×
×

گزارش مفصل تصویری «موسیقی ایرانیان» از کنسرت «چارتار»

  • کد نوشته: 69689
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۵ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۶ دیدگاه
  • hot-topic-logoگروه «چارتار» در اجرای دیشب خود در جشنواره موسیقی فجر گرچه اکثر حاضران در سالن را با خود همراه کرد ولی در جاهایی هماهنگی‌های لازم را در اجرا نداشت.
    +عکسهای موسیقی ایرانیان (علی اکبر رهنمایی و بابک کریم پور) از دو سانس کنسرت «چارتار» را به همراه گزارش متنی در ادامه دنبال کنید

    گزارش مفصل تصویری «موسیقی ایرانیان» از کنسرت «چارتار»
  • چارتار در جشنواره موسیقی فجر

    چارتار در جشنواره موسیقی فجر

    گروه «چارتار» در اجرای دیشب خود در جشنواره موسیقی فجر گرچه اکثر حاضران در سالن را با خود همراه کرد ولی در جاهایی هماهنگی‌های لازم را در اجرا نداشت.

    شامگاه جمعه ۲۴ بهمن اولین حضور گروه «چارتار» در قالب جشنواره موسیقی فجر بود و علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و همچنین فرزاد حسنی مجری تلویزیون در این اجرا حضور داشتند.

    زمان اجرای گروه در بلیت ها ساعت ۲۱ نوشته شده بود با این حال با قرار گرفتن مخاطبان سالن در صندلی های خود این اجرا با ۳۰ دقیقه تاخیر در ساعت ۲۱:۳۰ آغاز شد.

    شروع این اجرا از همان ابتدا با انرژی و تشویق های پی در پی مخاطبان همراه شد به گونه ای که با نقش بستن اسم «چارتار» بر صفحه نمایش و همچنین نماهنگ کوتاهی از این گروه حضار با دست زدن های مکرر از اعضای این گروه موسیقایی دعوت کردند که به استیج بیایند و به این ترتیب نوازندگان در جایگاه های خود قرار گرفتند و آرمان گرشاسبی خواننده گروه نیز به آنها اضافه شد.

    «جاری شو سپردمت به جاده های رها/ به عمق باران/ به روح آیینه ها» این اولین قطعه ای بود که گروه «چارتار» تقدیم مخاطبانش کرد. «قطار» با شعری از احسان حائری ترانه سرای این گروه از قطعات «باران تویی» است که سال گذشته منتشر شد.

    آرمان گرشاسبی خواننده گروه «چارتار» بعد از اجرای اولین قطعه به مخاطبان خود سلام گفت و خطاب به آنها بیان کرد: من افتخار می کنم روی صحنه ای اجرا می کنم که شما در روی صندلی هایش می نشینید. ما صبح با مشقت فراوانی از کیش خود را به اینجا رساندیم و کمی خسته بودیم اما الان که شما را می بینیم خیلی خوبیم.

    با شروع قطعه دوم، بهزاد حسن زاده نوازنده کمانچه به این گروه پیوست و با شروع تک نوازی های وی و اضافه شدن سینتی سایزر باقی اعضای گروه هم در نواختن قطعه «هندسه» همراه شدند. ملودی های موسیقایی این گروه که سبکی تلفیقی دارد از فراز و فرودها، ریتمی نرم و گاه راز آمیز بهره گرفته اند که این ملودی مدرن با آواز سنتی آرمان گرشاسبی نوعی از موسیقی کلاسیک ایرانی را تحویل مخاطب می دهد.

    چارتار در جشنواره موسیقی فجر

    چارتار در جشنواره موسیقی فجر

    این ملودی ها از نقطه ای آرام آغاز شدند به اوج رسیدند و بعد با سکوت سازها خواننده با صدایی آرام اولین ترجیع بند از قطعه دوم خود را خواند:

    «هر گوشه ای از شور آواز من پیدا می شود قصیده تو

    نور باور پرواز تا به ناکجا تابیده شد به جان ز دیده تو

    طلوع نگاه شروع شراب از مختصات نام توست

    ایمان من در حلقه هندسه اندام توست»

    اشعار آلبوم «باران تویی» شاید اگر با لحن مورد نظر خواننده گروه خوانده نشود در وهله اول معنایی را برای مخاطب منتقل نکند بنابراین نیاز است که شنونده با دقت بیشتری از یک موسیقی معمولی به این اشعار گوش بسپارد تا متوجه آنها شود و اصلا شاید به همین دلیل است که سازها در هم آوایی با صدا و کلام کمتر سهیم می شوند و کلام شعری خود نقش سازی جداگانه را دارد که باید به تنهایی نواخته شود.

    قطعه دوم را بخشی از مخاطبان سالن با خواننده همراهی می کنند. شاید از ویژگی های این گروه و اجراهای آن این باشد که بنایی ندارند تا با انبوهی از سازها و ریتم های تند و ضرباهنگ های شدید مخاطب خود را در سالن نگه دارند.

    در اواسط اجرای «هندسه» تک نوازی هایی از کمانچه ریتم را به دست می گیرد «ببار ای ابر می اندود من مستانه ام کن/ بسوز اندیشه را از بیخ و بن دیوانه ام کن» خواننده این ترجیعات را همراه با مخاطبان تکرار می کرد و قطعه دوم هم با استقبال جمعیت حاضر در سالن پایان یافت.

    وی در ادامه آرش مقدم نوازنده درامز و دارا دارایی نوازنده گیتار بیس را معرفی کرد و برای شروع قطعه بعدی عنوان کرد: این قطعه را با افتخار به تک تک شما تقدیم می کنم و می خواهم تا آن را با هم بخوانیم.

    با آغاز اولین ضرباهنگ های سینتی سایزر و حال و هوای موسیقی که در فضا پیچید تشویق های جمعیت و همراهی آنها با قطعه بلند شد. دست زدن ها و ریتمی که مردم با سرهایشان به هنگام خواندن این قطعه گرفته بودند نشان از پرطرف دار بودن «آشوبم» بود. این نخستین قطعه از آلبوم «باران تویی» است که خواننده تنها در بخش هایی با جمعیت همراه شد. جمعیتی که در میان آنها اگرچه قشر ۲۵ تا ۳۵ سال بیشتر دیده می شد اما از سنین دیگر چه کمتر و چه بزرگسال تر هم بسیار یافت می شدند.

    چارتار در جشنواره موسیقی فجر

    چارتار در جشنواره موسیقی فجر

    «آشوبم آرامشم تویی

    به هر ترانه ای سر می کشم تویی

    سحر اضافه کن به فهم آسمانم»

    این قطعه نیز با تحریرها و آوازخوانی های خواننده گروه به سبک سنتی همراه بود و در عین حفط این ملودی کلاسیک ایرانی از ریتمی گاه تند و ضربی و از قابلیت های بیشتر درامز و گیتار بیس بهره می گرفت.

    با تشویق های پی در پی مخاطبان برای اجرای این قطعه، گرشاسبی چندین بار به نشانه تشکر سر تکان داد و دستانش را بر سینه اش گذاشت و در پایان همه این تشویق ها بیان کرد: چقدر شما خوبید! دل ما برای شما تنگ شده بود.

    وی در این کنسرت که در بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر اجرا شد با توضیحی در این باره عنوان کرد: ما دوست داریم که جشنواره موسیقی فجر به گونه ای باشد که هر گروهی بتواند در سبک خودش اجرا کند. یعنی «چارتار» جزو اجراهای پاپ محسوب نشود چون پاپ نیست و هر گروهی سر جای خودش باشد.

    در این فاصله جمعیت سالن «باران» را فریاد زدند و از گروه خواستند که قطعه «باران تویی» را برای اجرا کنند.

    با اولین نواهایی که از سینتی سایزر بلند شد و نماهنگی که در صفحه نمایش قطرات آب بر زمین می چکید شوق حاصل از این قطعه در جمعیت به فریادهای پیاپی تبدیل شد و حتی قبل از اینکه آرمان گرشاسبی شروع به خواندن کند آواز این ترانه را همخوانی کردند.

    «از آسمانم، ماتم ببارد
    هراس ِ بی‌ تو ماندنم ادامه دارد..
    نمی‌نویسم ترانه بی‌ تو
    چگونه پر کشد خیالِ واژه بی‌ تو..»

    چارتار در جشنواره موسیقی فجر

    چارتار در جشنواره موسیقی فجر

    این اولین بخش های ترانه ای است که شاید گروه «چارتار» بیشتر با آن شناخته شود. آنچه شاید کمی اینجا جلب توجه کند این است که به نظر می رسد در اجرای کنسرت چارتار گاهی آواز و ملودی سازها با اجرای سالنی تناسبی ندارند و باید تنظیم دوباره ای برای اجرای کنسرت ایجاد می شد.

    با این حال اکثر مخاطبان از این اجراها لذت بردند و تشویق ها آنقدر پیاپی بود که خواننده در پاسخ به این تشکرها بیان کرد: «با ما چه کار می کنید»

    وی همچنین گفت: ما مشغول تولید آلبوم دوم خود هستیم و در تمام لحظات پروسه تولید این آلبوم فقط به شما فکر می کنیم و اینکه شما در کنار ما هستید باعث می شود تا ما هم باشیم.

    از جمله قطعات دیگری که گروه «چارتار» مردم را به شنیدن آن مهمان کرد «مرا به خاطرت نگه دار» بود که باز هم طرفداران زیادی در میان جمعیت سالن داشت. ریتم و فراز و فرودهای سینتی سایزر و امکانی که این ساز در هماهنگی با گیتار بیس و ضرباهنگ های درامز پدید آورده بود از ویژگی های موسیقی تلفیقی این گروه است.

    یکی از ویژگی های اجراهای زنده استفاده از ظرفیت های سازهای زنده در کنسرت هاست. شب گذشته کیمیا شعرباف تک نوازی های خوبی از ابوآ به نمایش گذاشت و سالن را دقایقی با خود همراه کرد. وی از یک ملودی آرام آغاز کرد و اوج گرفت و در ترکیبی با دیگر سازها همراه شد.

    اجرای دوباره قطعه «آشوبم» و اجرای «خوشا به حال من» از دیگر قطعاتی بودند که شب گذشته در سالن همایش های بین المللی برج میلاد اجرا شد.

    سانس اول (عکسها از بابک کریم پور):

    سانس دوم (عکسها از علی اکبر رهنمایی):

    https://musiceiranian.ir/?p=69689
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *