×
×

با عنوان «به یاد دوست»

  • کد نوشته: 92622
  • 24 آبان 1394
  • ۰
  • «نشر خنیاگر» دو مجلد از مجموعه پنج جلدی آثار بی‌کلام «جواد بطحایی»، تکنواز و بداهه‌نواز سنتور را منتشر و به همراه دو آلبوم روانه بازار موسیقی کرد.
    +ضمیمه کتاب مصاحبه‌ای مفصّل با آهنگساز درباره شرح حال و سوابق موسیقایی او را به همراه تصاویر و اسناد و معرفی آلبوم های صوتی منتشرشده از وی در بر دارد.

    با عنوان «به یاد دوست»
  • کتاب «به یاد دوست»

    کتاب «به یاد دوست»

    «نشر خنیاگر» دو مجلد از مجموعه پنج جلدی آثار بی‌کلام «جواد بطحایی»، تکنواز و بداهه‌نواز سنتور را منتشر و به همراه دو آلبوم روانه بازار موسیقی کرد.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، کتاب «به یاد دوست» نخستین مجلد از مجموعه پنج جلدی آثار بی‌کلام جواد بطحایی، تکنواز و بداهه نواز پرمایه سنتور، شامل قطعات ضربی او در قالب پیش درآمد، مقدمه، چهارمضراب، رِنگ و فرم‌های آزاد در آواز اصفهان و نوا است. شش قطعه از هشت قطعه این مجموعه در اصفهان سُل (چپ کوک) ساخته شده‌اند که در نوازندگی سنتور کوکی ساده، خوش طنین و خوش دست محسوب می‌شود. ساخت و پرداخت اغلب قطعات این کتاب روندی چندساله داشته است.

    کتاب حاضر با لوح فشرده‌ای شامل اجرای قطعات با سنتورنوازی آهنگساز و دکلمه اشعار نغز شاعر معاصر، نوذر پرنگ، همراه است. در هر شعر کلمه‌ای دلالت بر عنوان قطعه بعد دارد و قطعات اجراشده نه به صورت جداگانه که با جملات رابط به یکدیگر وصل شده‌اند تا لوح فشرده همراه کتاب را همانند آلبومی موسیقایی، و نه صرفاً اثری آموزشی، شنیدنی کنند. این اشعار در کتاب به شیوه فاخر میرزاغلامرضا اصفهانی، خوشنویس برجسته دوره قاجار، تحریر شده‌اند.

    ضمیمه کتاب مصاحبه‌ای مفصّل با آهنگساز درباره شرح حال و سوابق موسیقایی او را به همراه تصاویر و اسناد و معرفی آلبوم های صوتی منتشرشده از وی در بر دارد.

    نشر خنیاگر همچنین «فریاد خزان: آثار جواد بطحایی برای سنتور» منتشر کرده است. فریاد خزان دومین کتاب از مجموعه آثار بی کلام جواد بطحایی، تکنواز و بداهه نواز پرمایه سنتور، شامل ده قطعه در شور سُل و افشاری دو است. شش قطعه از این کتاب پیش تر در آلبوم «فریاد خزان: تک نوازی سنتور جواد بطحایی، به یاد استاد فرامرز پایور» منتشر شده است. قطعات شور و افشاری در این مجموعه گاه با طمأنینه و آرامش و گاه با شتاب و شورآفرینی تواناییِ توأمانِ حسی و تکنیکی آهنگساز را می نمایانند و در آنها گاه به فراخورِ کوکْ فضاهایی نو و بدیع، گاه تأثیراتی از سنتورنوازی گذشتگان و گاه اقتباس از گوشه های ردیف و بسط و گسترش انگاره های ملودیک آنها شنیده می شود. تنوع متریک و تغییرات متوالی ریتم در اغلب این قطعات نمایانند. از دیگر نکاتی که در برخی قطعات این مجموعه جلب توجه می‌کند برگردان جملات متر آزادِ آواز در قالب متر مشخص و، به عبارتی، ضربی کردن آنهاست. چهار قطعه فریاد خزان، فغان، پریش و رِنگ مجنون در آواز افشاری-که برای تداعی مضامینی چون هجر، فراق، آلام و برکشیدن فریادی از سینه بهترین است- ساخته شده اند. از این میان، مقدمه فریاد خزان با کوکی جدید برای تأمین نغمه متغیر آواز افشاری در منطقه بم و زیر صدای سنتور و در قالب جملاتی ده ضربی ساخته شده است.

    * برای بزرگنمایی تصاویر، برروی هر یک از عکسها کلیک کنید

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *