×
×

موسیقی کودک هیچ ژانری ندارد

  • کد نوشته: 102207
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۶ام اسفند ۱۳۹۴
  • ۰
  • مسعود نظر، مدرس موسیقی کودک درباره مهمترین مشکلات موسیقی کودک گفت: ابتذال مهمترین مشکل موسیقی کودک است؛در واقع فاجعه ابتذال سونامی موسیقی کودک در ایران محسوب می شود. ژانر سنتی و کلاسیک ماهیت خودش را دارد ولی موسیقی کودک هیچ ژانری ندارد و هرکسی به خودش اجازه می دهد باهر بضاعت و سواد و امکاناتی […]

    موسیقی کودک هیچ ژانری ندارد
  • ۱۵۹۷۶۳۰مسعود نظر، مدرس موسیقی کودک درباره مهمترین مشکلات موسیقی کودک گفت: ابتذال مهمترین مشکل موسیقی کودک است؛در واقع فاجعه ابتذال سونامی موسیقی کودک در ایران محسوب می شود. ژانر سنتی و کلاسیک ماهیت خودش را دارد ولی موسیقی کودک هیچ ژانری ندارد و هرکسی به خودش اجازه می دهد باهر بضاعت و سواد و امکاناتی که دارد هم درس بدهد و هم آهنگسازی کند.

    وی ادامه داد: تعداد آهنگسازان متخصص و متعهد به تعداد انگشتان یک دست هم نیست ولی در اگر به واحد موسیقی صدا و سیما سری بزنید هزاران اسم می بینید که برای اشعار ، تئاتر ها ، نمایش های عروسکی ، انیمیشن ها و فیلم های کودک و نوجوان آهنگسازی کرده اند که هیچ کدام نه کودک را می شناسند و نه صلاحیت آهنگسازی برای کودکان را دادند ، بلکه فقط به صرف ساده بودن آن یا به دلیل این که مخاطب کودک است با یک کامپیوتر یا دستگاه اُرگ بدون هیچ فکری یک ملودی کودکانه می سازند و اسمشان در این آثار ثبت می شود.

    این مدرس موسیقی کودک هدف از یادگیری موسیقی کودک اینگونه تشریح کرد: هدف ، یادگیری و ایجاد انگیزه و آموزش سریع و آکادمیک برای کودکان و نوجوانان و ایجاد انگیزه برای ادامه و پیشرفت در رشته موسیقی است.همچنین کودک در حین یادگیری موسیقی حواس پنجگانه او نیز تقویت شده و مهارت های اجتمایی مانند شرکت در جمع، همنوازی ، تقویت اعتماد به نفس و بعد های دیگر روانشناسی در زندگی عادی خود را به خوبی کسب می کند.

    وی افزود: البته این دلایل به معنای تضمین شدن آینده هنری و موسیقیدان شدن کودک نیست؛زیرا برای هنرمند شدن تحصیلات آکادمیک ، تجربه های عملی نوازندگی و خوانندگی و تحقیق و تمرین بسیار لازم است؛ البته نبوغ ، استعداد و علاقمندی را نیز باید به آن اضافه کرد.

    وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات موسیقی کودک به پراکندکی متد آموزشی و نبودن یک متد واحد در آموزش مربوط دانست و گفت:متاسفانه موسیقی کودک، متولی ندارد، حتما باید سازمانی این هدایت را به عهده بگیرد.به فرض مثال موسیقی در آموزش و پرورش به عنوان یک درس رسمی تدریس شود یا مربیان و معلمان موسیقی یا کسانی که می خواهند موسیقی درس بدهند از یک متد و روش مدون تبعیت کنند.مثلا من روش تدریس خود و تجربه های عملی ام را به صورت یک کتاب تالیف کرده ام. همچنین مربیان دوره های عملی و تئوری یکسانی را بگذرانند. هم اکنون مرکز آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمامی مربیانی که می خواهند تدریس کنند امتحان به عمل آورده و برایشان کارت صلاحیت صادر می کنند.اما آیا وقتی هرمربی در هر کلاسی موسیقی تدریس می کند، کارت صلاحیت دارد؟

    مسعود نظر در پایان گفت: نباید فراموش کرد که کودکان الان نسل آینده این جامعه هستند و اگر کوچکترین غفلتی برای آموزش آنها در هر عرصه ای شود آینده ای جبران ناپذیر در انتظار جامعه ماست و این وظیفه ماست که هر کدام به نحوی مراقب آموزش کودکانمان باشیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=102207
       
    برچسب ها مسعود نظر

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *