منوچهر صهبایی گفت: با اینکه از دفتر موسیقی آن زمان با من به خوبی همکاری کردند اما برخی مسائل اداری بود که خیلی طول میکشید و باعث آشوب میشد. به این خاطر مجبور شدم چندین سال قبل از بازنشستگی، استعفا بدهم.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» میزبان دکتر منوچهر صهبایی رهبر ارکستر بود. صهبایی در این گفتگو درباره بازگشت و فعالیت به ایران طی دو سه دهه اخیر اظهار کرد: از سال ۱۳۵۴ که از ایران رفتم، همیشه این هدف را داشتم که زودتر به وطنم برگردم. آن زمان برنامه ۵ ساله برای ادامه تحصیلاتم داشتم اما وقتی به اروپا رفتم موفقیت ها و مشغولیت هایم آنقدر زیاد بود که به خاطر کار و فعالیت های هنری در اروپا ماندگار شدم و این برنامه ۵ ساله به یک برنامه ۳۵ ساله تبدیل شد!
برای منحل نشدن ارکستر سمفونیک از اروپا به ایران آمدم
وی افزود: اولین رهبر ارکستری بودم که پس از پیروزی انقلاب به ایران آمدم و جان تازه ای به ارکستر داده شد. گهگاه به عنوان رهبر مهمان هم حضور داشتم و آخرین بار همکاری ام در پاییز ۸۶ بود. آن زمان به من خبر دادند می خواهند ارکستر را منحل کنند و من راسخ بودم که نگذارم این کار انجام شود. از آنجایی که کسی برای اداره ارکستر نبود، به اروپا رفتم و از تمام کارهایی که سه دهه آنجا داشتم، از جمله دو قرارداد با دولت سوییس را به نوعی برنامه ریزی کردم که به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران، آن را از انحلال نجات بدهم.
مولف «آثار سمفونیک آهنگسازان ایرانی» ادامه داد: تا اردیبهشت ۸۹ این کار را ادامه دادم و ارکستر به مسیر خوبی رسیده بود. اما مشکلاتی از سوی نوازندگان قدیمی ارکستر پیش آمد که نمی توانستند با شیوه جدید کار هماهنگ شوند. با اینکه از دفتر موسیقی آن زمان با من به خوبی همکاری کردند اما برخی مسائل اداری بود که خیلی طول می کشید و باعث آشوب می شد. به این خاطر مجبور شدم چندین سال قبل از بازنشستگی، استعفا بدهم و این ضرر بزرگی برای زندگی ام بود. چون سالهای آخر خدمت، همیشه از نظر حقوق بازنشستگی جزو مهم ترین سالها است و اگر من ۷ سال بیشتر می ماندم ۲۵۰۰ یورو بیشتر حقوق بازنشستگی می گرفتم. البته از این کار پشیمان نیستم.
صهبایی با بیان اینکه بالا بردن سطح شنیداری در جامعه یکی از وظایف ارکستر است، تأکید کرد: ما قراردادهایمان را به شکل پروژه ای می بندیم و همه برنامه هایمان حرفه ای و روشن است و مشکلی وجود ندارد.
وی درباره نخستین اجرای ارکستر مجلسی ایران یادآور شد: چهار فصل ویوالدی را به صورت کامل در بخش اول ارکستر اجرا کردیم. همچنین اثری از ادوارد گریک با نام «پرگینت» و یک سوئیت به نام «هولبرگ» از جمله دیگر قطعاتی بود که روی صحنه اجرا شد.
وی در پاسخ به اینکه کارهای آهنگسازان ایرانی از جمله استاد مشایخی، استاد فرهت، کامکارها و… چه جایگاهی در ارکستر سمفونیک تهران دارد، گفت: دوره کلاسیک از اواخر قرن ۱۸ تا اوایل قرن ۱۹ را در برمی گیرد اما به بسیاری از آثار کلاسیک می گویند. آثاری که خوب هستند خودشان از خودشان دفاع می کنند. رهبران ارکستر معروف دنیا کل زندگی شان را با یکی دو ارکستر سپری می کردند و با بقیه در حد مهمان همکاری می کردند. در زمانهایی که من آثار آهنگسازان ایرانی را در اروپا اجرا می کردم، برای برنامه سالیانه یک ارکستر آثاری از برامس و چایکوفسکی را در نظر گرفته بودم و می خواستم قطعه ۱۰، ۱۲ دقیقه ای از یک آهنگساز ایرانی هم اجرا کنم.
صهبایی که رهبری ارکستر مجلسی شهر آمریس ویل در سوییس را در کارنامه دارد، ادامه داد: آنها شورایی داشتند و به من اعلام کردند با وجود احترامی که برایم قائلند و مرا قبول دارند اما با گذاشتن این اثر در فهرست موافق نیستند و آن را با آثار دیگر همخوان نمی دانند. من اصرار کردم و سرانجام کار به جایی رسید که من به خاطر یک آهنگساز ایرانی، سابقه چندین ساله ام را با آن ارکستر خیلی خوب با شرایط عالی، به هم زدم. چون گفتم من یک ایرانی هستم و می خواهم از یک آهنگساز ایرانی هم کار داشته باشم. البته آنها هم حق داشتند و من به نوعی جوانی کردم.
این رهبر ارکستر با بیان اینکه به آهنگسازان قدیمی ایران علاقمند است، افزود: نوع این آثار به آثار کلاسیک مثل بتهوون و برامس و چایکوفسکی نمی خورد و اگر قرار بر اجرای آثار ایرانی ها باشد، باید یک اجرای منحصر به فرد فقط برای آنها در نظر گرفت.
همچنین صهبایی در پایان از پیشنهاد چهار برنامه ارکستر مجلسی برای سال ۹۶، یعنی هر فصل یک برنامه خبر داد که هنوز تکلیف آنها مشخص نیست، در حالی که در اروپا برنامه کاری شان تا سه سال آینده نیز مشخص است.
«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.
دیدگاهتان را بنویسید