرایز، میکسی از تعدادی از آثار خاطره انگیز سعید شهروز پخش شد و پس از استقبال و تشویق تماشگران، نصیری به بخشی هایی از ویژگی های مهم و دلایل موفقیت سعید شهروز اشاره کرد و گفت او بدون حمایت صدا و سیما و بدون آنکه کار غیرمجازی انجام بدهد یا رفتار عجیب و غریبی انجام دهد، هم محبوب مردم شد و هم آلبوم های پرفروش عرضه کرد و در سال ۱۳۸۷ ، از طرف منتقدان و روزنامه نگاران هم به عنوان بهترین خواننده برگزیده شود. سپس از «وحید مهراد»، نوازنده و آهنگسازی که در سالن حاضر بود درخواست کرد روی صحنه حاضر شود و اقلا آهنگ تولدت مبارک را با پیانو اجرا کند که این آهنگ با همخوانی حاضرین همراه شد.

    سپس سعید شهروز نیز به درخواست مردم، ابتدا قطعه «غزلک» و سپس قطعه «قسم» را اجرا کرد. موقع اجرای شهروز مجری از شهداد شهروز دعوت کرد که روی صحنه حاضر شود.

    در پایان برنامه هم، گرشا رضایی، به عنوان خواننده مهمان روی صحنه حاضر شد و دو قطعه از آخرین ساخته های خود را به زیبایی اجرا کرد که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

    در پایان برنامه، کارشناسان که در هنگام اجرای خواننده مهمان برای جمع بندی نظرات خود به پشت صحنه رفته بودند، روی صحنه حاضر شدند و در کنار هشت خواننده نفرات شوم تا اول را اعلام کردند:
    نفر سوم: «فروردین» با قطعه ای با عنوان «۲۹» با ترانه، آهنگسازی و تنظیم خودش
    نفر دوم: سینا درخشنده با قطعه «تو طاقت نداری» با ترانه‌ای از «مریم اسدی»، و آهنگ‌سازی و تنظیم «سعید هاشمی»
    و نفر اول: مصطفی پاریزی با قطعه «باز» با ترانه و آهنگی از خودش و تنظیم علی احمدیان

    حاشیه ها:
    -هنگامی که فیلمی از میکس کارهای سعید شهروز پخش شد و اعلام شد که ۱۶ اردی بهشت روز تولدش بود، بابک زرین از مجری پرسید که چرا اقلا یک کیک تهیه نکردید که اینجا برایش تولد بگیریم. نصیری اعلام کرد بنا داشتیم این کار را انجام دهیم اما بنابر درخواست خود شهروز این کار را نکردیم و سعید شهروز هم توضیح داد که به خاطر درگذشت دوست عزیزم شاهرخ پوریامین، در خواست کردم این اتفاق نیافتد.

    -در این برنامه از هشت نفرخواننده، چهارنفر از شهرستان های مشهد، کرمان، شیراز و ایلام آمده بودند و بهمن عصار هم که به عنوان خواننده مهمان روی صحنه حاضر شده بود هم مشهدی ست.
    -مدیر و مجری برنامه در فرصتی که پیش آمد گفت یکی از دستاوردهای هزارصدا آن است که خوانندگان، آهنگسازان و ترانه سرایان خوب اینجا همدیگر را پیدا می کنند و نمونه های زیادی را برای آن برشمرد و یکی از آنها همین مصطفی پاریزی و علی احمدیان بودند که کارشان در این برنامه برگزیده شد.
    -نصیری هنگامی که از بهنام سرفرازی برای اجرای برنامه دعوت کرد گفت سرفرازی قصد داشت قطعه دیگری را اجرا کند اما او از این آهنگساز و خواننده که از مشهد آمده بود درخواست کرد قطعه گنجشکک اشی مشی را اجرا کند که در تماشاخانه سایت موسیقی ما پخش شده و دانلود خیلی خوبی داشت.

    -یکی از مهم ترین حاشیه های این برنامه زمانی اتفاق افتاد که بعد از اجرای نفر هشتم و قبل از آنکه خواننده مهمان روی صحنه دعوت شود، مجری از محسن رجب پور دعوت کرد سخنانی را بیان کند. رجب پور از سابقه سال های تهیه کننده گی اش گفت و اینکه روزانه شاید حدود ده قطعه موسیقی از خوانندگانی می شنود که کارشان را برای قبول تهیه کنندگی پیش او می آورند. وی سپس از آرش نصیری تشکر و از او تعریف کرد و گفت: «آرش نصیری» جدای بر سازمان آدم صادقی است و میتکر چنین برنامه ای ست و مبتکر چنین کاری در ایران بودن واقعاً هنر است.»

    رجب پور سپس گفت: «به‌جز بابک زرین که با هم دوست و صمیمی هستیم، من جزو فن‌های سعید شهروز هستم و کسانی که بنده را می‌شناسند، می دانند که از هیچ آدمی، اضافه‌تر ازآنچه هست تعریف نمی‌کنم. باید بگویم به جز آقای کاکایی که صریحا نقدهای خود را بیان کرد این دوستان امروز در بیان آنچه خودشان قبول دارند،تعارف می‌کردند.

    وی سپس افزود: «چه کسی به شما گفته مانی رهنما، احسان خواجه امیری، سیروان و زانیار خسروی و غیره وقتی وجود دارند، شما هم مثل این‌ها بخوانید؟! شبیه کسی خواندن، کسی را هنرمند نمی‌کند، این کار فقط در هنگام تمرین به درد شما می‌خورد. آنچه به درد هر هنرمند می خورد خلاقیت و داشتن امضای شخصی ست.»

    رجب پور سپس گفت: «فرق آکادمی هزار صدا با دیگر برنامه‌های ازاین‌دست در همین موضع است که خود آدم‌ها را می‌خواهد. سی که رفته در برنامه شب کوک تلویزیون خوانده، اگر آهنگ احسان خواجه امیری را بخواند و هرچقدر که به صدای وی نزدیک‌تر باشد، داور می‌گوید کار شما درست است، بعد طرف با این طرز فکر بیرون می‌آید و می آید پیش ما و درخواست می کند تهیه کننده کارش باشیم.»

    وی با اعلام اینکه اخیرا در میزگردی در موسیقی ما با حضور خلعتبری حضور داشته که به زودی منتشر می شود گفت: می‌خواهم بپرسم خروجی برنامه‌های استیج، شب کوک و غیره چه بوده؟! از هومن خلعتبری پرسیدم خروجی برنامه‌های شما فقط رستوران‌هایش عوض می‌شود؟! یعنی بهترین خواننده‌شان «مهران آتش» بوده که قبلاً در رستوران نیلوفر لندن می‌خوانده وقتی در آکادمی اول شد در رستوران ارکیده خواند، این خروجی آکادمی خارجی بود حالا خروجی برنامه‌های داخلی را ببینید، آیا یک نفر به‌جایی رسیده است؟

    این تهیه‌کننده موسیقی سپس به انتخاب یکی از خوانندگان آکادمی هزار صدا در سری گذشته این برنامه جهت معرفی اشاره کرد و گفت: در یکی از برنامه ها و همچنین فینال هزارصدای سال ۹۲ به عنوان کارشناس حضور داشتم، سپهر شاکری را دیدم که شرکت‌کننده‌ای بود که فقط استایل داشت و انتخابش کردم و او امسال خواننده شد. بنده اسفند سال ۹۲ ایشان را پیدا کردم، اسفند سال ۹۴ قطعه اولش منتشر شد. آن زمان هم گفتم این آدم خمیرمایه‌ی خودش بودن را دارد!»

    وی سپس از خوانندگان و هنرمندان جوان خواست اول به بحث بیزینس کارشان فکر کنند و ببینند آیا دو سال بعد، از صدهزارنفری که لایکشان می کنند ، هزار نفر به کنسرت شان می‌آیند یا نه؟

    -دکتر مهدی جبراییلی، مریم اسدی، پدرام آزاد و مهدی موسوی از جمله مهمانان حاضر در این برنامه هزار صدا بودند.

    در ادامه عکسهای این اجرا را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» (عکاس: امین باقری) مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)

    https://musiceiranian.ir/?p=107080
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *