×
×

جشنواره‌ی موسیقی نواحی می‌تواند ارزش معنوی کار هنرمندان موسیقی را برای مردم روشن کند

  • کد نوشته: 105168
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۹ام فروردین ۱۳۹۵
  • ۰
  • فرهاد فخرالدینی گفت:‌ جشنواره‌ی موسیقی نواحی می‌تواند ارزش معنوی کار هنرمندان موسیقی را برای مردم روشن کند تا آن‌ها با قدر و منزلت هنرمندان این عرصه بیشتر آشنا شوند. این رهبر ارکستر با بیان این‌که در موسیقی با یک فرهنگ فوق‌العاده غنی روبه‌رو هستیم که شناسنامه‌ی درستی ندارد، اظهار کرد: برخلاف ادبیات، موسیقی ما همیشه […]

    جشنواره‌ی موسیقی نواحی می‌تواند ارزش معنوی کار هنرمندان موسیقی را برای مردم روشن کند
  • فرهاد فخرالدینی

    فرهاد فخرالدینی

    فرهاد فخرالدینی گفت:‌ جشنواره‌ی موسیقی نواحی می‌تواند ارزش معنوی کار هنرمندان موسیقی را برای مردم روشن کند تا آن‌ها با قدر و منزلت هنرمندان این عرصه بیشتر آشنا شوند.

    این رهبر ارکستر با بیان این‌که در موسیقی با یک فرهنگ فوق‌العاده غنی روبه‌رو هستیم که شناسنامه‌ی درستی ندارد، اظهار کرد: برخلاف ادبیات، موسیقی ما همیشه به نوعی پنهان بوده یا به نوعی موسیقی در مکان‌های خاصی اجرا می‌شد و زیاد در ملأعام قرار نمی‌گرفت. در حالی که ادبیات ما وضع خیلی روشنی دارد. مثلا ما می‌دانیم شعری که متعلق به حافظ، سعدی یا فردوسی است، در چه تاریخی سروده شده یا به چه مناسبتی گفته شده و به معنای امروزی شناسنامه‌ی آن شعر را در اختیار داریم؛ اما درباره نغماتی که متعلق به سرزمین ماست، چه در ردیف موسیقی ایرانی و چه در موسیقی نواحی متأسفانه ما صاحبان اصلی آن‌ها را نمی‌شناسیم.

    او ادامه داد: با این حال ارزش موسیقی کمتر از ادبیات نیست. یعنی بی‌دلیل نیست که این همه موسیقی با این سنجیدگی، به زیبایی و به درستی اجرا ‌شده، سال‌ها تداوم پیدا کرده، سینه به سینه آمده و به دست ما رسیده است. به همین جهت ما موظفیم از آن محفاظت کنیم.

    رهبر اکستر موسیقی ملی ایران با بیان این‌که برگزاری جشنواره‌ی موسیقی نواحی می‌تواند راهی برای آشنایی مردم با انواع موسیقی محلی کشور باشد، اظهار کرد: هرچه در این راه قدم برداشته شود، باز هم کم است؛ چون به اندازه‌ی کافی در طول تاریخ درباره‌ی موسیقی پنهان‌کاری شده و مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و هرجور حساب می‌کنید، می‌بینید که می‌خواستند آن را به حساب نیاورند، ولی با این حال برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند فضایی ایجاد کند که افراد بتوانند در این زمینه‌ها با دیدگاه‌های مختلف صحبت کنند تا قدر و منزلت هنرمندان موسیقی نواحی بیشتر شناخته شود.

    او بیان کرد: همین که امروز به موسیقی اینقدر توجه و جشنواره‌ای برگزار می‌شود و به مردم می‌گویند که این هنرمندان و این موسیقی ارزش دارد، در جای خودش کار بسیار خوبی است؛ اما نباید توجه به موسیقی فقط به همین چهار – پنج روز برگزاری جشنواره در سال ختم شود، بلکه باید در طول سال به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تمام افرادی که می‌توانند در جشنواره‌ی سال آینده شرکت کنند، شناسایی شوند. یعنی باید تحقیق و بررسی دقیقی صورت بگیرد و کسانی‌ که واقعا بر حق هستند و شایستگی لازم را دارند در جشنواره روی صحنه بروند.

    فخرالدینی با اظهار امیدواری نسبت به برگزاری مستمر و مداوم جشنواره‌ی موسیقی نواحی ایران‌، افزود: برگزاری چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود تا ارزش واقعی موسیقی و این هنر برای مردم ما روشن‌ شود و متوجه شوند که این هنر، یک هنر شریف است و برای کسانی‌ که در این عرصه فعالیت می‌کنند و با کارشان به دل‌های مردم راه پیدا می‌کنند و در دل آن‌ها شور و شوق برمی‌انگیزانند باید یک ارزش معنوی قائل شد.

    نهمین جشنواره‌ی موسیقی نواحی به دبیری ایرج نعیمایی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۹۵ در کرمان برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=105168
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *