×
×

گزارش نشست جشنواره موسیقی فجر

  • کد نوشته: 6792
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۴ام بهمن ۱۳۸۹
  • ۱ دیدگاه
  • نشست خبری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر صبح امروز با حضور علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی ارشاد، حسن ریاحی دبیر بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر و بابک رضایی دبیر اجرایی جشنواره و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در تالار وحدت برگزار شد

  • نشست خبری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر صبح امروز با حضور علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی ارشاد، حسن ریاحی دبیر بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر و بابک رضایی دبیر اجرایی جشنواره و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در تالار وحدت برگزار شد.
    در ابتدای این برنامه علی ترابی در خصوص جشنواره موسیقی گفت: در سال جاری با تغییر مدیریت دفتر موسیقی ارشاد زمان لازم برای انتخاب دبیر را از دست دادیم اما خوشبختانه حسن ریاحی با توجه به تجربه دبیری که در سال‌های گذشته داشته پیشنهاد ما را برای این دوره پذیرفت.
    وی افزود: این جشنواره در طول تاریخ شکل‌گیری‌ و ادامه مسیرش دیدگاه‌های مختلفی را پیگیری کرده و تغییراتی را نیز داشته بطوریکه بخشی از این تغییرات برای سیاست‌های کلی و بخشی هم براساس سیاست‌های دبیر جشنواره بوده است اما جشنواره به عنوان یک فستیوال که وظیفه آن شناسایی گروه‌های موسیقی است باید از این گروه‌ها حمایت کند.
    سرپرست دفتر موسیقی ارشاد ادامه داد: گروه‌هایی که خودگردان نبوده و به تنهایی نمی‌توانند در سیستم بازار و برگزاری کنسرت حضور داشته باشند مورد حمایت جشنواره خواهند بود و جشنواره می‌‌تواند زمینه شناسایی این گروه‌ها باشد البته گروه‌های سرشناس هم در جشنواره حضور دارند ولی ما ترجیح می‌دهیم آنهایی که در طول سال زمان برای اجرا و مخاطب خاص خودشان را دارند زیاد مورد حمایت ما قرار نگیرند.

    هدف جشنواره معرفی چهره‌های جوان است

    در ادامه این نشست حسن ریاحی دبیر این دوره از جشنواره گفت: یکی از شروط من برای جشنواره امسال این بوده که بتوانیم چهره‌های جوان را به جشنواره معرفی کنیم به گونه‌ای که این جشنواره بتواند به عنوان جشنواره امید معرفی شود چرا که آموزش موسیقی طی سال‌های گذشته موفق بوده و نتیجه آن تربیت افرادی است که می‌تواند آینده موسیقی کشور را بسازد.
    وی افزود: سعی شده در بخش رقابتی از پایان‌نامه‌های دانشجویان در رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد استفاده نماییم و قدم اول این است که نسل جوان شرکت کنند تا بتوانیم از میان آنها استعدادهای خوب را پیدا کنیم.
    دبیر جشنواره بیست و ششم موسیقی فجر گفت: تنها کلید موسیقی کشور جوان‌ها هستند که باید با آنها کار شود به نظر من در یک نگاه کلی این جشنواره جشنواره جوان است.

    حضور ۱۳۰ گروه موسیقی در جشنواره بیست و ششم

    دبیر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اشاره به گروه‌های شرکت کننده گفت: در بخش رقابتی و در شاخه موسیقی کلاسیک ایرانی ۵۲ گروه شامل ۲۰ گروه از تهران و ۳۲ گروه از شهرستان، در شاخه کلاسیک غیرایرانی ۱۴ گروه شامل ۸ گروه تهرانی و ۶ شهرستانی، در زمینه آواز جمعی ۱۱ گروه شامل ۶ گروه تهرانی و ۵ شهرستانی و در بخش آهنگسازی ۵۳ گروه شامل ۲۸ گروه تهرانی و ۲۵ گروه شهرستانی شرکت کرده‌اند که بطورکلی ۱۳۰ اثر و گروه در این دوره حضور یافته‌اند که ۶۲ گروه متعلق به تهران و ۶۸ گروه متعلق به شهرستان است.همچنین در این دوره بخش بین‌الملل، بانوان، رقابتی، غیر رقابتی، کودکان، پژوهش و جشنواره‌ جشنواره‌ها را نیز خواهیم داشت.

    ۱۰ تالار تهران میزبان جشنواره موسیقی فجر می‌شود
    در ادامه این نشست بابک رضایی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره با بیان اینکه جشنواره بیست و ششم در ۱۰ سالن شهر تهران برگزار خواهد شد، اظهار خواهد داشت:سالن‌هایی چون وحدت، رودکی، سالن اصلی تئاتر شهر، فرهنگسرای نیاوران، سالن اندیشه و سوره حوزه هنری، ایوان شمس، ارسباران، برج میلاد و سالن پژوهشکده فرهنگ و هنر امسال میزبان گروه‌های شرکت کننده خواهند بود.
    وی افزود: در این ۱۰ سالن هر روز ۱۳ سانس و در کل ۷۶ سانس اجرا خواهیم داشت.

    موسیقی و رسانه در جشنواره بررسی می‌شود
    رضایی در خصوص برگزاری نشست‌های تخصصی موسیقی گفت: امسال در سالن پژوهشکده فرهنگ و هنر وابسته به جهاد دانشگاهی نشست‌های تخصصی با عنوان موسیقی و رسانه برگزار خواهد شد که امیدواریم با طرح این موضوع مباحث ارتباط موسیقی و رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب به سرانجام برسد.

    ۱۶ بهمن آغاز فروش بلیت‌های جشنواره موسیقی فجر
    رضایی در ادامه گفت: بلیت‌فروشی جشنواره بیست و ششم از ۱۶ بهمن به صورت اینترنتی آغاز می‌شود که بلیت‌ها برای دانشجویان موسیقی با ۵۰ درصد تخفیف، غیر موسیقی ۳۰ درصد و هنرمندان ۲۵ درصد تخفیف به فروش می‌رسد که البته دانشجویان باید اصل کارت خود را به همراه داشته باشند و هنرمندان کارت عضویت خانه موسیقی و یا کارت آموزش موسیقی در آموزش‌ها را برای دریافت بلیت ارائه دهند.
    وی افزود: بلیت‌های این دوره از جشنواره از ۸ تا ۴۰ هزار تومان بسته به برنامه‌های سالن‌های مختلف به فروش می‌رسد.

    حضور دوباره ارکستر ملی در جشنواره فجر
    مدیر اجرایی جشنواره بیست و ششم موسیقی فجر با اشاره به گروه‌های شرکت کننده در جشنواره امسال گفت: در این دوره ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی، ارکستر سمفونیک صدا و سیما، ارکستر مجلسی فیلارمونیک نیاوران و ارکستر فیلارمونیک ایران به سرپرستی علیرضا شفقی‌نژاد در بخش ارکسترال، گروه رودکی به خوانندگی مختاباد در بخش سنتی و نیز در بخش‌های دیگر گروه خاچیک بابائیان، گروه رستاک، گروه رومی و در بخش پاپ نیما مسیحا و ۴ خواننده دیگر اجرا خواهند داشت. همچنین در بخش تک‌نوازی اساتید نیز هادی منتظری، مسعود حبیبی، فرهنگ شریف، حسن ناهید و … به روی صحنه می‌روند.

    حضور بانوان موزیسین و نبود موسیقی نواحی در این دوره
    رضایی ادامه داد: در بخش رقابتی جشنواره امسال گروههایی از فارس، کرمانشاه، خوزستان، البرز، اصفهان، قزوین، همدان، آذربایجان شرقی، کرمان و مازندران نیز شرکت خواهند داشت. همچنین امسال برای جشنواره یک بولتن روزانه را برنامه‌ریزی کردیم و در کنار آن کتابچه‌ای همراه با جدول برنامه‌ها نیز بین علاقمندان توزیع می‌شود. در روز اختتامیه کتابی شامل مروری بر ۵ دوره گذشته جشنواره منتشر خواهد شد.
    وی در خصوص حضور گروه‌های بانوان در این دوره از جشنواره گفت: امسال سه گروه بانوان در فرهنگسرای نیاوران شرکت خواهند کرد و با توجه به اینکه جشنواره موسیقی نواحی به صورت مجزا اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود امسال از حضور گروه‌های موسیقی نواحی بهره‌ای نبرده‌ایم.
    در ادامه این نشست حسن ریاحی درخصوص هیئت داوران جشنواره بیست و ششم گفت: من سعی کردم در این قسمت از چهره‌های جدید و نسل جدید دانشگاهی استفاده کنم، بطوریکه در بخش آواز جمعی میلاد عمرانلو، رازمیک اوحانیان و کاظم زاد، در بخش موسیقی کلاسیک شاهین فرهت، تفضلی، علیرضا مشایخی و کیاوش صاحب نسق، در بخش موسیقی ایرانی سعید ثابت، آذر هاشمی و مسعود شعاری و در بخش موسیقی کلاسیک غیرایرانی اکبر محمدی، امیر صراف و نادر مرتضی‌پور داوری آثار را بر عهده داشته‌اند.

    رشد ۲۰ درصدی بودجه جشنواره موسیقی فجر
    رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی درخصوص بودجه جشنواره امسال گفت: برآورد ما برای برگزاری این دوره یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که هنوز مبلغ تصویبی اعلام نشده اما به صورت کلی بودجه نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

    حذف موسیقی پاپ به معنای عدم ارزش‌گذاری نبوده است
    در ادامه این نشست علی ترابی درخصوص حذف موسیقی پاپ از بخش رقابتی جشنواره گفت: این ژانر از موسیقی روی پای خودش ایستاده و سرمایه‌گذاران این بخش حضور فعال در زمینه آلبوم‌های موسیقی و کنسرت‌ها داشته‌اند بطوریکه حجم برگزاری برنامه‌ها در این زمینه در مقایسه با دیگر گونه‌های موسیقی قابل مقایسه نیست بر این اساس نبودش در جشنواره به معنای عدم ارزش‌گذاری نیست چرا که این نوع موسیقی به لحاظ مالی ثبت شده و گروه‌های این نوع موسیقی به اندازه کافی شناسایی شده‌اند.
    وی ادامه داد: در بخش رقابتی سیاست‌های مدون‌تری وجود دارد و شناسایی استعدادهای جوان به آن بخش محول شده اما موسیقی پاپ خودش این استعدادها را به خوبی شناسایی کرده که در گونه‌های دیگر هنوز این اتفاق رخ نداده است.
    وی با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی پاپ به صورت جداگانه گفت: اگر بخش خصوصی بخواهد چنین اقدامی انجام دهد می‌تواند با حفظ شئونات اسلامی این کار را انجام دهد به عقیده من در سال‌های آتی جشنواره موسیقی فجر که یک فستیوال فرهنگی است باید با حذف بخش‌هایی کوچکتر و تخصصی‌تر برگزار گردد.

    یونان، هند، اسلواکی و ارمنستان در جشنواره
    در ادامه این نشست ترابی درخصوص عدم حضور گروه‌های اروپایی در بخش بین‌الملل جشنواره گفت: سال گذشته که کشورهای عضو اکو شرکت داشتند توسط سازمان فرهنگی اکو به جشنواره معرفی شده بودند و این به معنای جواب مثبت تنها از سوی این کشورها به جشنواره نبوده که به عقیده من گروه‌های موسیقی کشورهای اکو گنجینه موسیقی و هم خانواده با موسیقی کشور ما هستند که باید در سال‌های آتی با دید گسترده‌‌تری به آنها بپردازیم.
    بابک رضایی نیز در این خصوص گفت: سال گذشته به دلیل ارتباطات و تعامل موسسه فرهنگی اکو ۶ ماه قبل از برگزاری جشنواره گروه‌هایی انتخاب و به جشنوار معرفی شدند براین اساس ما نیز دیگر به سراغ دیگر کشورها نرفتیم اما امسال این موضوع را ویژه‌تر برگزار کردیم و نظرمان این بوده که گروه‌هایی با ذائقه موسیقی ایرانی که از نظر پژوهشی، فرهنگی و موسیقایی ارتباط نزدیک‌تری با ما دارند، انتخاب شوند.
    وی افزود: ما در این دوره گروه‌های زبده و مطرح دیگر کشورها را انتخاب کردیم بطوریکه یک گروه فولکلور از یونان، یک آنسامبل از ارمنستان به رهبری رازمیک اوهانیان با اجرای آثاری از چکناواریان، یک گروه سه نفره از هند که در همراهی با چند نوازنده ایرانی موسیقی تلفیقی اجرا خواهند کرد و یک کوئینتت بادی از اسلواکی حضور خواهند داشت البته یک گروه بادی دیگر نیز اجرایی خواهد داشت که این اتفاق به دلیل ضعف ما در زمینه سازهای بادی انتخاب شده‌اند.

    با تدابیر لازم امسال سالن‌های اجرا خالی از مخاطب نخواهند بود
    رضایی درخصوص تدابیر لازم برای خالی نبودن سالن‌های جشنواره همانند سال‌های گذشته گفت: سعی ما بر این است که از همه ظرفیت‌هایمان برای کشاندن مردم به سالن‌ها استفاده کنیم و در این زمینه نیازمند حمایت رسانه‌ها هستیم امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که شکل گرفته بتوانیم اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه داشته باشیم.
    بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر دوم تا هشتم اسفندماه به دبیری حسن ریاحی در تهران برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=6792
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *