×
×

محدودیتی نسبت به مجوز شعر و قطعه در خارج از کشور وجود ندارد

  • کد نوشته: 37633
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲ام تیر ۱۳۹۲
  • ۰
  • محمد معتمدی: هر هنرمندی کمابیش اجراهایی در جشنواره های خارجی دارد، ولی تمام جشنواره ها در دنیا به نوعی با هم در ارتباط هستند به گونه ای که اگر در کشوری جشنواره ای برگزار شود مدیران جشنواره های دیگر نیز دعوت می شوند و از نزدیک جریانات موسیقی که در آنجا رخ می دهد را رصد می کنند و با هنرمندان شرکت کننده تعامل برقرار می کنند یا حتی در صورت عدم حضور، فیلمِ اجراها را می بینند که این خود باعث دیده شدن گروه های موسیقی حاضر در جشنواره ها توسط مدیران همه جشنواره ها می شود

    محدودیتی نسبت به مجوز شعر و قطعه در خارج از کشور وجود ندارد
  • motamedi2موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: درخشش هنرمندان ایرانی در همه زمینه‌ها در خارج از کشور همیشه نشان از توجه غیرایرانی‌ها به هنر ایران‌زمین داشته و دارد.

    این حضور که از گذشته بوده و تاکنون نیز ادامه دارد در ژانرهای مختلف موسیقی از جمله نواحی، سنتی و حتی پاپ دیده می شود البته حضور نوازندگان و خوانندگان نواحی کشورمان طی سال های گذشته بسیار کمرنگ شده است ولی با این حال می توان به حضور و اجراهای مختلف گروه های برتر موسیقی سنتی بالید، چرا که در طول سال هنرمندان موسیقی سنتی کشورمان با برگزاری تورهای موسیقی و حضور در جشنواره های معتبر به ارائه موسیقی کشورمان پرداخته اند.

    محمد معتمدی، خواننده با سابقه موسیقی سنتی که در کارنامه هنری خود حضور در بسیاری از جشنواره های موسیقی دنیا را به ثبت رسانده درباره نحوه حضور خوانندگان و نوازندگان ایرانی در عرصه های بین المللی می گوید: هر هنرمندی کمابیش اجراهایی در جشنواره های خارجی دارد، ولی تمام جشنواره ها در دنیا به نوعی با هم در ارتباط هستند به گونه ای که اگر در کشوری جشنواره ای برگزار شود مدیران جشنواره های دیگر نیز دعوت می شوند و از نزدیک جریانات موسیقی که در آنجا رخ می دهد را رصد می کنند و با هنرمندان شرکت کننده تعامل برقرار می کنند یا حتی در صورت عدم حضور، فیلمِ اجراها را می بینند که این خود باعث دیده شدن گروه های موسیقی حاضر در جشنواره ها توسط مدیران همه جشنواره ها می شود و اگر اجرای یک هنرمند از جذابیت خاصی برخوردار باشد و جزو اجراهای خوب جشنواره باشد مدیران حاضر نیز تمایل دارند آن هنرمند را برای حضور در جشنواره خود دعوت کنند.

    وی ادامه می دهد: هر جشنواره ای فرصتی برای گروه های شرکت کننده، هم به لحاظ ارائه موسیقی کشور خود و هم به لحاظ ایجاد فرصت برای شرکت در یک جشنواره دیگر است.

    این خواننده موسیقی سنتی که نوروز امسال در سالن تئاتر شهر پاریس روی صحنه رفته، می افزاید: من تاکنون برای حضور در جشنواره های خارجی درخواستی نداده ام، بلکه تنها کاری که انجام داده​ام اجرای خوبی از موسیقی ایران بوده است، چرا که روند دعوت از هنرمندان در خارج از کشور به کار و نوع ارائه موسیقی شان بستگی دارد.

    محمد معتمدی در این باره می گوید: کنسرت های خارجی برای ما ایرانی ها دو دسته است؛ یک دسته کنسرت هایی است که در قالب جشنواره های هنری برگزار می شود و دسته دیگر از سوی یک ایرانی در خارج از کشور به عنوان برگزارکننده برگزار می شود که اغلب نیز در قالب تورهای موسیقی است و به واسطه بانک تبلیغاتی که دارند همه ایرانی های مقیم خارج از کشور را در جریان آن کنسرت قرار می دهند.

    این خواننده که از او بتازگی آلبوم «سراسر مه» منتشر شده مخاطبان اجراهای جشنواره های موسیقی را غیرایرانی می داند و می گوید: در اکثر جشنواره های هنری دنیا شاید تنها ۱۰ درصد شرکت کنندگان و مخاطبان آن ایرانی باشند که البته این موضوع به معرفی بیشتر موسیقی ایران به خارجی ها کمک شایانی می کند هر چند درصد زیادی از ایرانی های خارج از کشور ارتباط چندانی با موسیقی ایرانی ندارند، چرا که بسیاری از این مخاطبان از کشور خارج شده اند که از این فرهنگ فاصله بگیرند البته در این میان نیز هستند کسانی که دلشان در گروی موسیقی و فرهنگ و تمدن آب و خاکشان است و به خاطر همین دلبستگی، مخاطبان گروه های ایرانی در خارج از کشور محسوب می شوند.

    نوع برگزاری کنسرت در ایران و خارج از کشور تفاوت های چشمگیری برای هنرمندان دارد به طوری که معتمدی در این باره می گوید: از جنبه های مختلف تا حدودی کنسرت های خارج از کشور قابل مقایسه با ایران نیست.

    برنامه های خارجی با تبادل چند ایمیل صورت می گیرد و من هنرمند بدون در نظر گرفتن موارد جانبی و تنها برای روی صحنه رفتن عازم سفر می شوم. از سوی دیگر برای برگزاری کنسرت در یک​سال آینده نیز قطعیت و اطمینان وجود دارد.

    وی ادامه می دهد: یکی دیگر از تفاوت های اجرا در ایران و خارج از کشور این است که محدودیتی نسبت به مجوز شعر و قطعه در خارج از کشور وجود ندارد و دیگر هنرمند دغدغه مراحل مجوز و کارهای مربوط به این بخش را ندارد. بخش مالی نیز از دیگر تفاوت هاست، چرا که در کشورهای دیگر انجمن های فرهنگی برای کنسرت ها بودجه خاص از شهرداری می گیرند و با توجه به بحران اقتصادی که هم اکنون در اروپا نیز برقرار است باز هم شهرداری این بودجه را حذف نکرده و از یک​سال قبل در یک کتابچه مخصوص، زمان، مکان و ساعت برگزاری کنسرت ها را درج می کنند و در اختیار مخاطب قرار می دهند حتی می توان از ماه ها قبل بلیت اجراها را خرید. در صورتی که در ایران همه چیز برعکس است و هنرمند در برخی موارد حتی اجازه تبلیغ تا روزهای نزدیک به کنسرتش را هم ندارد. بر این اساس همه این تفاوت ها باعث می شود کنسرت های خارجی برای هنرمندان راحت تر باشد.

    معتمدی که نوروز امسال جایزه موسیقی سال رادیو فرانسه را دریافت کرده، می گوید: هنرمند با ارائه هنرش زنده است. وقتی در خارج از کشور به این راحتی و بدون دغدغه می توان کنسرت برگزار کرد همه هنرمندان تمایل خواهند داشت برای ارائه کارشان خارج از کشورشان روی صحنه بروند، ولی در عین حال نیز برای من و دیگر هنرمندان همین موضوع یک غصه خواهد بود که متعلق به این آب و خاک هستیم و باید آوای مملکت مان در خودش بپیچد ولی افسوس که به ازای ۲۰ کنسرت خارجی من به شخصه می توانم یک کنسرت در ایران داشته باشم.

    https://musiceiranian.ir/?p=37633
       
    برچسب ها محمد معتمدی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *