×
×

گزارش اختصاصی از اجرای گروه ارکیده در تالار وحدت

  • کد نوشته: 327
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۸ام اسفند ۱۳۸۸
  • ۰
  • سایت موسیقی ایرانیان – نیلوفر میرزایی: بیست و پنجمین جشنواره‌ی موسیقی فجر عصر روز گذشته با اجرای «گروه ارکیده» در تالار وحدت آغاز شد که می توانید گزارش کامل خبرنگار مجله موسیقی ایرانیان را از این کنسرت در ادامه مطلب مشاهده کنید. کنسرت با حضور پر شور بانوان ایرانی با ۴۰ دقیقه تاخیر شروع شد […]

  • سایت موسیقی ایرانیان – نیلوفر میرزایی: بیست و پنجمین جشنواره‌ی موسیقی فجر عصر روز گذشته با اجرای «گروه ارکیده» در تالار وحدت آغاز شد که می توانید گزارش کامل خبرنگار مجله موسیقی ایرانیان را از این کنسرت در ادامه مطلب مشاهده کنید.

    کنسرت با حضور پر شور بانوان ایرانی با ۴۰ دقیقه تاخیر شروع شد و بعد از اینکه سرود ملی پخش شد، آغازگر برنامه یک کلیپ فاقد صدا بود که اعتراض مردم را برانگیخت. بعد از کلیپ ۱۱ نوازنده به همراه خواننده یعنی ارکیده حاجی وندی وارد سالن شدند که آهنگ شاد «دل من تو رو می خواد» به آهنگسازی بهروز صفاریان بعنوان اولین آهنگ، تشویق و همراهی مردم را در پی داشت. آهنگ دوم «تو که اینو می دونی» بود که قطعه سوم نیز اثری از روی نمونه خارجی آن بود.
    با آهنگ چهارم یعنی «فکر کردی یادم میاد» سنتور و تمبک هم وارد کار شدند، قطعه پنجم «دلدار» نام داشت که با استقبال زیاد بانوان همراه شد، آهنگ ششم با تنظیم صفاریان «یه کاری کن» بود که با پیانو نوازی نیک بین شروع شد، آهنگ هفتم «یه دل از تو یه دل از من» با تنظیم آدرین یعقوبی بود که باز هم قطعه هشتم نمونه ای از یک کار عربی بود، این کار با همکاری گروه کر مهر آوا اجرا شد.
    نهمین آهنگ یک قطعه کردی بود که جمعیت از این آهنگ استقبال زیادی کردند. آهنگ دهم به نام «افسوس» بر اساس ترانه ای از هوشنگ ابتهاج بود که بعد از اجرای آن «پوم تیک تیک» قطعه ی بعدی کار بود.
    بعد از اجرای قطعات «الهی الهی» که توسط خود ارکیده حاجی وندی تنظیم شده بود نوبت به «از من چه می خواهی» رسید که توسط خواهر کوچکتر خانواده یعنی دنیا حاجی وندی اجرا شد، قطعات بعدی «چی شده»، «دارو ندار»، «دروغ» و دونوازی تنبک و سنتور بودند که خانم ارکیده با سنتوری نوازی خود آهنگ سریال دلنوازان را اجرا و در نهایت ای ایران با هم خوانی تماشاگران و با همکاری گروه کر مهرآور خوانده شد.

    در این اجرا ارمغان حاجی وندی(پرکاشن، همخوان)، آذین ملک زاده(کمانچه)، نرگس تقی پور(فرنچ هورن)، ارغوان حاجی وندی(گیتارباس، همخوان)، سپیده عظیمی(ابوا)، دنیا حاجی وندی(ویولا، همخوان)، ساره عظیمی(گیتار)، آرمینا جعفری(درامز)، مونیکا لران(ویلن)، مریم نیک بین(پیانو، کیبورد) و بناز حکیم (گیتار) به عنوان اعضای گروه، ارکیده حاجی وندی(خواننده، نوازنده سنتور و سرپرست گروه) را همراهی کردند. گفتنیست، گروه کر مهر آور نیز به همراه اعضای این گروه پاپ در این کنسرت حضور داشتند.

    * حاشیه های برنامه
    در ابتدای کنسرت مردم که با کلیپ فاقد صدا روبرو شده بودند فریاد می زدند: «تصویر داریم صدا نداریم»
    پس از اجرای چند آهنگ شاد و تقریبا در اواسط کنسرت خواننده از حضور همسر جناب سرهنگ موحدی از پلیس امنیت تهران تشکر کرد.
    قابل ذکر است که تمامی آهنگهایی که با لهجه یا زبان دیگری خوانده شد معانی آنها روی پرده نوشته می شد.
    از هنرمندان سینمایی مرجانه گلچین و الیزابت امینی به عنوان میهمان حضور داشتند.

    * مصاحبه کوتاه با ارکیده حاجی وندی سرپرست گروه ارکیده
    جرقه تشکیل گروه ارکیده چگونه ایجاد شد؟
    شور و هیجان فعالیت موسیقی در دوران دانشجویی از طرفی و چون در آن زمان ضبط و همخوانی با خوانندگان موسیقی پاپ و همینطور اصیل را تجربه می کردم و این همخوانی ها متاسفانه جوابگوی نیاز ها و خواسته های موسیقایی که در ذهن من میگذشت نبود، بهانه هایی بزرگی شدند برای تشکیل یک گروه موسیقی که در آن به صدای زن احترام گذاشته شود و به صورت واقعی شنیداری شود. ضمن علاقه ام به این نوع موسیقی و از آن جایی که خلاء حضور یک گروه پاپ متشکل از نوازندگان و خواننده زن، احساس میشد، گروه موسیقی پاپ ارکیده سال ۱۳۷۹ شکل گرفت.
    کیفیت کارهای بانوان در جشنواره فجر را چطور ارزیابی می‌کنید، سطح کیفی موسیقی بانوان بالاتر است یا مردان؟
    از آنجایی که در موسیقی مرز و جنسیت نمی شناسند و در حال حاظر در کشورمان خانم های تحصیلکرده و موزیسن ها و استعداد های قابلی بینشان هست که چنانچه بستر مناسبی برایشان محیا شود، خواهند درخشید و در رابطه با جشنواره فجر به نظر من کارهای بانوان در  بخش های مختلف کلاسیک، سنتی و محلی به لحاظ نوازندگی و خوانندگی در سطح قابل قبولی است ولی شاید تنها نقطه ضعفی که وجود دارد این باشد که کارها معمولا در بخش بانوان تکراری است و آن هم حتما به این جهت است که متاسفانه به دلیل محرومیت از داشتن آلبوم در بازار از این گروه ها، انگیزه کافی برایشان برای تولید قطعاتی که تنها در کنسرت مورد مصرف قرار می گیرند، وجود ندارد.
    قبلا نیز سابقه حضور در جشنواره موسیقی فجر را داشتید ؟
    بلی، سالهای ۱۳۸۴، ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶در بخش رقابتی حضور داشتیم  که سال ۸۶ نیز در قسمت موسیقی پاپ به عنوان گروه برگزیده انتخاب شدیم.
    در این اجرا، اعضای گروه با هم بسیار  هماهنگ بودند و نشان می داد که مدت  زیادی برای این کنسرت تمرین کرده اند، دقیقا برای جشنواره فجر چه مدت تمرین داشته اید ؟
    از یک ماه پیش تمرینهایمان اغاز شده بود و امروز هم به لطف خدا فکر کنم اجراهای خوبی داشتیم که امیدوارم مردم از گروه راضی بوده باشند.

    * تصاویر خواهران حاجی وندی قبل از آغاز کنسرت



    https://musiceiranian.ir/?p=327
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *