موسیقی ایرانیان – صنم قلی زاده: امروز (هفتم آذرماه) سالروز تولد زنده یاد «داریوش صفوت» از شاگردان «ابوالحسن صبا» است، هنرمندی که در سال ۱۳۴۷ مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران وابسته به سازمان رادیو تلویزیون وقت را بنیان نهاد و تا سال ۱۳۵۹ مدیریت آن را بر عهده داشت، این مرکز در گسترش موسیقی اصیل ایران و پرورش موسیقیدانان جوان سهم بهسزائی داشتهاست.
زنده یاد صفوت شاگردان بسیاری داشته اما شاید چهره هایی همچون جلال ذوالفنون، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، مجید کیانی و داوود گنجه ای بیشتر برای عموم آشنا باشند و حتی از خود صفوت نیز بیشتر شناخته شده اند! با درگذشت او، شاگردان مستقیم صبا تقریباً نایاب شدند و می توان گفت یک نسل موثر در جهت دهی به آنچه امروز به عنوان موسیقی سنتی ایران شناخته می شود، این عالم خاکی را ترک کرده است.
زندگینامه
داریوش صفوت در سال ۱۳۰۷ در شیراز متولد گردید. وی فرزند ارشد علیاصغر صفوت پسر ارشد میرزا آقاخان صفوتالمُلک تنها پسر میرزا مهدی (محمدعلی) حکیم الهی فرزند میرزا عبدالله اشیک آقاسیباشی پسر میرزا محمدعلی نوهٔ میرزا مهدی استرآبادی وزیر نادرشاه افشار بود. نسب میرزا مهدی استرآبادی هم بر اساس شجرهنامه خانوادگی به خواجه نصیر طوسی میرسید. در این خانواده آموزش موسیقی به طور موروثی صورت میگرفت. برادر کوچکتر او یوسف صفوتنخستین قهرمان و نخستین استاد ملی شطرنج ایران بود.
وی تعلیم سهتار را نزد پدر (علیاصغر صفوت) آغاز کرد و به دلیل نشست و برخاست پدرش با اهالی هنر، از جمله حبیب سماعی در ۱۶ سالگی (سال ۱۳۲۳) نزد وی رفت و سنتور را نزدش آموخت. از سال ۱۳۲۶ تا سال ۱۳۳۶ به تکمیل نوازندگی سهتار و سنتور نزد ابوالحسن صبا اقدام نمود به نحوی که بعدها صبا در جایی از وی به عنوان یکی از بهترین شاگردان خود یاد کرد که درکی دقیق و ظریف از موسیقی ایرانی دارند. در سال ۱۳۳۲ به اخذ درجه لیسانس حقوق از دانشکده حقوق دانشگاه تهران نائل آمد. در اواخر سال ۱۳۳۹ برای تدریس در مرکز مطالعات موسیقی شرقی در انستیتو موسیقیشناسی سوربن به فرانسه رفت. در اولین بازگشتش به ایران در سال ۱۳۴۲، ازدواج نمود و برای تکمیل تحصیلات و تحقیقاتش مجدداً به فرانسه بازگشت. در سال ۱۳۴۴ از دانشکده حقوق دانشگاه پاریس، دکترا در حقوق بینالملل گرفت و در همین سال به ایران بازگشت. و از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۸ به تحقیق در ردیف موسیقی سنتی ایران و تکمیل سهتار در محضر حاج آقا محمد ایرانی مجرد اشتغال ورزید.
تدریس موسیقی
وی از سال ۱۳۳۸ به تدریس در زمینههای نوازندگی سنتور و سهتار، ردیف موسیقی ایرانی، آکوستیک موسیقی، تاریخ موسیقی ایران، شناخت موسیقی، آشنائی با موسیقی شرقی، فلسفه موسیقی ایرانی، تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی، موسیقی و اسلام، بررسی رسالات کهن موسیقی ایران و… در مراکز زیر پرداخت:
* هنرستان موسیقی ملی، تهران، ۱۳۳۹ – ۱۳۳۸
* مرکز مطالعات موسیقی شرقی، وابسته به انستیتو موزیکولوژی پاریس، دانشگاه سوربن، ۱۳۴۴ – ۱۳۳۹
* دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ۱۳۷۶ – ۱۳۴۵
* هنرکده موسیقی ملی، تهران، ۱۳۶۰- ۱۳۵۸
* دانشکده موسیقی دانشگاه هنر، تهران، ۱۳۵۸ تاکنون
* دانشکده تلویزیون و سینما، تهران، ۱۳۵۶ – ۱۳۵۹
* دانشکده میراث فرهنگی (تهران)، ۱۳۶۹
عضویتها و نشانها
* استاد بازنشسته پایه ۱۵ دانشگاه هنر و دانشگاه تهران
* استاد نمونه دانشگاههای ایران
* مدیر مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی، وابسته به سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۹
* مدیر سابق گروه موسیقی دانشگاه تهران
* مدیر سابق گروه موسیقی دانشگاه هنر
* سرپرست سابق کارگاه موسیقی کودکان و نوجوانان در صدا و سیما از ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲
* مدیر سابق گروه هنر در مرکز نشر دانشگاهی
* عضو انجمن آکوستیکدانان ایران ۱۳۵۷/۱۹۷۸
* عضو انجمن فلسفه ایران ۱۳۵۵/۱۹۷۶
* عضو «پیوسته» فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
* داریوش صفوت در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت نشان «شوالیه هنر و ادب» Chevalier De L’ordre Des Arts et Des Letters گردید که بالاترین نشان هنری کشور فرانسه است.
اظهارات دیگران
حاج آقا محمد ایرانی مجرد، هنگام نوازندگی داریوش صفوت نمیتوانست سکوت کند، و تحسین بیاختیار بر لبانش جاری میشد. البته او برای تحسین دکتر صفوت به اینجا توقف نکرده و گفته بود: «من اگر فرزندی داشتم بیشتر از صفوت دوستش نداشتم.»
خانم سودابه فضایلی در مقالهای که به مناسبت هشتادسالگی دکتر صفوت به چاپ رسیده بود، او را «حکیم موسیقی» نام نهاد.
پرویز مشکاتیان: «من به عنوان کسی که سالها در محضر استاد داریوش صفوت به تلمذ نشستهام، بیهیچ گمانی بر آنم که ایشان از برگزیدگان خداوند هستند. از شهر جاناناند و از تبار راستینان این سرزمین، بیهیچ اغراقی… او همیشه صحبت از جایگاه معنوی هنرمند، اخلاق هنرمند و واصل شدن به مبدأ و مأخر و مرکز زیباییها، به طریق اولی چشمپوشی از مادیات و ملموسات دنیا میکرد». (بانی فیلم، ۱۰ آذر ۸۲ صفحه ۹)
جلال ذوالفنون: «دکتر صفوت شخصیتی است مرکب از دانش و هنر و اخلاق، همراه با قلبی آکنده از عشق و ایمان به موسیقی ایرانی که مدام در طپش است». (بانی فیلم، ۱۰ آذر ۸۲ صفحه ۹)
مهدی آذرسینا: «دکتر صفوت اندیشمندی است که در اثر سالها ریاضت و تعمق برای درک زیربنا و اصول موسیقی دستگاهی ایران، به جایگاهی پرقدر و بالا دست یافت… در تمام رشتههای موسیقی کسانی تربیت شدند که بعدها زمام اشاعهٔ موسیقی نوین ایران را به عهده گرفتند… و این همه اتفاق نمیافتاد، مگر به همت جناب استاد داریوش صفوت». (بانی فیلم، ۱۰ آذر ۸۲ صفحه ۹)
داوود گنجهای: «من از دکتر صفوت مطالب اخلاقی بسیاری آموختهام، وی مرتب برای ما از اخلاق و دوستیهای عارفانه میگفت». (بانی فیلم، ۱۰ آذر ۸۲ صفحه ۹)
مجید کیانی: «مهمترین نکتهای که در آموزشهای ایشان رعایت میشد، اهمیت دادن به معنویت در هنر موسیقی بود، تا ما جوانهای قدیم را به این سو بکشاند، که برای حفظ موسیقی ایرانی، اخلاق از همه مهمتر است. تا این هنر بتواند جایگاه معنوی خودش را بیابد». (بانی فیلم، ۱۰ آذر ۸۲ صفحه ۹)
آثار
* رساله «عرفان و موسیقی ایران» به زبان فارسی، تهران ۱۳۴۸ (۱۹۶۹ میلادی)
* ترجمه انگلیسی رساله «عرفان و موسیقی ایران»، چاپ نیویورک ۱۹۸۵ میلادی (۱۳۴۶)
* ترجمه فرانسوی رساله «عرفان و موسیقی ایران» با اضافات، پاریس ۱۹۸۸ میلادی (۱۳۶۷)
* پژوهشی کوتاه درباره استادان موسیقی ایران و الحان موسیقی ایرانی به زبان فارسی، تهران ۱۳۵۰ (۱۹۷۱ میلادی).
* تصحیح و چاپ «رساله موسیقی» بنائی به اتفاق استاد تقی بینش به زبان فارسی، تهران ۱۳۶۸ (۱۹۸۹ میلادی)
* بخش پایانی کتاب «هنر موسیقی ایران» به زبان انگلیسی، واشنگتن ۱۹۹۱ میلادی (۱۳۷۰)
* کتاب «موسیقی ایران» به زبان فرانسه به اتفاق نلی کارن (Nelly Caron)، این کتاب در سال ۱۹۶۶ میلادی (۱۳۴۵) تحت نظارت شورای بینالمللی و موسیقی یونسکو در پاریس چاپ شدهاست.
* کتاب «هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی» به زبان فارسی تاریخ چاپ ۱۳۸۶ انتشارات نیک
* همچنین از وی دو اجرای سهتار و سنتور به صورت کاست در داخل ایران قابل دسترسی است.
درگذشت
این استاد بنام موسیقی ایران، ده دقیقهٔ بامداد روز سهشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ در تهران و در منزل شخصی دنیا را ترک کرد. پیکر وی در آرامستان بهشت سکینه به خاک سپرده شد.
سه تار نوازی «داریوش صفوت»
آنلاین ببینید:
دیدگاهتان را بنویسید