×
×

پیام‌های تسلیت در پی‌ درگذشت جمشید مشایخی

  • کد نوشته: 243691
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۴ام فروردین ۱۳۹۸
  • ۰
  • پیام‌های تسلیت در پی‌ درگذشت جمشید مشایخی

  • جمشید مشایخی ۶ آذر ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. او دارای تحصیلات ناتمام در رشته تئاتر و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود. او در سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تاسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیر دولتی آغاز کرد و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» هژیر داریوش جلو دوربین رفت. مشایخی با نمایش «وظیفه پزشک» بازیگری‌ را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۴ با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد و برای بازی در فیلم های «گل‌های داوودی و کمال‌الملک» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. وی سه شنبه شب ساعت ۲۱ در سن ۸۵ سالگی بر اثر کهولت سن و بیماری در بیمارستان عرفان درگذشت.

    در پی درگذشت جمشید مشایخی رئیس جمهور کشور ضمن ابراز تاسف در پیامی درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت.

     متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است:

    «بسم الله الرحمن الرحیم

    انا لله و انا الیه راجعون

    درگذشت هنرمند پیشکسوت و چهره ماندگار عرصه فرهنگ و هنر کشورمان، مرحوم جمشید مشایخی موجب اندوه و تأثر فراوان گردید.

    این هنرمند صاحب سبک سینما، تئاتر و تلویزیون، با ایفای نقش‌های متفاوت و ارزشمند و نیز مشارکت خلاقانه و اخلاقی در فعالیت‌های اجتماعی، کارنامه‌ای درخشان و نامی نیک از خود به یادگار گذاشت؛ محبت او در دل مردم نشست و الگویی شایسته برای هنرمندان کشورمان به‌ویژه جوانان، به صحنه آورد.

    اینجانب با تجلیل از یک عمر خدمات فرهنگی و هنری استاد مشایخی، ضایعه فقدان ایشان را به مردم هنردوست ایران، اصحاب فرهنگ و هنر، دوستداران و به‌ویژه خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.»

    محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور چنین نوشت:

    «خبر درگذشت هنرمند گرانقدر و محبوب، استاد جمشید مشایخی، دل تمامی هنردوستان ایرانی را به درد آورد. به شهادت جامعه هنری کشور، استاد مشایخی رکنی مهم از تاریخ هنر تئاتر و سینمای ایران عزیز بوده و نقش های ماندگار وی همواره زینت بخش عرصه هنر این سرزمین باقی خواهد ماند.

    جایگاه ارزشمند ایشان به عنوان معلم بزرگ اخلاق و ادب، بیش از هر مولفه دیگری در یادها و خاطره ها ماندگار خواهد بود.»

    مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پیامی نوشت:

    «استاد جمشید مشایخی با هنرمندی و نقش‌آفرینشی خود، راه قاف را به سیمرغیان اشارت کرد و ولوله‌ای سترگ در پهنای سینمای‌نجیب این مرز و بوم برانگیخت، نقش‌های او در تئاتر، سینما و تلویزیون، جزیی از میراث تصویری روزگار ماست. سال‌ها، مساعیِ زلال وی را در اعتلای قاب‌های ماندگاری که به ودیعه بر قلوبِ تک تک ایرانیان حک و ثبت کرد، ارج می‌نهیم و قدر می‌شماریم.»

    علیرضا تابش ادامه داد: صفای نفس، خلوص، تواضع و فروتنیِ استاد جمشید مشایخی، میراث مانایی است از هنرمندی که با شرافتش، در گنجینه هنری این سرزمین، تا نسل‌های متوالی، چون درّی کمیاب، جلوه‌گر و تابنده خواهد ماند.»

    انجمن بازیگران سینمای ایران در پیامی اعلام کرد: «سینمای ایران در کمال اندوه و دردمندی یکی دیگر از بزرگان خود را از دست داد».

    سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز در پیامی نوشت: «اهالی فرهنگ و هنر درنخستین روزهای بهار ۹۸در سوگ از دست دادن یکی دیگر از بزرگان هنر این سرزمین نشستند. صحنه های به یادماندنی حضور او درآثار نمایشی، سینمایی و تلویزیونی که نشان از تلاش و عشق او برای تداوم و شکوفایی فرهنگ و هنراین خاک بود در تاریخ ایران نقش بسته است. بی شک یاد او در قلب دوستدارانش مانا و جاوید خواهد بود و آنچنان که همواره میگفت، خاک پای مردم ایرانم، در دل این خاک زنده خواهد ماند.»

    اداره کل هنرهای نمایشی، در پی درگذشت جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در پیام تسلیتی را صادر کرد. 

    «درگذشت جمشید مشایخی پیشکسوت عرصه هنر؛ تئاتر، سینما و تلویزیون اندوهی عمیق در جان دوست‌داران و علاقه‌مندانش و همه کسانی نشاند که با تک‌تک نقش‌هایی که این هنرمند بر صحنه تئاتر، پرده سینما و قاب تلویزیون به آن‌ها جان بخشیده بود، زیسته بودند.

    او که تئاتر حرفه‌ای را ۶۲ سال پیش از امروز با نمایش «وظیفه پزشک» آغاز و پس از آن در نمایش‌های بسیاری از جمله «آی باکلاه، آی بی‌کلاه»، «چوب به دست‌های وَرَزیل»، «لونه شغال و افعی»، «مرده‌های بی‌کفن و دفن»، «شب روی سنگفرش خیس» و… بازی کرد و در تئاتر، همواره حمید سمندریان را معلم خود می‌دانست، در طول عمر خود که لحظه لحظه‌اش پرثمر بود به نقش‌هایی جان بخشید که گذر زمان هیچ گاه در ذهن انسان هنردوست ایرانی، کمرنگ‌شان نخواهد کرد.

    جمشید مشایخی چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، با جان آنان که به تماشایش نشستند چنان کرد که هرگز« خان دایی»، «رضا تفنگچی»، «خوشنویس»، «کمال‌الملک»، «حبیب آقا ظروفچی»، «شازده احتجاب» و ده‌ها رنگ و نقش ماندگار دیگری را که آفرید از یاد نبرند. این گونه بود که نه یک بار، که ده‌ها و صدها بار زیست و اندوه کوچ‌اش، نه یک غم، که ده‌ها و صدها غم در جان‌مان نشاند.

    او حتی اگر دیگر بر صحنه تئاتر نباشد، یک تماشاخانه و یک سالن، اولی در چهارراه ولیعصر و دیگری در پردیس تئاتر تهران (خاوران) به نامش مزین است و صفا و صمیمتش در عین بزرگی، در یاد و خاطره جوانانی که این پیشکسوت دنیای هنر، حمایت از نمایش‌های روی صحنه‌شان را با حضور در مراسم افتتاحیه آن‌ها به سادگی می‌پذیرفت جاودانه خواهد ماند و افسوس که اسفند ۹۷ و حضورش در تماشاخانه سنگلج آخرین آن‌ها بود.

    اندوه نبود او را که اگرچه در جهان‌مان نیست، در ذهن و قلب‌مان ماندگار است بر خانواده و فرزندانش، دوستداران و علاقه‌مندانش و خانواده تئاتر، سینما و تلویزیون تسلیت می‌گویم.»

    سعید اسدی مدیر مجموعه تئاترشهر در پی درگذشت استاد جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان متنی را منتشر کرد.

    در متن اینچنین آمده است: «قوام و عزت تئاتر ایران مرهون کوشش های مردان و زنانی است که در دوران زندگی خود به زحمت و مقاومت، با درخشش های کم نظیر، پایه های این دستاورد شریف انسانی را استوار کردند و ماندگار در خاطره جمعی جامعه همواره یادآور هنر و هنرمندی بودند.

    استاد جمشید مشایخی ، از مفاخر بازیگری تئاتر و سینمای ایران ، نمونه‌ بزرگ اخلاق نیکو ، فرهنگ مداری ایرانی و میهن خواهی بود و منش او، همچنان پس از او، برای حاضران در هنر ایران آموختنی است.

    مجموعه تئاترشهر درگذشت این هنرمند گرانمایه را به خانواده گرامی ایشان، مردم شریف ایران و هنرمندان تئاتر تسلیت می گوید و آرامش و آمرزش پروردگار بخشاینده را برای روان این هنرمند گرانقدر خواهان است.»

    سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای درگذشت جمشید مشایخی در پیامی نوشته است:

    «جمشید مشایخی بازیگر ارزشمند تئاتر و سینما چند دهه با حضور روی صحنه و جلو دوربین خاطرات و لحظه های غم و شادی را برای ما به یادگار گذاشت. جمشید مشایخی همواره عشق به صحنه تئاتر و هنر داشت چنانکه در پیام روز ملی هنرهای نمایشی سال گذشته آرزو کرد، چراغ صحنه های نمایش این آب و خاک همیشه روشن باشد. درگذشت جمشید مشایخی را به خانواده ارجمندش، جامعه هنری و دوستداران هنر تسلیت می گویم و بهترین درجات را برای این هنرمند زنده یاد از درگاه ایزد منان خواستارم. نام و آثار مشایخی در تاریخ تئاتر، سینما و هنر این سرزمین ثبت است.»

    https://musiceiranian.ir/?p=243691
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *