×
×

استاد علی اکبر شکارچی از تازه‌ترین روش آموزشی خود رونمایی کرد

  • کد نوشته: 286378
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۷ام مرداد ۱۳۹۸
  • ۰
  • مراسم رونمایی از مجموعه «ارغوان» به عنوان تازه‌ترین روش آموزشی نوازندگی کمانچه استاد علی اکبر شکارچی روز دوشنبه هفتم مرداد در دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

    استاد علی اکبر شکارچی از تازه‌ترین روش آموزشی خود رونمایی کرد
  • مراسم رونمایی از مجموعه «ارغوان» به عنوان تازه‌ترین روش آموزشی نوازندگی کمانچه استاد علی اکبر شکارچی روز دوشنبه هفتم مرداد در دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از مجموعه «ارغوان» به عنوان تازه ترین روش آموزشی نوازندگی کمانچه استاد علی اکبر شکارچی روز دوشنبه هفتم مرداد با حضور علی‌اکبر شکارچی و عوامل ساخت و تهیه این مجموعه آموزشی در تالار اجتماعات دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

    این مجموعه شامل ۲ جلد کتاب و چهار دی‌وی‌دی تصویری است که تمام قطعه‌های حاضر در کتاب به صورت تصویری و با نوازندگی و آواز علی‌اکبر شکارچی و تنبک‌نوازی و همخوانی آساره شکارچی برای هنرآموزان روایت شده است. جلد نخست این کتاب‌ها مربوط به دوره‌ مقدماتی و جلد دوم برای دوره‌ پیشرفته کمانچه نوازی است. در بخش تصویری مجموعه «ارغوان» نیز مستندی ۲۰ دقیقه‌ای درباره زندگی علی‌اکبر شکارچی گنجانده شده است. شکارچی برای این کتاب‌ها از عنوان «ارغوان» استفاده کرده که این عنوان را بر اساس یکی از سروده‌های خودش انتخاب کرده است.

    انجمن موسیقی برای من سنگ تمام گذاشت

    علی اکبر شکارچی در ابتدای این نشست رسانه ای درباره نحوه تولید و اجرای این پروژه آموزشی ضمن قدردانی از علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در پشتیبانی مجموعه «ارغوان» توضیح داد: این عزیزان برای راه اندازی پروژه ارغوان سنگ تمام گذاشتند که من از همه آنها تشکر می کنم. این عزیزان در ماه های اخیر مانند یک خانواده با اهالی موسیقی رفتار می کنند و شما نمی دانید که با چه شوقی مشغول انجام چنین پروژه هایی هستند. آنها برای فرهنگ و هنر این سرزمین سنگ تمام گذاشته اند که من از تک تک آنها قدردانی می کنم.

    وی افزود: صوت و تصویر در جهان آموزش حرف اول و آخر را می زند. به همین جهت من هم در پروژه «چراغ افروخته» مشتمل بر ردیف های میرزا عبدالله و هم در پروژه «ارغوان» تلاش کردم دانسته های خود را با خودم نبرم و اینجا برای هنرجویان جا بگذارم. من در این پروژه مانند یک دختر پربار خودم را به شدت تکاندم زیرا به داشته های خودم ایمان داشتم. شاید شما سوال کنید که هزینه این پروژه از کجا تامین شده است؟ باید در جواب بگویم که رقمی بالغ بر صد میلیون تومان شده که من از آن به عنوان یک «شاباش» یاد کنم که می خواهم ان را به مردم عزیزم تقدیم کنم. جالب است بدانید که این پروژه با شادمانی زیادی تولید شده که همه سختی های آن را برای ما کم کرده بود. این کار از یک کار شخصی عبور کرده که در پس آن یک گروه بسیار متحد برای به سرانجام رساندن آن تلاش های زیادی را انجام دادند.

    پروژه‌ای که پژوهش آن ۱۰ سال طول کشید

    این نوازنده کمانچه با تشکر از دست اندرکاران تولید پروژه «ارغوان» بیان کرد: بیش از ۱۰ سال است که روی پروژه «ارغوان» کار کردم و من سعی داشتم فضا به گونه ای طراحی شود که کلام در این مجموعه نقش پررنگی داشته باشد چرا که معتقدم خواندن و نواختن همزمان شنونده را تسخیر می کند. به هر حال این کار واقعا برای من پروژه سختی بود که در این راه خانواده ام بهترین کمک ها را به من داشتند. امروز تولد بخشی از فرهنگ ماست که آموزش یکی از مهم ترین بخش های آن است. این پروژه ها منابعی هستند که باید به دست مخاطبان برسد.

    بیش از ۱۰ سال است که روی پروژه «ارغوان» کار کردم و من سعی داشتم فضا به گونه ای طراحی شود که کلام در این مجموعه نقش پررنگی داشته باشد چرا که معتقدم خواندن و نواختن همزمان شنونده را تسخیر می کندشکارچی درباره انگیزه های خود برای انتشار این مجموعه پژوهشی تصریح کرد: خوشبختانه در ۱۰ سال اخیر خیلی از افراد به آموختن نوازندگی کمانچه علاقه‌مند شدند و این اتفاق بسیار خوبی است که در این عرصه افتاده؛ ما در این کتاب کوشش داشتیم که بر اساس نیازی که در این عرصه وجود دارد از تجربه‌های آموزشی خود استفاده کرده و در اختیار هنرجویان قرار دهم. من معتقدم چنین کارهایی بسیار دشوار است اما پرداختن به آن ضرورت دارد چرا که نباید آموزه های استادان موسیقی ایرانی بعد از مرگ آنها در قبر دفن شود. این کار در شرایطی تولید شده که موضوع آموزش موسیقی ایرانی در حوزه آموزش شفاهی موسیقی نباید از بین برود. آموزش موسیقی از طریق دیدن و شنیدن کارکردهای بسیار سودمندی در این حوزه دارد که باید برای آن متد آموزشی نوینی را طراحی کرد. کاری که من در مجموعه «ارغوان» تلاش کردم به آن برسم و در حوزه نوازندگی کمانچه کارهایی را انجام دهم که از فرسودن نشدن آموزش در این زمینه جلوگیری کنم.

    این مدرس موسیقی ردیف دستگاهی ایران ضمن ارائه توضیحاتی تخصصی در زمینه مجموعه آموزشی «ارغوان» اظهار کرد: باور کنید ما هیچ راهی نداریم جز اینکه سرمایه های نسل گذشته را حفظ کنیم. این سرمایه ها دست به دست گشته اند و امروز به ما رسیده اند. همه گوشه ها و ردیف ها دربرگیرنده مفاهیم مهمی است که امروز به دست ما رسیده. این موسیقی موسیقی های نادر و کم نظیری است. پس عیب از ماست که از این منبع جوشان و ارزشمند خلاقانه استفاده نمی کنیم. خیلی از افرادی که اکنون منتقد موسیقی های قدیم هستند اصلا با ردیف ها و گوشه ها آشنا نیستند. اصلا اگر دوستان روش های جدیدی برای این حوزه دارند بیایند و ارائه دهند. به اعتقاد من شیوه های قدیمی را دور انداختن اصلا کار صحیحی نیست چرا که این شیوه ها نیاز جامعه ما را تمین می کند. اصلا از همین موسیقی دهه های چهل و پنجاه بود که کانون چاوش پس از انقلاب این چنین در بین مردم پیدا شد.شما بدانید ذوق و خلاقیت از تمام این سرزمین به سوی ما سرازیر می شود اینها موسیقی های بکری هستند که باید با خلاقیت به انها توجه کرد. به هر حال شما بدانید ان چیزی که من انجام دادم پایه گذاری بنیان هایی که می تواند پرورش دهنده نسل راستین موسیقی سرزمین ما باشد.

    ما استاد شدیم که خبر را فقط دفن کنیم

    یونس شکرخواه مدرس ارتباطات و روزنامه نگاری هم در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مراسم رونمایی گفت: وقتی امروز استاد شکارچی قبل از  صحبت های خود بغض کردند فهمیدم که چه بر او گذشته است اما حرف من با شما عزیزان رسانه ای است که می خواهم بگویم ما کارمان با کلمات است که با ابزار قلم  روی کاغذ می نویسیم. اما کار استاد شکارچی و هنرمندان عرصه موسیقی کارشان کلمه نیست آنها روی سکوت می نویسند. صدای سکوت آنها سخت قفل ها را می تواند باز کند. سکوت این هنرمندان همواره من را به فکر فرو می برد. ما روزنامه نگاران استاد شدیم که خبر را قربانی کرده و آن را دفن کنیم. ما استاد شدیم که رویدادهای جاری روزانه را در خبر ثبت کنیم و فکر کنیم که کار تمام شده است. پس بیاییم این کارها را تخت ندیده و آن را در قالب یک اثر پرسپکتیو ببینیم. بیاییم یک بار عمیق شویم و به کارهایی از این دست ادای دین کنیم. بیاییم دنیای آقای شکارچی و سوژه ها را ۲۴ ساعته نبینیم که همین امروز در این نشست به اتمام برسد.

    حسن دولت آبادی منتقد و مدرس تئاتر و از دوستان نزدیک استاد علی اکبرشکارچی هم در این برنامه ضمن قدردانی از مقام هنری این نوازنده بیان کرد: این روح بلند استاد شکارچی مسئولیت پذیری انسانی است که می خواهد هویت ایرانی فراموش نشود. در زمانی که همه چیز را می توان معامله کرد و قمیت مردم هم  بسیار ارزان شده است. من قصد تبلیغ آقای شکارچی را ندارم اما دوستان خوبی چون استاد شکارچی را دارم که در چنین شرایطی وجود دارد که من هم می توانم به وجودش افتخار کنم. او مردی است که در تمام زندگی اش هنرمند بخشنده ای بود. به هر حال من افتخار می کنم که یک ایرانی در زمان حضور و حیات استاد شکارچی زندگی می کنم.

    https://musiceiranian.ir/?p=286378
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *