×
×

اجرای قطعات فولکلور ایرانی

  • کد نوشته: 70294
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۹ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۰
  • کنسرت آموزشگاه موسیقی «ودا» به سرپرستی سودابه سالم در سه بخش گروه نوازی گیتار، ویولن و دف نوازی در ششمین روز از برگزاری سی امین جشنواره موسیقی فجر در تالار ایوان شمس برگزار شد. کنسرت آموزشگاه موسیقی «ودا» که در برگیرنده نوجوانان آموزش دیده در حوزه موسیقی در این آموزشگاه بودند عصر روز گذشته ۲۸ […]

    اجرای قطعات فولکلور ایرانی
  • ۱۵۹۶۴۹۱کنسرت آموزشگاه موسیقی «ودا» به سرپرستی سودابه سالم در سه بخش گروه نوازی گیتار، ویولن و دف نوازی در ششمین روز از برگزاری سی امین جشنواره موسیقی فجر در تالار ایوان شمس برگزار شد.

    کنسرت آموزشگاه موسیقی «ودا» که در برگیرنده نوجوانان آموزش دیده در حوزه موسیقی در این آموزشگاه بودند عصر روز گذشته ۲۸ بهمن ماه در سی امین جشنواره موسیقی فجر هنرنمایی کردند و قطعاتی از موسیقی کلاسیک ویژه ساز گیتار و قطعاتی از موسیقی فولکلور ایرانی را اجرا کردند.

    قطعات فولکلور ایرانی اجرا شد

    تالار ایوان شمس عصر روز گذشته در ششمین روز از برگزاری سی و امین جشنواره موسیقی فجر پذیرای حضور کودکان علاقمند به هنر موسیقی بود. کودکان علاقمند به موسیقی در گروه های سنی مختلف از نوپا تا نوجوان حضور داشتند اما به نظر می رسید که اغلب تماشاگران این کنسرت خانواده نوجوانانی بودند که روی صحنه اجرای برنامه داشتند.

    برخی از تماشاگران که قرار بود هنر نوازندگی کودکان و نوجوانان خود را روی صحنه ببینند با دسته های گل وارد سالن می شدند و برخی از کودکان نام برادر و یا خواهر خود را روی صحنه صدا می کردند.

    بخش نخست کنسرت با گروه ویولن به رهبری رامیار بهزادی آغاز شد و نوزده نوازنده نوجوان با سازهای ویولون خود روی صحنه آمدند و برخی از قطعات موتسارت را اجرا کردند و در ادامه این بخش دونوازی پیانو و ویلون توسط گروه ویولن نواخته شد.

    همچنین اجرای دو قطعه فولکلور ایرانی «لالایی» از ترانه های محلی گرگانی و «مسم مسم» ترانه محلی فارسی ممسنی اجرا شد.

    دف نوازی نوجوانان هیجان کنسرت شد

    گروه ویولن آموزشگاه موسیقی «ودا» در سال ۱۳۸۷ به منظور اجرای کنسرت های گروه نوازی تشکیل شد و تاکنون کنسرت های مستقلی با گروه کودکان ایران زمین در سالن های مختلف و دوره های متعدد جشنواره موسیقی فجر برگزار کرده است.

    اجرای گروه گیتار کلاسیک از دیگر بخش های کنسرت آموزشگاه موسیقی «ودا» بود که به رهبری فرهاد مجیدزاده و همراهی ۹ نوازنده نوجوان روی صحنه رفت. بخش عمده ای از این بخش به اجرای قطعاتی از موسیقی گیتار کلاسیک اختصاص داشت که گوش آشناترین قطعه از این مجموعه «دسپرادو» بود.

    گروه موسیقی گیتار از اوایل سال ۱۳۸۸ کار خود را آغاز کرد و در سبک های پاپ، کلاسیک و فلامینکو اجراهی متعددی داشته است.

    یکی از هیجان انگیزترین بخش های این کنسرت حضور گروه دف نوازی آموزشگاه موسیقی «ودا» بود که شور و هیجان دیدنی و شنیدنی را تالار ایوان شمس برانگیخت و رنگ و بوی ویژه ای به فضای اجرا بخشیده بود.

    یکی از نکات مورد توجه و البته قابل نقد در اجرای کنسرت آموزشگاه موسیقی «ودا» حضور نوازندگان و رهبر ارکستر روی صحنه بود به این معنا که فضای محدود صحنه در اجرای قطعات موجب شد رهبر ارکستر در بخش ویولن نوازی پایین صحنه و جلوی سکو بایستد و نوجوانان ویولن نواز را هدایت کند.

    خانواده ها برای رفع خستگی کودکان در رفت و آمد بودند

    نام سودابه سالم به عنوان سرپرست گروه موسیقی «کودکان ایران زمین» با اجرای نمایش کودکان آموزش دیده موسیقی ایرانی شناخته می شود و تجربه سال های نه چندان دور نشان داده بود که سالم در اجراهایی از این دست توانایی های منحصر به فردی دارد.

    اما آنچه تماشاگر عصر روز گذشته در تالار ایوان شمس شاهد آن بود اجرایی صرفا در جهت نمایش توانایی نوجوانان بود. این اتفاق فی نفسه خوب است اما مخاطبان این کنسرت و حضور کودکان زیر ۵ سال در سالن نشان می داد که تماشاگران با ذهنیت برگزاری کنسرت برای کودکان به تماشای این اجرا آمده اند.

    اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک جهت به نمایش گذاشتن توانایی نوجوانان، باعث شده بود کودکان خسته شوند. از همین رو برخی از خانواده ها برای رفع خستگی کودکان خود و همچنین از دست ندادن کنسرت مدام در رفت و آمد بودند.

    با همه کاستی های موجود که بخش عمده ای از آن از جانب برگزار کنندگان جشنواره است اما باید عنوان کرد که سرپا نگه داشتن کنسرت ویژه کودکان و نوجوانان کاری دشوار، پر هزینه و البته کم درآمد است و از این جهت باید قدردان همت سودابه سالم در نگهداری پیکره موسیقی کودک و نوجوان بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=70294
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *