×
×

هجدهمین شب آواز ایرانی برگزار شد

  • کد نوشته: 136635
  • 01 اسفند 1395
  • ۰
  • هجدهمین شب شعر آواز ایرانی با درخشش دو گروه جوان موسیقی سنتی کشورمان و با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان و هنرمندان، در حوزه هنری برگزار شد.
    +شاه‌زیدی: زمانی اگر آوازی از رادیو می شنیدیم، می توانستیم بگوییم متعلق به کدام خواننده‌ است؛ اما امروز صداهای شبیه به هم و سبک‌های آوازی یکسان زیاد شده است

    هجدهمین شب آواز ایرانی برگزار شد
  • هجدهمین شب شعر آواز ایرانی با درخشش دو گروه جوان موسیقی سنتی کشورمان و با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان و هنرمندان، در حوزه هنری برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، هجدهمین شب شعر آواز ایرانی با حضور سه داور ثابت این مراسم، مظفر شفیعی، فریدون شهبازیان و علی اصغر شاه زیدی و با حضور اساتید و هنرمندان عرصه آواز و موسیقی ایرانی در تالار «سوره» حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم همانند گذشته ۶ گروه برنامه اجرا کردند که یک گروه به صورت مهمان و پنج گروه دیگر به شکل رقابتی روی صحنه رفتند.

    امید عظیمی به همراه محمد مشفق (نوازنده نی) نخستین گروهی بودند که به روی صحنه آمدند و به اجرای آوازی در مایه همایون با استفاده از شعرهای عماد خراسانی و همای شیرازی پرداختند.

    شهبازیان پس از این اجرا، گفت: «متر در آواز به معنای شناخت شعر و نسبت آن با موسیقی است. اگر این شناخت وجود داشته باشد، خواننده می‌تواند شعر مناسب را برای موسیقی اش انتخاب کند و همچنین در آواز خود، شعر را به درستی بخواند و معنای آن را به هم نریزد.»

    گروه دوم نیز، صادق مرادی به همراه فرزین کشاورز (نوازنده سنتور) دیگر گروه‌‌ شرکت کننده در مراسم بودند که به اجرای آوازی در مایه دشتی با استفاده از غزل زنده‌یاد قیصر امین‌پور (می خواهمت چنانکه شب خسته خواب را / می جویمت چنانکه لب تشنه آب را) پرداختند.

    این اجرا مورد استقبال داوران و حتی عباس سجادی مجری و کارشناس این مراسم قرار گرفت؛ به طوری که علی اصغر شاه زیدی در این رابطه گفت: «صدای سنتور فرزین کشاورز در این اجرا مرا به یاد سنتور نوازی فرامرز پایور انداخت، این روزها همه بر روی سنتور شلاق می زنند، اما ایشان به نرمی و مسلط، سنتور نوازی کردند. شهبازیان نیز این اجرا را خلاقانه و با کیفیت ارزیابی کرد.»

    از دیگر بخش‌های هجدهمین برنامه شب آواز ایرانی می‌توان به اجرای امید آزاک به همراه محمد آزاک (نوازنده تنبک) و عمران قربانی (نوازنده تار) اشاره کرد که به اجرای آوازی در مایه افشاری با استفاده از اشعار نیاز کرمانی پرداختند. این اثر نیز از جمله اجراهایی بود که مورد استقبال داوران قرار گرفت.

    محمدرضا باباربیع به همراه فرزندش، پریسا باباربیع (نوازنده سه‌تار) دیگر گروه‌‌ شرکت کننده در مراسم بودند که به اجرای آوازی در مایه بیات اصفهان با استفاده از غزل‌ سعدی پرداختند.

    علی اصغر شاه‌زیدی در پایان این اجرا گفت: «مثل کسی نخواندن و صدای خود را داشتن مهم است. زمانی اگر آوازی از رادیو می شنیدیم، می توانستیم بگوییم متعلق به کدام خواننده‌ است؛ اما امروز صداهای شبیه به هم و سبک‌های آوازی یکسان زیاد شده است. در چنین زمانه ای، این که خواننده ای با صدای خود بخواند بسیار مهم است.»

    در ادامه، امیر ذاکرزاده به همراه محمد امین اکبرپور (نوازنده تار) و پویان گرامی (نوازنده تنبک) آخرین گروه رقابتی دراین مراسم بودند که به اجرای آوازی در مایه اصفهان با استفاده از اشعار صفی علیشاه پرداختند.

    در پایان این مراسم نیز سبحان مهدی‌پور به همراه هادی منتظری، نوازنده پیشکسوت کمانچه به عنوان مهمان ویژه به اجرای چند قطعه موسیقیایی پرداختند که با استقبال بسیار خوب حاضرین در جلسه همراه شد.

    در پایان هیات داوران صادق مرادی به همراه فرزین کشاورز (نوازنده سنتور) را به عنوان گروه نخست با ۲۴۱ امتیاز و امید آزاک به همراه محمد آزاک(نوازنده تنبک) و عمران قربانی (نوازنده تار) به عنوان گروه دوم با ۲۴۰ امتیاز معرفی کردند.

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *