×
×

«متری شیش و نیم» چگونه پرفروش شد؟! / سلیقه مخاطب به سمت کمدی صرف نیست

  • کد نوشته: 374353
  • 21 فروردین 1399
  • ۰
  • «متری شیش و نیم» چگونه پرفروش شد؟! / سلیقه مخاطب به سمت کمدی صرف نیست

  • برنا نوشت: در روزهایی که کمدی ها بی رقیب در فروش می تاختند، به یکباره «متری شیش ونیم» سعید روستایی همه فرمول ها را بهم ریخت تا یک تراژدی شاید تلخ در قد و قواره های پرفروش ظاهر شود تا مشخص شود که تماشاگر سینما طالب فیلم خوب است و وقتی ژانر اولویت پیدا می کند که قرار باشد بین یک مُشت فیلم ضعیف تنها برای خندیدن به سینما برود.

    با اعلام نهایی میزان فروش فیلم‌های روی پرده سینما در  نیمه اول سال ۱۳۹۸ تعاریف فروش در سینما به نوعی جابجا شد.

    در سال‌های اخیر به خصوص دو سه سال گذشته این فیلم‌های کمدی بودند که با هر سطح کیفی گوی رقابت را در فروش گیشه از رقیبان خود می‌بردند اما در نیمه اول امسال فرمول‌ها تغییر کرد با فروش نزدیک به ۲۸  میلیارد تومان فیلم «متری شیش و نیم» مشخص شد که ژانرهای متفاوت می‌توانند در سینما مخاطب خود را پیدا کنند به شرط اینکه فیلم به لحاظ  کیفی و ساختار اثری متفاوت باشد در حقیقت  فروش ۲۸ میلیاردی «متری شیش و نیم» و نزدیک به ۱۹ میلیاردی فیلم نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد) یادآور این نکته بود که می‌شود سلیقه مخاطب را به سمت تولیدات کمدی صرف زخمی نکرد و با تنوع ژانر حتی گیشه سینما را در نقطه‌ای مطلوب نگاه داشت.

    در سال‌های اخیر بسیاری از تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در فیلم‌های غیر کمدی هراس داشتند و معتقد بودند تنها آثار کمدی است که در سینما می‌تواند بازگشت سرمایه و سودآور باشد در حقیقت بیزینس در سینما روی وضعیت کیفی آثار می‌رفت که تأثیر منفی بگذارد اما این اتفاق با موفقیت دو فیلم غیر کمدی ذهن سینماداران و سرمایه‌گذاران سینما را به این سمت سوق داد که می‌شود از فیلم‌های جدی در ژانرهای مختلف نیز حمایت کرد به شرط  آن که تولیدات قابل قبول و پتانسیل لازم را در کشاندن مخاطب به سالن‌های سینما داشته باشد.

    فیلم «سرخپوست» هم با فروشی نزدیک به ۱۵ میلیارد اگرچه در جایگاه پنجم آثار موفق در گیشه در نیمه اول  سال قرار داشت اما این نکته را به همراه داشت که فیلم خوب می‌تواند حتی در ساختاری جدید سلایق  مختلف  را به سمت خود معطوف کند. «سرخپوست» نه تنها نظر  تماشاگران و منتقدان را توام با هم به خود   جلب کرد که با نامزدی در ۵ رشته ثابت کرد فیلمی که در جشنواره موفق بوده و نظر تخصصی داوران را جلب کرده می‌تواند به مذاق مخاطبان نیز خوش بنشیند.

    جدا از فیلم‌ پرحاشیه «متری شیش و نیم» که مشخصا یکی از بهترین‌های امسال بود و مخاطبان فیلم در سینما با آن ارتباط خوبی برقرار کردند دو فیلم سینمایی «تگزاس» با حدود ۲۵ میلیارد و فیلم پرحاشیه «رحمان ۱۴۰۰» با نزدیک به ۲۳ میلیارد در ژانر کمدی گیشه  سینمای امسال را از آن خود کردند.

    فیلم‌های «چهار انگشت» و «ما همه با هم هستیم» با فروشی نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان دیگر فیلم‌های پرفروش امسال محسوب می‌شدند که البته فیلم کمال تبریزی با هزینه بالا و تیم پرستاره‌اش نتوانست انتظارات را برآورده کند.

    با توضیحات بالا به این نتیجه می‌رسیم که تنها ژانر کمدی در گیشه سینمای ایران موفقیت را از آن خود نمی‌کند و فیلم خوب و با کیفیت می‌تواند تماشاگر را حتی در وضعیت نامطلوب اقتصادی راهی سالن‌های سینما نماید.

    فروش بیش از ۱۲۶ میلیاردی سینما در نیمه اول سال در حقیقت بیانگر این مطلب است که سینما سال خوبی را آغاز کرده است باید دید در نیمه دوم سال وضعیت فروش سینما به چه منوال خواهد بود.

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *