×
×

سه پرده از شاهنامه

  • کد نوشته: 102424
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۷ام اسفند ۱۳۹۴
  • ۰
  • آهنگساز و تنظیم‌کننده آلبوم «بازی‌های آوازی ۲» با متفاوت ارزیابی کردن ساختار محتوایی این اثر نسبت به کارهای دیگر، از انتشار یک آلبوم تصویری با نام «سه پرده از شاهنامه» سخن گفت.

    سه پرده از شاهنامه
  • ۲۰۲۰۸۶۱آهنگساز و تنظیم‌کننده آلبوم «بازی‌های آوازی ۲» با متفاوت ارزیابی کردن ساختار محتوایی این اثر نسبت به کارهای دیگر، از انتشار یک آلبوم تصویری با نام «سه پرده از شاهنامه» سخن گفت.

    سودابه سالم آهنگساز و مدرس موسیقی کودک و نوجوان درباره ویژگی‌ها و ساختار موسیقی در آلبوم «بازی های آوازی ۲» که به تازگی منتشر شده است، توضیح داد: مجموعه «بازی های آوازی ۲» در ادامه مجموعه قبلی بنده است که بر اساس ترانه هایی تهیه و تولید شده که در آنها کودکان می توانند علاوه بر شنیدن یک موسیقی لذت بخش، تخیل خود را هم به کار گیرند.

    به گفته وی، این ترانه ها بر اساس بازی های آوازی شکل گرفته که می توانند علاوه بر ایجاد فضای موسیقایی موجب ایجاد حرکت در قالب بازی‌های کهن ایرانی نیز شوند.

    وی ادامه داد: آنچه در مجموعه دوم آلبوم «بازی های آوازی ۲» به آن توجه ویژه ای داشتیم توجه به طبیعت بود که بتوانیم بر اساس آن تخیل کودکان را تقویت کنیم و این بار با محوریت قرار دادن طبیعت از جمله باد، باران، جنگل، کوه، دریا، آسمان، خورشید و موارد این چنینی فضای جدیدی را باز کنیم که مخاطبان ما فقط به ترانه به عنوان یک عنصر شنیداری نگاه نکنند و بدانند این نوع موسیقی یک ساختار کاملا کاربردی دارد.

    این آهنگساز و مدرس موسیقی با تاکید بر اینکه که فضای موسیقایی اثر کاملا مستقل است، بیان کرد: این کار حدود ۱۰ سال پیش با حضور تعدادی از نوازندگان گروه «کامکارها» و هنرمندانی چون مرحوم شهریار فریوسفی تهیه و تولید شده اما من تلاش کردم که نگاه مستقل خودم را در آلبوم داشته باشم؛ نگاهی که نشات گرفته از موسیقی کودک است و حرف های زیادی برای گفتن دارد.

    سالم در بخش دیگری از صحبت های خود از رونمایی آلبوم تصویری «سه پرده از شاهنامه» در اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت: این اثر تصویری را ما سال گذشته به سرانجام رساندیم و طبق تصمیمی که از همان ابتدا گرفته بودیم کار را به کودکان جنگ زده تمام دنیا تقدیم کردیم. این اثر شامل چند بخش است که بخش اول با موضوع زورخانه یا خانه پهلوانان، بخش دوم با موضوع ضحاک برای نشان دادن ظلم، بخش سوم قصه زال برای نشان دادن تفاوت و بخش دوم قصه نبرد رستم با دیوهاست که در این بخش تلاش کردیم با یک روایت مدرن ماجرای این قصه را به محیط زیست و حفاظت از آن ارتباط دهیم.

    وی در پایان گفت: به هر حال نقالی درون شاهنامه به تنهایی در برگیرنده موسیقی درونی است که من سعی کردم بدون هیچ تقلیدی از اپرا و موسیقی غرب، موسیقی‌ای را به مخاطب ارائه دهم که برگرفته از موسیقی سرزمین خودمان است.

    https://musiceiranian.ir/?p=102424
       
    برچسب ها سودابه سالم

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *