×
×

با مقدمه احمد پژمان و بیژن کامکار

  • کد نوشته: 4220
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۵ام آبان ۱۳۸۹
  • ۴ دیدگاه
  • کتاب «شصت قطعه برای دف» تالیف زکریا یوسفی توسط شرکت آوای باربد در بازار موسیقی منتشر شد. یوسفی در گفتگوی کوتاه با خبرنگار موسیقی ایرانیان در این زمینه گفت: «در کتاب “شصت قطعه برای دف” سعی

  • موسیقی ایرانیان – مهدیه مولائی: کتاب «شصت قطعه برای دف» تالیف زکریا یوسفی توسط شرکت آوای باربد در بازار موسیقی منتشر شد. یوسفی در گفتگوی کوتاه با خبرنگار موسیقی ایرانیان در این زمینه گفت: «در کتاب “شصت قطعه برای دف” سعی در پرداختن به جنبه هایی از قابلیت های ساز دف را داشتم که بیشتر به آن کم توجهی و بعضا بی توجهی شده بود، در این راستا به نت نگاری و ساخت ریتم هایی پرداخته ام که تکنیک و سرعت را در کنار تنوع در جمله بندی و تفکر در ریتم داشته باشد، تا این مهم حاصل شود که نوازندگان ما در دوره عالی دف، در کنار تحصیل تکنیک که بخش مهمی در نوازندگی است در بخش دوم نیز آموزش پر رنگ تری را شاهد باشند.»

    گفتنیست، «شصت قطعه برای دف» با مقدمه احمد پژمان و بیژن کامکار چاپ شده است که در ادامه می توانید یاداشت های آنان را بخوانید.

    یادداشت احمد پژمان:
    «پس از مطالعه و شنیدن مجموعه ریتم ها و قطعاتی که آقای زکریا یوسفی آنرا تالیف کرده اند، نکاتی که توجه اینجانب را بخود جلب نمود، ریتم های جالب و متفاوت و جملات ریتمیک غیر متداول و غیر مرسوم و همچنین استفاده مناسب از فیگورهای ریتمیک مناطق مختلف بود، که ایشان آنها را ساخته و تنظیم کرده اند که بنوعی می توان آنرا یک نوع آهنگسازی ریتمیک نامید.
    هر چند ریتم های این مجموعه جهت اجرا برای دف تهیه و تنظیم گردیده، ولی می تواند منبع و راهنمای مفیدی نیز برای نوازندگان غیر کوبه ای و هنرجویان رشته آهنگسازی هم باشد، که با ریتم های گوناگون و جملات مختلف ریتمیک آشنا گردند.
    این تلاش قابل ستودن است و خوشحالم از اینکه ایشان کوششی با ارزش در زمینه نگهداری و ارتقاء بخشی از موسیقی این سرزمین و نواحی مختلف آن نموده اند.»

    یادداشت بیژن کامکار:
    «هنرمند عزیز و گرامی جناب آقای زکریا یوسفی، کتاب ۶۰ قطعه شما را ملاحظه و بررسی نمودم، بسیار در این راه تلاش و زحمت کشیده اید. امیدوار هستم که نوازندگان دف بتوانند با مطالعه و اجرای این قطعات به توانی بالاتر از آنچه بوده اند برسند، و با ریتم های غیر معمول و فیگورهای ریتمیک متنوعی که ارائه داده اید، عرصه ای جهت ارتقاء مهارت های علمی و تکنیکی نوازندگان دف در ریتم نیز فراهم گردد، با آرزوی موفقیت های روز افزون برای شما هنرمند گرامی.»

    https://musiceiranian.ir/?p=4220
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *