×
×

گروه «قمر» در اصفهان بدون بانوان نوازنده‌ به روی صحنه می‌رود

  • کد نوشته: 87895
  • حمیده موسوی
  • یکشنبه, ۲۹ام شهریور ۱۳۹۴
  • ۱ دیدگاه
  • hot-topic-logoگروه موسیقی ایرانی «قمر» به سرپرستی و آهنگسازی «نوید دهقان» و آواز «حمید رضا نوربخش» ششمین اجرای تور کنسرت های خود را در اصفهان به روی صحنه می برد.
    +دهقان: همهء موارد تا به امروز برای اجرا در اصفهان به خوبی پیش رفته، الّا یک مورد یعنی حذف بانوان نوازندهء گروهم از این کنسرت!

    گروه «قمر» در اصفهان بدون بانوان نوازنده‌ به روی صحنه می‌رود
  • گروه موسیقی قمر

    گروه موسیقی قمر

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: گروه موسیقی ایرانی «قمر» به سرپرستی و آهنگسازی «نوید دهقان» و آواز «حمید رضا نوربخش» ششمین اجرای تور کنسرت های خود را در اصفهان به روی صحنه می برد.

    نوید دهقان، آهنگساز، نوازندهء کمانچه و سرپرست گروه موسیقی «قمر» با اعلام این خبر و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» عنوان کرد: «این کنسرت در راستای مجموعه اجراهایمان در قالب تور کنسرت تهران و شهرستان ها طی دو تاریخ ۹ و ۱۰ مهر ماه سال جاری در «تالار فرشچیان» اصفهان به روی صحنه خواهد رفت. قطعات انتخاب شده برای این اجرا در فضای مرکب نوازی ارائه می گردد که از دستگاه همایون آغاز شده و به مُدگردی در ماهور، نوا، آواز اصفهان و آواز دشتی می پردازد و در نهایت به راست پنجگاه خاتمه می یابد و فکر می کنم این مدگردی و نگرش به فواصل در موسیقی ایرانی، جاذبه های زیادی برای هنرمندان موسیقی به همراه داشته باشد .»

    وی افزود: « این اولین پروژهء گروه «قمر» به خوانندگی آقای نوربخش است که خوشبختانه طی آن اجراهای موفقی در گرگان، شیراز، همدان، تهران و کاشان داشته ایم و این بار به دیدار مخاطبان خوبمان در اصفهان خواهیم رفت. این مجموعه را همان طور که در گفتگوهای پیشین اشاره کرده ام قریب به دو-سه سال و با مجموعه تمرین هایی در حدود ۲۰۰ جلسه آماده کرده ایم. بر اساس توانایی ها و کاراکتر خاص این خواننده در زمینهء آواز قطعات را طراحی کرده که به یک جمع بندی مثبت و نتیجه ای متفاوت از دیگر اجراهایمان رسیدیم و می توانم اینگونه عنوان کنم که این اثر اجرایی از قوام و قدرت بیشتری در ارکستراسیون، ساختار تصانیف و تدوین مجموعه به لحاظ ارتباط منسجم آواز و گروه نوازی برخوردار است و این انسجام به دلیل اهمیت نقش آواز در اجراهای زنده برای بنده بوده که سعی کرده ایم علاوه بر استفاده از ساز و آواز به عنوان پل ارتباطی بین قطعات، به شکلی جدی و مستقل نیز از آن بهره مند شویم. و جنابِ نوربخش به بهترین شکل از عهدهء این امر برآمده تا جایی که در اجراهای پیشین این تور، نظر مخاطبان و اهل فن نیز به این مقوله جلب شده است.»

    نوید دهقان که در این سفر، بی حضور بانوان نوازندهء گروه، مجموعهء اجرایی «قمر» را به روی صحنه می برد، با ابراز تأسف در این خصوص ادامه داد: «همهء موارد تا به امروز برای اجرا در اصفهان به خوبی پیش رفته، الّا یک مورد و آنهم حذف بانوان نوازندهء گروهم از این کنسرت می باشد و از حضور آنها محروم خواهیم بود. این مشکل را متأسفانه در کنسرت کاشان نیز داشتیم و در این خصوص باید گفت که برخی تصمیمات را با هیچ منطق و تفکری نمی توان پذیرفت و با هیچ منطق و تفکری نیز نمی توان تصمیم گیرندگان را مجاب کرد، لیکن مقابله با این مشکلات نیز مستلزم جهد و چه بسا کشمکش های فراوان باشد. پر واضح است که مخاطبان در اصفهان همچون دیگر دوستداران موسیقی  این حق را دارند که یک اثر اجرایی را به صورت کامل ببینند. حضور هر نوازنده ای در یک ارکستر توجیهی دارد و نقش «دِکور» و «آکسسوار» را ایفا نمی کند. برای هر نوازنده اعم از خانم یا آقا خط جداگانه ای در نوازندگی نوشته شده است که در مجموعه مؤثر است و حرفی برای گفتن دارد. به هر جهت آنچه که مسلم است تماشاگران اصفهان بخشی از کار را در این کنسرت نخواهند دید و شنید. موضوع آزار دهنده تر این است که این ممانعت ها در برخی شهرها اتفاق می افتد و در برخی شهرهای دیگر نه و این امر توجیه قانونی ندارد چرا که ادارهء ارشاد در قبال نام هر نوازنده مجوز صادر می کند و این تناقض ها و مخالفت ها دلیل موجه، تثبیت شده و همگانی نداشته و دستوری در حمایت از آنها از سوی ارشاد صادر نشده است با این حال ما و دیگر گروه های موسیقی متأسفانه سال هاست که با این معضلات مواجهیم. علی ایِّ حال در کنسرت پیش رو شهریار نظری (دف)، شاهین صفایی (بم تار)، حمید بهروزی نیا و بهزاد رواقی (تار)، علیرضا گرانفر (سنتور)، آیدین پرکیان (کمانچه آلتو)، حسین محمد حسینی (نی)، محمد صانعی (تنبک) و بنده با نوازندگی کمانچه آواز آقای نوربخش را همراهی خواهیم کرد. امیدوارم در آینده ای نه چندان دور شاهد یک قانون واحد در شهرهای مختلف کشور برای کنسرت های مختلف و مختلط موسیقی باشیم و این نابسامانی های نظارتی تقلیل و خاتمه یابد.»

    شایان ذکر است که کنسرت گروه «قمر» به سرپرستی و آهنگسازی نوید دهقان و خوانندگی حمیدرضا نوربخش، در ساعت ۲۱ از دو تاریخ ۹ و ۱۰ مهر ماه در تالار فرشچیان اصفهان به اجرا در می آید. بهای بلیط های این کنسرت ۳۰،۲۵ و ۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است که علاقمندان جهت تهیه اینترنتی بلیط می توانند از طریق سامانهء www.melliconcert.com  اقدام نمایند.

    https://musiceiranian.ir/?p=87895
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *