×
×

وقتی صدای «محمدعلی کشاورز» تشویق شد!

  • کد نوشته: 72440
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۶ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۲ دیدگاه
  • مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «تو مرو» با صدای «فرزاد قربانی»، دوشنبه ۲۵ اسفند در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
    +علیرضا میرعلینقی: «تو مرو» با عشق و اعتقاد تهیه شده است
    +محمد سریر: این اثر من را خوشحال می‌کند زیرا می‌بینیم که هنوز همه به ریشه‌ها رجوع می‌کنند

    وقتی صدای «محمدعلی کشاورز» تشویق شد!
  • مراسم رونمایی از آلبوم تو مرو

    مراسم رونمایی از آلبوم تو مرو

    مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «تو مرو» با صدای «فرزاد قربانی»، دوشنبه ۲۵ اسفند در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان» و به نقل از  روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در ابتدای این مراسم کلیپی پخش شد که در آن آلبوم موسیقی “تو مرو” و عوامل تولید آن، توسط صدای استاد محمدعلی کشاورز معرفی می‌شدند. صدای محمدعلی کشاورز بر روی این کلیپ مورد تشویق حضار در تالار واقع شد.

    پس از پخش این نماآهنگ، فرزاد قربانی درباره انتشار این آلبوم گفت: این مجموعه در واقع چکیده‌ای از آثار بزرگان موسیقی ایران است که حدودا از ۱۳۰ سال پیش تا امروز انتخاب شده است. آهنگ‌ اول از استاد علی اکبر شیدا و آهنگ دوم از مرتضی محجوبی است که به دلیل اینکه خانم ناظرفصیحی، شاگرد با واسطه ایشان هستند، بر خود واجب دیدیم که قطعه‌ای از استاد در این مجموعه باشد. خانم غزال ناظرفصیحی حدود ۸ سال شاگرد خانم فخری ملک‌پور بودند، خانم ملک‌پور نیز شاید بتوان گفت که تنها بازمانده استاد مرتضی محجوبی هستند.

    وی ادامه داد: دو قطعه دیگر این مجموعه از استاد پرویز یاحقی، یک قطعه از استاد جواد لشگری و قطعه‌ای نیز از استاد پازوکی انتخاب شده‌اند. احساس می‌کنم این آلبوم روایت‌گر تاریخ ۱۳۰ ساله موسیقی ما باشد.

    در ادامه و پس از پخش قطعه‌ای از آلبوم تصویری این اثر، دکتر محمد سریر، رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی و رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، درباره آلبوم “تو مرو” گفت: طی ۵-۶ دهه اخیر، در موسیقی اتفاقات بسیاری رخ داده است و ما به خصوص در ۲-۳ دهه اخیر شاهد حضور جوان‌های مستعدی هستیم که در حوزه موسیقی کار می‌کنند. تحصیلات موسیقی گسترش پیدا کرده و فعالیت‌ها بسیار بیشتر شده است، چیزی که کمتر به چشم می‌خورد و بخشی از آن شاید مربوط به زمانه ما باشد این است که آن زمانی که ما موسیقی کار می‌کردیم گویا دوران آرام‌تر و عاشقانه‌تری بود. اکنون ما با این موضوع مواجه هستیم که بداعت‌ها در حوزه موسیقی خیلی کمتر و محدود‌تر شده، در حالی که تکنیک‌ها خیلی پیشرفت کرده است.

    این موسیقی‌دان پیشکسوت افزود: ما اکنون جوانانی داریم که در حوزه نوازندگی سازهای سنتی شاید از گذشتگان از لحاظ فنی و تکنیکی خیلی قوی‌تر هستند ولی آنچه که در موسیقی و در هنر بسیار اهمیت دارد و بخش اصلی است،‌‌ همان بداعت است. می‌خواهم نتیجه بگیرم که آقای قربانی رفته‌اند سراغ اصل موضوع و ساخته‌هایی را که در آن دوره، با آن عشق و علاقه و با آن نگاه و فضای گذشته خلق شده و الان همه جزء آثار ماندگاری است که در ذهن و ضمیر کسانی که در آن دوره می‌زیستند و فرزندانشان که با اجراهای جدیدی آن‌ها را شنیده‌اند، باقی است.

    وی در ادامه با اشاره به حضور جواد لشکری در سالن، اظهار داشت: این استاد عزیز که به تازگی تولد ۹۲ سالگیشان را جشن گرفتیم و برایشان آرزوی طول عمر داریم، هنوز آهنگ‌سازی می‌کنند و ذهن بسیار خلاقی دارند زیرا ایشان ریشه در آن زمان دارند که حس و عشق خالصی به کار هنری وجود داشت و حاشیه نبود و جنبه‌های مادی و دیگر در میان نبودند. به همین دلیل هم آثار اساتیدی چون ایشان خیلی ماندگار‌تر است.

    سریر در پایان، اضافه کرد: اثری که امروز رونمایی می‌شود من را خوشحال می‌کند زیرا می‌بینیم که هنوز همه به ریشه‌ها رجوع می‌کنند. ریشه‌ها امتیازشان این است که نه تنها آثار زیبایی هستند بلکه تقویت‌کننده ذهن جامعه نیز هستند و وقتی آثاری از این دست منتشر می‌شود، نسل جوان می‌بیند که چقدر در آثار بداعت وجود دارد و چه میزان در موسیقی ملی ما ریشه دارد و می‌تواند به نسل جوان هویت ببخشد، نسلی که کم کم دارد در بین موسیقی‌های غریب غرق می‌شود. امیدوارم این راهی که آقای قربانی در پیش گرفته است مثل بسیار کسان دیگری که این راه را رفتند و از همین راه خوانندگان و موسیقی‌دانان سر‌شناسی هم شدند، به موفقیت ختم شود زیرا این‌ها به ریشه‌ها رجوع کرده‌اند. سپاسگزارم از همه کسانی که در انتشار چنین آثار ذیقیمتی دست دارند زیرا این‌ها هم تاثیر‌گذار و هم آموزنده هستند.

    در بخش دیگری از این مراسم فرزاد قربانی با همراهی غزال ناظرفصیحی-پیانو و فخرالدین غفاری-تنبک، قطعه‌ای از ساخته‌های استاد جواد لشگری با شعری از معینی کرمانشاهی، را به صورت زنده اجرا کردند.

    سپس علیرضا میرعلینقی، محقق و مورخ موسیقی طی سخنانی در مورد آلبوم “تو مرو”، گفت: من از ابتدای تهیه این اثر در جریان کار بوده‌ام، این اثر که حاصل کار یک زوج جوان یعنی فرزاد قربانی و غزال ناظرفصیحی است، با عشق و اعتقاد تهیه شده است. در این آلبوم دو سی‌دی یکی صوتی و دیگری تصویری ارائه شده که در هر دو اثر این عشق به چشم می‌خورد. چند ده میلیون تومان و زمان زیادی برای تولید این اثر هزینه شده است در حالی که هیچ بخش دولتی یا خصوصی‌ای پشتیبان این کار نبوده مانند بیشتر آثار هنری که صرفا از روی عشق تهیه می‌شوند.

    این هنرمند در ادامه افزود: شکی نیست که مردم با این آهنگ‌ها خاطره دارند و بازگشت این هزینه‌های مادی و معنوی تنها از سوی مخاطبانش امکان پذیر است. در این آلبوم با یک نوع بازآفرینی از آثاری مواجه هستیم که سال‌های سال ریشه در ذهن و اندیشه مردم داشته‌اند. به نظر من خلق چنین اثری در شرایط فعلی خیلی از دهه‌های قبل دشوار‌تر است زیرا زمینه اصلی و امکاناتی مثل ارکستر‌ها و خوانندگانی که آن زمان بودند، وقت و زندگی‌ای که بود و به مصنف امکان آفرینش موسیقی خوب را می‌داد، وجود ندارد.

    میرعلینقی در ادامه اظهار داشت: این کار از آن لحاظ که پیانو باید نقش کاملی را بر عهده بگیرد و جایگزین یک ارکستر شود، دشوار‌تر هم بوده که البته با توانایی خانم ناظرفصیحی واقعا می‌بینید که همینطور هم هست. این نوع آثار همواره دارای کاراکتر سازهای آرشه‌ای هستند که از کاراکتر سازهای مضرابی، طبیعتا به آواز نزدیک‌تر هستند. از نظر من یک مقدار از این عصبی بودن آثار این دوره مربوط به این است که بیس ارکستر‌ها بیشتر مضرابی شده در حالی که بیس اصلی ارکس‌تر سازهای زهی است که متاسفانه ما سال‌ها است از داشتن چنین ارکسترهایی محروم هستیم و به همین دلیل آن حال و هوا و حس را در آثار نمی‌بینیم.

    این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: پیانو در این اثر دو نقش سلو و همراه را همزمان ایفا می‌کند، هم نقش ملودیک، هارمونیک و ریتمیک را بر عهده دارد. قطعات این اثر از سه نسل از موسیقی‌دانان ایرانی و از زمانی که هیچ رسانه نگهدارنده‌ای نبوده، تا صفحه و در آخر رادیو انتخاب شده است. اجرای آواز فرزاد قربانی به صورت لایو صورت گرفته که گرمی و حس کار را بیشتر می‌کند و به صورت لاین و صداگذاری ضبط نشده است. در پایان یاد همه آهنگسازان بزرگ را که آثارشان در این آلبوم می‌شنویم، گرامی می‌دارم.

    در پایان این مراسم قطعه “تو مرو” ساخته مرتضی محجوبی با شعر دکتر معین افشار، به صورت زنده برای حاضرین اجرا شد.

    فرزاد قربانی آواز را نزد اساتیدی چون صدیق تعریف، مظفر شفیعی، دکتر حسین عمومی و علی‌اصغر شاه‌زیدی فراگرفته است. در سال ۱۳۹۳ نیز آلبومی با عنوان “صدای سبز باران” ساخته استاد همایون خرم با صدای فرزاد قربانی و نوازندگی غزال ناظرفصیحی منتشر شده بود.

    آلبوم موسیقی “تو مرو” توسط موسسه آوای باربد منتشر شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=72440
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *