×
×

استاد آواز ایران از قونیه و نوع برخورد ترکیه با مولانا گفت

  • کد نوشته: 64211
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱ام آذر ۱۳۹۳
  • ۱۰ دیدگاه
  • خبرگزاری ایسکانیوز در خبری نوشت: محمدرضا شجریان،خواننده ایرانی که چندی پیش به قونیه سفر کرده بود در گفت و گو با یک مستند ساز از کشور ترکیه به خاطر استفاده تجاری از نام مولانا انتقاد شدید کرد. به اعتقاد شجریان، ترکیه روح پیام مولانا در اشعار او را فروگذاشته و او را تبدیل به یک […]

    استاد آواز ایران از قونیه و نوع برخورد ترکیه با مولانا گفت
  • خبرگزاری ایسکانیوز در خبری نوشت:

    شجریان

    محمدرضا شجریان

    محمدرضا شجریان،خواننده ایرانی که چندی پیش به قونیه سفر کرده بود در گفت و گو با یک مستند ساز از کشور ترکیه به خاطر استفاده تجاری از نام مولانا انتقاد شدید کرد. به اعتقاد شجریان، ترکیه روح پیام مولانا در اشعار او را فروگذاشته و او را تبدیل به یک برند تبلیغاتی و بازرگانی کرده است.

    محمدرضا شجریان در این مستند از مشاهدات خود از قونیه و نوع برخورد ترکیه با مولانا اینگونه گفت: مولانا در ترکیه به یک سمبل اقتصادی تبدیل شده است و به اعتقادم اینها نماد فرهنگی ما را غارت کرده اند.

    وی افزود: غارت به این معناست که ترکیه از مولانا یک شناسنامه جعلی به نام «رومی» درست کرده؛ در حالی که مولانا بلخی بوده است و بدتر اینکه اینها از مولانا چیزی ساخته اند که خودش برعکس آن حرف زده و حرکت کرده است.

    این خواننده موسیقی سنتی با اشاره به اینکه کشور ترکیه از مولانا یک امامزاده ساخته است، گفت: اینها از مولانا امامزاده ای درست کرده اند که برای آن زیارتنامه می خوانند، در می بوسند، پله می بوسند، آستانه می بوسند و فرش می بوسند و سینه خیز می روند تا از مولانا مراد می گیریند؛ اما آیا ما برای حافظ، سعدی، خیام و عطار مان اینگونه کارها را انجام می دهیم؟

    شجریان در پایان با اشاره به اینکه از گردن کلفتی اشعار مولانا خوشش می آید، گفت: «چکیده حرفهای مولانا این است که برده نباش.خوشم می آید اشعار مولانا گردن کلفتی می کند و بردگی نمی کند.»

    https://musiceiranian.ir/?p=64211
       
    برچسب ها محمدرضا شجریان

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *