شهرام ناظری در رونمایی جدیدترین آلبوم خود گفت: برایم غیر ممکن است کار نکنم.
آلبوم موسیقی ارکسترال «آرش کمانگیر» به آهنگسازی پژمان طاهری و آواز شهرام ناظری در موزه موسیقی رونمایی شد.
در ابتدای این برنامه محمد حسین توتونچیان به عنوان ناشر این آلبوم در سخنانی بیان کرد: امروز آئین رونمایی از آلبومی است که با زحمات و پیگیریهای دوست عزیز و هنرمندم آقای پژمان طاهری توسط ارکستر مجلسی اتریش ضبط شد.
پژمان طاهری آهنگساز این اثر هم بیان کرد: خوشحالم پروژه فرصتی بود که دوباره کنار استاد ناظری باشم. کار کردن در کنار او یک مدرسه است و درسهای مهمی از او میگیرم. معلمی و شاگردی به این نیست هفتهای یک ساعت نزد یک معلم بروید وقتی کار موسیقی را با موزیسین سختگیری مانند ناظری پیگیری میکنید، طول میکشد. دوست داشتم کار بیشتر طول بکشد هر دفعه با نکته جدید روبرو میشدم.
او ادامه داد: آرش برای من یک مرامنامه و شیوه برای چگونه بودن و چگونه رفتن است. باید از برادرم تشکر ویژه داشته باشم که مثل همیشه در کنار من بود. اگر امروز دورهم جمع شدیم روزگاری است که دوران انتشار سیدی (آلبوم) به سر آمده است از آقای توتونچیان تشکر میکنم این کار را که باور دارم توجیه اقتصادی ندارد انجام داد و ظرف دو هفته کنسرتش را برگزار کرد.
سپس شهرام ناظری گفت: اکثراً با کارها و نظرات من آشنا هستند شاید در کنار آرش مشغول چند کار دیگر بودیم. کار سیدی (آلبوم) از نظر اقتصادی توجیه ندارد اما کار عشق و دل ماست. برایم غیر ممکن است کار نکنم. تشکر میکنم از خبرنگاران عزیز که همپای ما هنرمندان حرکت کردند و سختیها کنار من و نوع دیگری از صدای آواز ما هستند.
او ادامه داد: من خیلی با برادران طاهری کلنجار رفتم من کار آرش را پیشنهاد دادم و گفتم اینگونه شعری را باید کار کرد. خوانندهها فقط خواننده هستند اما این کافی نیست به همین دلیل است اکثراً مقلد هستند. دانستن ادبیات، تاریخ و اینکه موزیسین باشید مهم است. اگر اینگونه باشد پایش نمیلغزد. برای من هرگز اینگونه نبوده است من از بچگی اول با موسیقی آشنا شدم و در آواز فرم جدیدی داشتم. رسیدن به سبک خیلی کار سختی است. من این دو برادر را جوانهای با استعدادی دیدم و خیلی با آنها کلنجار رفتم.
ناظری بیان کرد: قدرشناسی پژمان طاهری خوب است که به زبان میآورد. الان زندگی خیلی ماشینی شده و اینترنت احساسها را کم کرده است اما خوب است هنرمند قدرشناس باشد و آنچه از استاد میآموزد برایش مهم باشد. خوشحالم توانستم به آقای طاهری نشان بدهم اثر آرش کار شود. گفتم آرش حیف است و سیاوش کسرایی که با تمام جانش این را گفته بنابراین نباید با ارکستر کوچک کار شود. من نیز وقتی آرش را اجرا کردم در یک روز بعد از ظهر آن را اجرا و ضبط کردم که موجب تعجب خودم و دیگران شد. نمیدانم چه شد ولی خودش به شکل روان آمد. بعد که گوش کردم احساس کردم بهتر است برخی قیمتها به جای دکلمه آواز بود و اینگونه دو آواز را ضبط و اضافه کردیم. فکر میکنم آرش افسانه ایرانی است که جنبه ملی دارد و هرکس به این کشور علاقهمند است این کار برایش جذاب است. از آقای توتونچیان تشکر میکنم که این کار را قبول کردند.
قطبالدین صادقی نیز که به عنوان راوی در این آلبوم حضور دارد، با اشاره به اینکه این اولین کار او در حوزه موسیقی است اظهار کرد: این شعر بسیار گرانسنگ و بدون تردید حماسیترین شعر معاصر ماست. او ادامه داد که سیاوش کسرایی به دلیل مسائل سیاسی دهه ۴۰ منظومه آرش را درباره میهندوستی با مردم در میان گذاشت.
صادقی اظهار کرد: این ادای احترامی به پهلوانان فرهنگ ملی است و زنده کردن آنها یکی از وظایف بزرگ است.
ناظری در بخش دیگری از این برنامه بیان کرد: الان شاید دوره دیگری است کمرنگ شدن حس هنری به درستی مشاهده میشود و حتی شور و احوالی که دهههای قبل وجود داشت افت کرده است. زندگی ماشینی میتواند ثاتیر منفی بگذارد و در جامعه ایران مسئله پرداختن به فرهنگ و هنر توجه نشده و جدی گرفته نشده است. طبیعی است اگر خوانندهای در این سیستم به وجود میآید ریشهای موسیقی را نداند.
او ادامه داد: یکسری از غولهای موسیقی پس از انقلاب فوت کردند. اینکه دولت خط مشی درستی برای هنر تعیین نکرده است دست به دست هم داده است که موجب شده هنرمندان شاید آنگونه که نسل ما تربیت شد، تربیت نشوند.
او همچنین درباره روایی نبودن موسیقی سنتی ایران بیان کرد: موسیقی سنتی نگاه تغزلی دارد و نود درصد روی غزلهای سعدی پایهگذاری شده است. اما موسیقی سنتی فقط متعلق به پایتخت است. دلیل آواهای من این است من کرد و با موسیقی مقامی آشنا هستم.
تقریباً خوانندههای آواز بیشتر با موسیقی سنتی آشنا هستند نه با موسیقی مقامی. موسیقی مقامی این روایتگونه بودن را در خودش دارد به همین دلیل است که در موسیقی سنتی از شعرهای طولانی استفاده نمیشود.
او درباره توجه نکردن جوانان به موسیقی اصیل ایرانی و جذب آنها بیان کرد: در همین حدی که توانستیم کار هنری انجام و به هر صورتی بوده ما کارهایمان را منتشر کردیم اما نمیتوانیم با صدا و سیما رقابت کنیم. اگر امثال ما در صدا و سیما بودیم خیلی ماجرا فرق میکرد. سیاست صدا و سیما این است که از کارهای نازل حمایت میکند. ما میتوانیم سعیمان را بکنیم اما چون تبلیغات دست ما نیست فکر نکنم بشود با هشتاد میلیون آدم حرف زد.
ناظری بیان کرد: ما دشمن موسیقی پاپ نیستیم هر موسیقیای باید وجود داشته باشد اما مراکز فرهنگی وظیفهشان این است که آموزش بدهند.
او همچنین در پاسخ به ایسنا درباره شاگردپروری کردن و تأثیر آن در ذائقه مردم، گفت: در مقابل هشتاد میلیون نفر بیست نفر هم تربیت شوند نمیتوانند جوابگو باشند. من ابتدای کانون هنری چاووش درس آواز میدادم اما شرایط و جو به گونهای بود که در دانشگاه آنقدر دلسرد شده بودم که حس میکردم انگیزههایمرا از دست میدهم. در دانشگاه شور و رمقی نبود چندین بار هم که اعلام کردم کارگاه آواز تشکیل بدهم مشکلاتی وجود داشت. در آن حدی که لازم بوده کوشش کردیم اما هدایت فرهنگی از سوی سیستم میتواند جاده را برای حرکت جامعه محکم کند.
در پایان این مراسم از آلبوم «آرش کمانگیر» رونمایی شد.
دیدگاهتان را بنویسید