×
×

تألیف «ابراهیم حسینی»

  • کد نوشته: 159148
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۶ام آبان ۱۳۹۶
  • ۰
  • اثر تألیفی «ابراهیم حسینی» تحت عنوان «ردیف جامع موسیقی ایران»، در قالب ۴۷۵ مبحث از گوشه های غیر تکراری در ردیف های مختلف و گوشه های پراکنده که به صورت شفاهی از بزرگان فقید موسقی ایرانی فرا گرفته شده، گرد آوری و تدوین گشته است.
    +ابراهیم حسینی: ردیف های معتبر کنونی در برگیرنده همه گوشه های موسیقی ایرانی نیست

    تألیف «ابراهیم حسینی»
  • کتاب «ردیف جامع موسیقی ایران»، تألیف «ابراهیم حسینی» منتشر و راهی بازار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، اثر تألیفی «ابراهیم حسینی» تحت عنوان «ردیف جامع موسیقی ایران»، در قالب ۴۷۵ مبحث از گوشه های غیر تکراری در ردیف های مختلف و گوشه های پراکنده که به صورت شفاهی از بزرگان فقید موسقی ایرانی فرا گرفته شده، گرد آوری و تدوین گشته است.

    این موسیقیدان در گفتگویی با خبرنگار ما و در توضیح بیشتری درباره اثر خود گفت: «همان طور که در مقدمه کتاب هم آمده چون برای ساز سنتور ردیف مدونی وجود نداشت و گوشه های موسیقی ایران به صورت پراکنده در ردیف های استاد ابوالحسن صبا و استاد پایور (دوره ابتدایی ردیف و دوره عالی چپ کوک) بود، کتاب حاضر شامل ۴۷۵ گوشه غیر تکراری از ردیف های مختلف «صبا»، «کریمی»، «دوامی»، «میرزاعبدالله»، «موسی معروفی» و «پایور» و گوشه های پراکنده که به صورت شفاهی از محضر استاد شفیعیان و دکتر عمومی فرا گرفته ام، آمده است.»

    وی افزود: «ردیف های معتبر کنونی در برگیرنده همه گوشه های موسیقی ایرانی نیست. جامع ترین آنها ردیف «موسی معروفی» است با ۳۶۰ گوشه غیر تکراری. اگر حمل بر خود ستایی نشود، هدف نگاشتن ردیف مدون برای موسیقی ایرانی است که کاربردهای آموزشی و تحقیقی نیز داشته و اگر چه در درجه اول برای آموزش ردیف سنتور نگاشته شده؛ اما برای علاقمندان به کار تحقیق ردیف هم می تواند منبع ارزشمندی باشند.»

    «ابراهیم حسینی» در پایان خاطر نشان کرد: «جان مایه موسیقی ما ردیف است که هم هویت بزرگ فرهنگی ما ایرانیان است و هم بستری است برای آموزش موسیقی ایرانی و از آنجا که این کتاب در حال حاضر، جامع ترین ردیف موسیقی ایرانی است و امید است دیگران با تحقیق، به آن، گوشه هایی که اینجانب نمیدانم را اضافه کنند، می تواند برای آیندگان مرجعی جهت بررسی موسیقی کنونی ایرانی باشد.»

    شایان ذکر است که «ابراهیم حسینی» متولد ۱۳۳۵ در شهرکرد است. وی کار آموزش سنتور را از سال ۱۳۵۰ در فرهنگ و هنر اصفهان به مدت ۲ سال و نزد استاد «رضا شفیعیان» در تهران به مدت ۱۱ سال ادامه داده است. ضمنأ ار محضر اساتیدی همچون «محمود کریمی»، «دکتر حسین عمومی» و «حسین دهلوی» هم در زمینه های مختلف موسیقی ایرانی بهره مند بوده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=159148
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *