×
×

از موسیقی سنتی ایرانی تا کلاسیک غربی و راک

  • کد نوشته: 72072
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۱ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۰
  • نشر موسیقی «ارغنون» چند اثر جدید منتشر کرده است. از میان این عناوین، سه اثر با نام‌های «پردیس»، «سه‌رخ» و «شاعرانه‌های پیانو» با اجرای دکتر کیومرث پیرگلو بوده که در دو ژانر مختلف موسیقی سنتی و کلاسیک غربی است. علاوه بر آن، «مجلس عاشق‌کُشی» به آهنگسازی احمدرضا اسماعیلی با اجرای ارکس‌تر سمفونیک اکراین و «من کی هستم» آلبوم بدون‌کلام با آهنگسازی و تنظیم «رضا افشار» در سبک موسیقی راک است که این انتشارات منتشر کرده است.

    از موسیقی سنتی ایرانی تا کلاسیک غربی و راک
  • آثار ارغنون

    آثار ارغنون

    نشر موسیقی «ارغنون» چند اثر جدید منتشر کرده است. از میان این عناوین، سه اثر با نام‌های «پردیس»، «سه‌رخ» و «شاعرانه‌های پیانو» با اجرای دکتر کیومرث پیرگلو بوده که در دو ژانر مختلف موسیقی سنتی و کلاسیک غربی است. علاوه بر آن، «مجلس عاشق‌کُشی» به آهنگسازی احمدرضا اسماعیلی با اجرای ارکس‌تر سمفونیک اکراین و «من کی هستم» آلبوم بدون‌کلام با آهنگسازی و تنظیم «رضا افشار» در سبک موسیقی راک است که این انتشارات منتشر کرده است.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، آلبوم‌های موسیقی «پردیس» در مایهٔ اصفهان و دشتی و «سه‌رخ» در دستگاه سه‌گاه در قالب تکنوازی سنتور هستند که پیرگلو با الگوهایی از شیوهٔ نوازندگی استاد خود، زنده‌یاد «فرامرز پایور» آن‌ها را به اجرا در آورده است. سومین اثر منتشرشده از این موسیقی‌دان، آلبوم «شاعرانه‌های پیانو» بوده که اجرای قطعاتی از باخ، موتسارت، بتهوون، لیست، دبوسی و راخمانینف است.

    هر سه این آثار بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ در کشور سوئد ضبط شده‌اند. «کیومرث پیرگلو»، زیر نظر اساتیدی همچون محمدرضا درویشی، اسماعیل تهرانی، حسین علیزاده، محسن الهامیان و… فعالیت کرده است. او در نوجوانی سنتور را نزد خانم فرزانه نوشاد در کانون پرورش فکری آغاز کرد و پس از گذراندن دوره‌های صبا، مدتی را نزد «اسماعیل تهرانی» و خانم «می‌نا افتاده» ادامه تحصیل داده و پیرو آن، مدت هشت سال نزد استاد بی‌نظیر سنتور، استاد «فرامرز پایور» مکتب ایشان را فرا گرفت.

    او همچنین مدت دو سال در آکادمی موسیقی شهر اّنتورپ (مرکز ایالت فلامان در بلژیک) زیر نظر هدویک وانوارنبرگ (از شاگردان پیانیست معروف آلمانی آلکسیس وایزنبرگ) تحصیل کرده است. دو سال نیز در آکادمی موسیقی استکهلم نزد استاد «استلا چایکوفسکی» (از نواده‌های پیو‌تر ایلیچ چایکوفسکی آهنگساز بزرگ روس) درس پیانو گرفت و از آن آکادمی با موفقیت فارغ‌التحصیل شد.

    سپس وارد کنسرواتوار شهر گوتنبرگ شده و به مدت چهار سال دوره لیسانس را در رشته موزیکولوژی زیر نظر پرفسور «استیگ مگنوس تورسن» با موفقیت گذرانده است. وی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ مشغول تدریس در دانشگاه ملبورن بود و در نشر و شناساندن موسیقی ایرانی کوشش‌های فراوانی کرد و در رادیوهای‌ PBS و SBS و ABC و همچنین در دانشگاه‌های ملبورن، دانشگاه موناش و مراکز فرهنگی و هنری اجراهای فراوانی داشت.

    آلبوم «مجلس عاشق‌کُشی» به آهنگسازی احمدرضا اسماعیلی با اجرای ارکس‌تر سمفونیک اکراین در ژانر موسیقی کلاسیک و بهره‌گیری از عناصر موسیقی ایرانی نیز از دیگر آثار منتشر شده توسط نشر موسیقی «ارغنون» به مدیریت «سروش ریاضی»، سردبیر ماهنامه «گزارش موسیقی» است.

    «مجلس عاشق‌کُشی» به زعم آهنگسازش: «پس‌واقعه‌ای است روایت‌ گونه؛ نه روایتی صرفاً توصیفی و صحنه به صحنه که تمثیلی بوده از آنچه بر انسان ایرانی رفته است. واکنشی است غم‌خوارانه به جبری تاریخی که بر جغرافیای اندیشگی این قوم حاکم بوده و اکنون نیز هست. مراد از اندیشه نیز در اینجا هرچند بر مفهوم عام و جهان‌شمول آن دلالت می‌کند، ورای آن اشارتی به اندیشه‌های احساسی و احساس اندیشناکانهٔ انسان شرقی دارد. این داستان، روایتی هزاران بار شنوده است و عجیب اینکه هر بار نیز نامکرر به گوش می‌رسد. از شاهنامهٔ فردوسی و زاری بر مزار سهراب تا خمسهٔ نظامی و سوگوارهٔ فرهاد. از سوگ سیاوش‎گرفته تا رقص حلاج بر بالای دار؛ و این حکایت همچنان در گذار است تا امروز و مجلس عاشق‌کشی. مرثیه، پیشاپیشِ مجلس می‌آید تا پیش از روایت واقعه، سوگواری بر مزار عاشق را به‌جای آورد. پس از آن، با گریزی به گذشته، مجلس، واقعه را روایت می‌کند و در آخر نیز چه می‌تواند برجای مانَد به‌جز شُکرانه وتسلیم؟! تسلیمی نه از سر اجبار‌، که با شوق و سپاس!»

    احمدرضا اسماعیلی در سیزدهم تیرماه ۱۳۶۳ خورشیدی در تهران متولد شد. موسیقی را از ده سالگی و با نواختن سنتور نزد مصطفی طراحی آغاز کرد وپس از آن در محضر استادانی چون محمد علایی، ‌مسعود شناسا، پشنگ کامکار، اردوان کامکار و نصرالله ناصح‌پور به تکمیل دانسته‌های خود در زمینهٔ موسیقی ایرانی پرداخت. همزمان، به فراگیری اصول و مقدمات موسیقی غربی و سپس آهنگسازی پرداخت و در محضر مهران روحانی به شاگردی نشست. شاگردی این استاد تأثیرات فراوانی بر نوع نگاه و برخورد تکنیکی او با مقولهٔ آهنگسازی بر جای گذاشت و ایشان را به تأثیرگذار‌ترین فرد در زندگی هنری او تبدیل کرد. افزون بر آن، در کنار دکتر شاهین فرهت و علیرضا مشایخی تجربیات آهنگسازی خود را ادامه داد و نزد دکتر آذین موحد نیز به فراگیری شیوه‌های آنالیز موسیقی کلاسیک و مدرن پرداخت.

    از دیگر اساتید وی درحوزهٔ موسیقی می‌توان از دکتر محمدرضا آزاده‌فر (روش تحقیق)، کیاوش صاحب‌نسق (موسیقی الکترونیک)، فهیم ممتازی (پیانو) و لوریس هویان (رهبری ارکس‌تر) نام برد. او همچنین نزد دکتر حسین حیدری و بهزاد آقاجمالی به مطالعهٔ تاریخ و فلسفهٔ هنر، زیبا‌شناسی و مکاتب ادبی پرداخت.

    از آخرین فعالیت‌های آهنگسازی او می‌توان به «از خون سیاوش» برای ارکس‌تر سمفونیک داکلندز انگلستان، «کنسرتو برای سنتور و ارکس‌تر» و مجموعه‌ای بر روی اشعار نادر نادرپور برای ارکس‌تر سمفونیک اشاره کرد.

    «من کی هستم» آلبوم بدون‌کلام به آهنگسازی و تنظیم رضا افشار در سبک موسیقی راک نیز از دیگر آثار نشر موسیقی «ارغنون» است. این آلبوم نیز برای علاقه‌مندان سبک موسیقی راک آلترناتیو و هارد حائز اهمیت خواهد بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=72072
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *