×
×

مرثیه خوانی و مداحی‌های پرشور خواننده موسیقی ایرانی در ایام محرم

  • کد نوشته: 157528
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۹ام مهر ۱۳۹۶
  • ۰
  • «بامداد فلاحتی» خواننده موسیقی ایرانی، مثل هرسال، در شب عاشورای حسینی در شهر یزد با حضور گسترده عزاداران حسینی، به مداحی پرداخت. بخش‌هایی از نوحه‌خوانی بامداد فلاحتی در هتل سنتی بین المللی مهر یزد را در ادامه ببینید.

    مرثیه خوانی و مداحی‌های پرشور خواننده موسیقی ایرانی در ایام محرم
  • «بامداد فلاحتی» خواننده موسیقی ایرانی، مثل هرسال، در شب عاشورای حسینی در شهر یزد با حضور گسترده عزاداران حسینی، به مداحی پرداخت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، یکی از چهره‌های جوان و مطرح موسیقی ملی ایران که در ایام محرم در زادگاه و سرزمین پدری خود مرثیه‌خوانی و مداحی می‌کند، بامداد فلاحتی‌ست. او که فرزند سیدحسین فلاحتی، یکی از مداحان باسابقه و بنام یزدی‌ست، هر سال محرم در یزد هنرنمایی می‌کند. در مورد عمق و اصالت مراسم ایام محرم در شهرستان یزد بسیار شنیده‌ایم و این رزوها، بامداد یکی از مطرح‌ترین و محبوب‌ترین مداحان این شهر است.

    بامداد فلاحتی در زمینه موسیقی اصیل ایرانی هم یک حواننده نسبتا پرکار است. فلاحتی با گروه ذوالفنون (به سرپرستی زنده‌یاد استاد جلال ذوالفنون)، گروه دالاهو (به سرپرستی استاد مسعود حبیبی)، گروه تیام (به سرپرستی استاد‌هادی منتظری)، گروه رباب (به سرپرستی بانو زرین‌پنجه)، گروه نفیر (به سرپرستی شاهین شهبازی)، گروه رومی‌ (به سرپرستی پدرام درخشانی)، گروه سپیدار (به سرپرستی ابوسعید مرضائی)، گروه دل‌انگیز (به سرپرستی فریبرز حمیدی)، گروه عصار (به سرپرستی فواد حجازی)، گروه میراث ( آرش قاسمی) و گروه خودش گروه بامداد برنامه‌های متعددی را اجرا کرده و تا به امروز بیش از یکصد و پنجاه برنامه و کنسرت در داخل و خارج از کشور از جمله در فستیوال‌های موسیقی عرفانی در قونیه ترکیه و هندوستان داشته و بالغ بر سیصد آهنگ (تصنیف ، ترانه و آواز و ….) اجراء و خلق کرده است.

    از فلاحتی تاکنون آلبوم‌های باز باران، بی من مرو، هفت شهر عشق، زیر باران شقایق، آبروی آب، دلامون گرفته یا علی، مجموعه آفرینش و عشق، بی‌صدف دردانه باش، در این خانه بگردیم (دی وی دی تصویری خیریه محک)، سیم آخر و رومی‌۳ منتشر شده است که یکی دو اثر هم در ژانر موسیقی مذهبی‌ست.

    بامداد فلاحتی متولد تیر ماه ۱۳۶۱، فارغ‌التحصیل رشته سرامیک صنعتی از دانشکده امام علی (ع) در میبد یزد و کارشناس موسیقی از دانشکده هنر (جهاد دانشگاهی) است. وی فرا گیری آواز را در کودکی و در سن پنج سالگی نزد پدر خود سید حسین فلاحتی آغاز کرد و برای اولین بار در سن هفت سالگی در یکی از هیات‌های بزرگ و بنام شهر جوپار استان کرمان در ایام محرم به نوحه‌خوانی پرداخت.

    بامداد ساز تنبک (ضرب) را در سن ۹ سالگی از استاد مهدی مثنوی ( یکی از شاگردان استاد اسماعیلی ) بمدت سه سال فرا گرفت و در سن ۱۲ سالگی در خدمت استاد اصغر حسینی (یکی از اساتید پیشکسوت و بزرگ شهر یزد) به فراگیری تئوری موسیقی و نوازندگی ساز سه تار مشغول شد. در ۱۷ سالگی دوره سلفژ و صداسازی را بمدت سه سال نزد زنده‌یاد استاد پرویز مشکاتیان گذرانید و در سن ۲۱ سالگی بمدت چهار سال به آموزش ردیف‌آوازی استاد طاهرزاده پرداخته و در سن ۲۲ سالگی همزمان با شرکت در کلاس‌های استاد محسن کرامتی، در محضر مبارک زنده‌یاد استاد دکتر حسین عمومی‌ به فراگیری آواز مکتب اصفهان مشغول و از آنجا به طور حرفه‌ای خوانندگی در گروه‌های مختلف را آغاز کرد. وی در سن ۲۳ سالگی دوره عالی ساز تمبک را در محضر استاد اسماعیلی و دوره عالی ساز سه تار را بمدت یک سال در محضر زنده‌یاد استاد جلال ذوالفنون به پایان رسانید و پس از آن بمدت پنج سال به خوانندگی گروه ذوالفنون پرداخت. فلاحتی در سن ۲۵ سالگی به توصیه استاد دکتر عمومی‌ بمدت پنج سال نزد مرد بزرگ و وارسته، زنده‌یاد استاد احمد ابراهیمی ‌کسب فیض کرد و در ادامه در دوره‌های کوتاه آهنگسازی نزد استاد فریدون شهبازیان و استاد همایون خرم، و در زمینه موسیقی محلی (فُولکلور) نزد بانو سیمابینا بهره‌های فراوان برد و این مسیر همچنان ادامه دارد.

    فیلمی‌ که می‌بینید، بخش‌هایی از نوحه‌خوانی بامداد فلاحتی در هتل سنتی بین المللی مهر یزد است که هر سال در ایام محرم تبدیل به حسینیه می شود و و مراسم مذهبی در آن در حضور توریست های خارجی و داخلی برگزار می شود. ناگفته نماند مرد میانسال با محاسن سفید که در ردیف جلو و در نزدیکی بامداد میکروفون به دست دارد، سیدحسین فلاحتی پدر و اولین استاد اوست.

    https://musiceiranian.ir/?p=157528
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *