×
×

در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» عنوان شد:

  • کد نوشته: 103130
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۶ام اسفند ۱۳۹۴
  • ۰
  • hot-topic-logo«علی رهبری» آهنگساز و رهبر ارکس‌تر بعد از ترک تهران و استعفا از سمت مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران که هنوز بی‌پاسخ مانده است، امشب و فرداشب یعنی ۲۶ و ۲۷ اسفندماه ۹۴ برای سی و ششمین فصل هنری متوالی با ارکس‌تر فیلارمونیک اسلواکی به روی صحنه خواهد رفت.
    +ارکستر فیلارمونیک اسلوواکی، به خاطر حضور در فستیوالهای بین المللی و داشتن رپرتوارهای بسیار بزرگ در بازار جهانی سی دی شهرت خاص و اعتبار ویژه ای دارد

    در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» عنوان شد:
  • علی رهبری (عکس از علی چاشنی گیر)

    علی رهبری (عکس از علی چاشنی گیر)

    «علی رهبری» آهنگساز و رهبر ارکستر بعد از ترک تهران و استعفا از سمت مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران که هنوز بی پاسخ مانده است، امشب و فرداشب یعنی ۲۶ و ۲۷ اسفندماه ۹۴ برای سی و ششمین فصل هنری متوالی با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی به روی صحنه خواهد رفت.

    این اولین خبر از این رهبر ارکستر بین المللی است که بعد از ترک تهران منتشر می شود و او در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» درباره این اجراها گفت : «در این ۲ کنسرت ویژه که در سالن مشهور طلایی فیلارمونیک شهر براتیسلاوا واقع در ۴۵ کیلومتری شهر وین اجرا می شود «اوراتوریم» اثر آهنگساز مشهور اسلواکی «ولادیمیر گودار» را برای اولین بار به اجرا در می آورم. این اثر که در حدود یک ساعت به طول می انجامد برای ارکستر سمفونیک بزرگ ۱۰۰ نفری به همراه گروه بزرگ کر و گروه کر کودکان و خواننده های سولیست ساخته شده است.»

    مایسترو رهبری درباره بخش دیگر این کنسرتها اضافه کرد : «در ابتدای این کنسرت ها به همراه پیانیست مشهور اتریشی Christopher Hinterhuber «کریستوفر هینترهوبر» کنسرتوی شماره ۲ بتهوون را اجرا می کنیم.»

    علی رهبری ۳۶ سال پیش بعد از دریافت مدای طلای مسابقات جهانی رهبری ارکستر در فرانسه و دستیاری رهبر مشهور جهان یعنی هربرت فون کارایان، به عنوان یکی از جوانترین رهبران دنیا برای اولین بار به ارکستر فیلارمونیک اسلواکی معرفی شد و رهبری این ارکستر را به عهده گرفت، او در ۳۶ سال گذشته علاوه بر رهبری مداوم ده ها کنسرت مختلف و شرکت در تورها و فستیوالهای بین المللی شرکت کرده و همچنین آثار مختلفی را با این ارکستر ضبط کرده است از جمله مانی و مانا اثر استاد ایرانی‏ اش حسین دهلوی.

    ارکستر فیلارمونیک اسلوواکی، به خاطر حضور در فستیوالهای بین المللی و داشتن رپرتوارهای بسیار بزرگ در بازار جهانی سی دی شهرت خاص و اعتبار ویژه ای دارد.

    این ارکستر تا کنون توسط رهبران مشهوری چون هربرت فون کارایان، کلادیو ابادو، کورت مازور، ریکاردو موتی ، زوبین مهتا ، لورین مازل ،و صدها رهبر دیگر رهبری شده است.

    از اسفند ماه سال ۹۳ علی رهبری، به تهران دعوت شد تا همراه با سمت مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران، این ارکستر را احیا کرده و به ثمر بنشاند. وعده های اولیه خبر از مدیریت او برای در ارکستر سمفونیک تهران برای پا گرفتن به مدت ۵ سال بود و قرار بود در این ۵ سال ارکستر را به درجه ارکسترهای مطرح دنیا برساند. اما او پس از یکسال همکاری به علت دخالتهای بیجا و عدم پرداخت حقوق پرسنل ارکستر سمفونیک تهران اسفند ماه ۹۴ از سمت خود استعفا داد. البته علی رهبری در آبان ۹۴ نیز در نامه سرگشاده به ریس جمهور نیز مشکلات مالی را مانع همکاری دانسته بود اما همچنان با وعده های معاونت هنری وزارت ارشاد به کار خود ادامه داد تا اینکه شرایط و فضای همکاری در بنیاد رودکی روز به روز وخیم تر شد و علی رهبری را وادار به استعفا کرد. استعفانامه ای که او به وزیر ارشاد تقدیم کرده هنوز بی پاسخ مانده است.

    حضور علی رهبری در ایران باعث شد تا برای اولین بار ارکستر سمفونیک تهران همانند ارکسترهای معتبر دنیا دارای برنامه یکساله مدون و مشخصی باشد و همچنین هر ماه دو شب اجرای برنامه های متنوعی را داشته باشد که تاکنون در سابقه هشتاد ساله این ارکستر بی نظیر بوده است. ضمنا به اعتبار علی رهبری پای سولیستها و نوازندگان درجه یک و رهبرهای بین المللی ارکستر به ایران باز شد تا در کنار کنسرتهای ارکستر سمفونیک تهران برای بالابردن سطح نوازندگان ایرانی، مسترکلاسهایی را به صورت رایگان تشکیل بدهند و ارکستر سمفونیک تهران در جامعه بین المللی مورد توجه قرار بگیرد آنچنان که ارکستر فیلارمونیک چین به تهران آمد و برای اجرای ارکستر تهران نیز دعوت نامه رسمی ارائه داد. و همچنین چندین فستیوال معتبر اروپایی نیز دعوتنامه ای را به ارکستر سمفونیک تهران و مدیر هنری اش علی رهبری ارسال کردند. علی رهبری قرار بود در نوروز امسال نیز اپراهایی را در ایران به اجرا دربیاورد که با استعفای او معلق شده اند و ارکستر سمفونیک تهران دوباره در آستانه تعطیلی قرار گرفته است و بیم آن می رود که با سیاستهای نامشخص در بهترین حالت این ارکستر دوباره به صورت پروژه ای و ضعیف ادامه حیات بدهد.

    https://musiceiranian.ir/?p=103130
       
    برچسب ها علی رهبری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *