×
×

پس از دو سال سکوت هنری

  • کد نوشته: 15187
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۲ام مهر ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • در ادامه می توانید گفتگوی کوتاه با فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر ملی مهرنوازان را بخوانید…

  • فرهاد فخرالدینی بعداز دو سال سکوت و کناره‌گیری از ارکستر ملی هم‌اکنون ارکستر ملی مهرنوازان را راه‌اندازی کرده و این ارکستر از ۲۶ تا ۲۸ مهرماه در سالن میلاد نمایشگاه به صحنه می‌رود.

    فرهاد فخراالدینی (رهبر سابق ارکستر ملی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: فرصتی به وجود آمده که با کمک آقای تفرشی که درواقع در نقش مدیر برنامه هستند و به اتفاق سالار عقیلی؛ ارکستر راه‌اندازی کنیم.

    وی افزود: ما ۴۵ نفر از بچه‌های نوازنده را جمع کردیم که بعضی در ارکستر ملی قبلی هم بوده‌اند و می‌خواهیم بطور مستقل کاری را شروع کنیم. تمرینات این کار هم از ۹ مهر آغاز شده است.

    فخرالدینی درباره‌ی قطعات این اجرا گفت: در این کنسرت؛ هشت قطعه‌ی جدید و هشت قطعه‌ی تکراری اجرا خواهیم کرد که علاوه بر چند قطعه از ساخته‌های خودم، چند قطعه دیگر از ساخته های روح‌الله خالقی، منصور نریمان، فریدون حافظی، کیوان ساکت و برخی دوستان دیگر را اجرا می‌کنیم.

    این آهنگساز درباره دو سال سکوت و چرایی کناره‌گیری‌اش از ارکستر ملی گفت: یک زمان است که هنرمند نمی‌تواند و نباید به صحنه برود و این حق را دارد که اجرا نکند‎؛ اما زمانی که می‌بیند از این حق و حقوق برخوردار نیست؛ باید راه دیگری پیدا کند و در آن شرایط تنها راه برای من؛ استعفای بود.

    وی ادامه داد: در این میان اشتباهات مرکز موسیقی وزارت ارشاد و تصمیم عجولانه آنها برای تعطیلی ارکستری که ۱۱ سال برای آن زحمت کشیده بودم را نباید نادیده گرفت.

    فخرالدینی با تاکید بر این موضوع که هنرمند را نمی‌توان فریب داد‏، خاطرنشان کرد: اگر به یک کودک هنری بیاموزید برای او و جامعه مفید خواهد بود‎ چراکه اگر به هنر توجه شود؛ ناهنجاری‌های اجتماعی کمتر می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه چرا نباید جوانها برنامه‌ی موسیقی را از تلویزیون ببینند، خاطرنشان کرد: همه مردم و جوانها توانایی رفتن به کنسرت را ندارند. باید این امکان را با رعایت حقوق مولفان به مردم بدهیم تا از موسیقی استفاده کنند.

    فخرالدینی که برای فیلم‌هایی چون سربدارن، ابن سینا و امام علی(ع) موسیقی فیلم نوشته است،اظهار داشت: اگر به موسیقی درست توجه شود به سلامت جامعه کمک می‌کند اما متاسفانه با موسیقی اینگونه برخورد نمی‌شود و همیشه نگاه ابزاری و سلیقه‌ای؛ موسیقی را نابود و هنرمند را آزرده کرده است.

    این آهنگساز درباره این موضوع که آیا فکری برای آینده‌ی ارکستر ملی مهرنوازان دارد‏، گفت: اگر رضایت‌بخش باشد طبیعتا می‌توانیم برنامه‌های بعدی را هم ادامه دهیم.

    وی افزود: اداره یک ارکستر بزرگ بدون حامی تقریبا غیرممکن است، باید بخش خصوصی یا دولتی ارکستر را مورد حمایت قرار دهد.

    https://musiceiranian.ir/?p=15187
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *