«حیدر کاکی» با حضور در صحنه تالار رودکی، تنبورش را با همراهی تنبک و کوزه نواخت.
به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، حیدر کاکی – نوازنده تنبور و از شاگردان علیاکبر مرادی است. او در کنسرت شامگاه ۲۷ اردیبهشتماه همراه فرزندش همایون کاکی – نوازنده تنبک و کوزه – بهصورت بداههنوازی و براساس موسیقی تنبور و مقامهای کهن آن، در دو بخش برنامه خود را اجرا کرد..
در بخش نخست کنسرت «تنبورنوازی» قطعاتی براساس مقامهای شاخوشینی و هیگیان و حقن حقن و داودنه کوره اجرا شد که به این شرح بودند:
۱- پریزاده که ریتم هفت ضربی دارد و در فضای مقام شاخوشینی و چهارگاه است.
۲- مقام شاخوشینی که در اینجا بدون کلام اجرا شد و در ادامهی آن قطعه هفت ضربی برگرفته از این مقام نواخته شد.
۳- قطعه پریشان یار که در فضای چهارگاه و مقامهای یادشده اجرا شد.
۴- نوای کهن که براساس مقامهای تنه میری و خاص بژنه و انتقال این مقامها به فواصل و پردههای چهارگاه و شاخوشینی به اجرا درآمد.
۵- قطعه وهار که وزن پنج ضربی دارد و براساس مقام حقن حقن اجرا شد.
۶- نوای تنبور که حالات و فضای جدیدی با استفاده از نتهای پایین دسته تنبور در آن حاصل میشود.
۷- یاد یار که براساس دو ملودی فولکلور کرمانشاهی و برای اولینبار در فضای مقام چهارگانه و شاخوشینی اجرا شد.
۸- آواز عشق دارای ریتم ۹ ضربی لنگ که از مقامهای تنبور استخراج شده است.
۹- وصل یار در فضای مقام شاخوشینی و چهارگاه است و ریتم شش ضربی دارد که در انتها به دو ضربی تبدیل شد.
بخش دوم این کنسرت که براساس بداههنوازی در مقامهای تنبور بود، با مقام ساروخانی و اجرای قطعه ۱۰ ضربی که براساس همین مقام و اشارهای به مقام سحری است، شروع شد و در ادامه نیز بداههنوازی در مقام قطار و سحری اجرا شد.
سپس قطعه دو ضربی براساس سحری و حالتهایی از شور به اجرا درآمد و قطعههای گردون و بیداد و بیکران و خان امیری که از قطعات قدیمیتر هستند، اجرا شدند.
در ادامه عکسهای «موسیقی ایرانیان» (عکاس: جعفر آقا برارنیا گودرزی) از این کنسرت را مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هر یک از عکسها کلیک کنید)
دیدگاهتان را بنویسید