×
×

گزارش از «ایسنا»

  • کد نوشته: 107907
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۶ام اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۰
  • نوازندگان «نور» را در خانه‌باغ قدیمی‌اش در محله نیاوران جمع کرده است و همه سخت مشغول تمرین و ساز زدن هستند. آتنا اشتیاقی ویلنسل می‌نوازد. بردیا کیارس هم هست، نوای ویلن او خانه را پر کرده است. کریستف رضاعی اما با دقت گوش می‌دهد تا ناب‌ترین نوا را دریاید. هفته موسیقی تلفیقی چند روزی است […]

    گزارش از «ایسنا»
  • ۱۴۶۳۱۴۱۵۹۲۰۴۲_Mona Hoobehfekr-12نوازندگان «نور» را در خانه‌باغ قدیمی‌اش در محله نیاوران جمع کرده است و همه سخت مشغول تمرین و ساز زدن هستند. آتنا اشتیاقی ویلنسل می‌نوازد. بردیا کیارس هم هست، نوای ویلن او خانه را پر کرده است. کریستف رضاعی اما با دقت گوش می‌دهد تا ناب‌ترین نوا را دریاید.

    هفته موسیقی تلفیقی چند روزی است که شروع شده و گروه‌های مختلف سازشان را برای این اتفاق کوک کرده‌اند. گروه «نور» هم یکی از گروه‌هایی است که قصد اجرا در این رویداد را دارد و کریستف رضاعی نوازندگان مطرحی را دور هم جمع کرده تا تعدادی از موسیقی‌فیلم‌های پر مخاطبش را اجرا کنند. رضاعی که در سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر کنسرت «سیر» را با همراهی مسعود شعاری اجرا کرد، حالا قصد دارد، تجربه‌ی دیگری را این‌بار در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه ببرد.

    رضاعی در بخش اول این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود رایزنی‌های انجام‌شده، «سیر» توسط ارکستر سمفونیک اجرا نشد، گفت:‌ صحبت‌هایی همان زمان در این‌باره مطرح شد و حرف‌هایی هم درباره‌ی اجرای «سیر» توسط ارکستر سمفونیک تهران زده شد؛ اما نمی‌دانم با وجود تغییرات صورت‌گرفته در ارکستر دقیقا چه اتفاقی می‌افتد، البته ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

    او درباره‌ی اجرای گروهش نیز توضیح داد: در اجرای آخرم که همان کنسرت «سیر» بود، موسیقی مستند «راز ماندگاری» و موسیقی فیلم «چهل سالگی» را در کنار قطعات «سیر» اجرا کردم؛ اما این‌بار قصد دارم با برنامه دقیق‌تری روی صحنه بروم. موسیقی فیلم‌های «سعادت‌آباد» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» هیچ وقت اجرا نشده‌اند و حالا در این برنامه روی صحنه می‌روند.

    این آهنگساز ادامه داد: یک کوارتت زهی همراه پیانو، کلارینت و گیتار در کنار هم قرار می‌گیرند و رپرتواری را که اجرا می‌کنند که ساخته‌های من را از سال ۲۰۰۱ تا آخرین کارهایم مثل «نزدیک‌تر» و «در دنیای تو ساعت چند است؟» دربر می‌گیرند.

    رضاعی درباره‌ی نوازندگانی که قرار است، در هفته‌ی موسیقی تلفیقی او را همراهی کنند نیز گفت: باعث خوشحالی است که با نوازندگان بسیار حرفه‌ای که هر کدام از نسل‌های مختلفی هستند، این کار را اجرا می‌کنیم. آقای عابدیان از اتریش به ایران آمده و در این اجرا کنار ماست. بردیا کیارس هم که دیگر نیازی به معرفی ندارد. امیدوارم به کیفیت خوبی در این اجرا برسیم.

    کریستف رضاعی که قرار است، این اجرا را در قالب «هفته موسیقی تلفیقی» روی صحنه ببرد، درباره‌ی ماهیت این رویداد توضیح داد: فکر می‌کنم امسال سومین سال برای فستیوال موسیقی تلفیقی است و طبیعتا این رویداد کم‌کم دارد برای مردم جا می‌افتد. شاید اسم این فستیوال، هفته‌ی موسیقی تلفیقی است، اما لزوما همه‌ی این گروه‌ها، موسیقی تلفیقی کار نمی‌کنند، بلکه این هفته یک جورهایی تلفیق سبک‌های مختلف است.

    این آهنگساز در عین حال معتقد است: این خیلی خوشایند است که هر شب گروه‌هایی با سبک و سیاق خودشان روی صحنه بیایند و کار اجرا کنند. به هر حال این خلأ وجود داشت.

    او درباره‌ی استقبال مردم از موسیقی تلفیقی در ماه‌های اخیر هم بیان کرد: تلفیق‌هایی که رنگ و بویی از موسیقی پاپ دارند، خیلی مورد توجه مردم قرار می‌گیرند و می‌توانند هزار نفر را در یک سالن جمع کنند؛ اما مثلا درباره موسیقی جَز هیچ‌گاه چنین اتفاقی در هیچ کجای دنیا نمی‌افتد. مگر آن‌که آن «جَزمن» خیلی معروف باشد. اصلا فلسفه این سبک موسیقی نیست که جلوی چند هزار نفر اجرا شود.

    این هنرمند در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: من با کلمه‌ی تلفیق مشکل دارم؛ تلفیق برایم صرفا یک حرکت و یک اتفاق است. تلفیق یعنی چند نوازنده کنار هم بنشینند و بخواهند خودشان یک اتفاق را به‌وجود بیاورند. موسیقی تلفیقی دائما در حال تغییر و تجربه کردن است. خط مشخصی ندارد و فقط یک اتفاق میان نوازندگان محسوب می‌شود. نوازندگان جمع می‌شوند و با هم در هر قالبی که خودشان دوست دارند دیالوگ می‌کنند، این یعنی تلفیق.

    به گزارش ایسنا، «هفته موسیقی تلفیقی تهران» این‌بار میزبان هنرمندان مطرح است و نه هنرمندانی که قرار است تازه به فضای موسیقی معرفی شوند. کریستف رضاعی، «کامنت»، «داماهی»، «بُمرانی»، «بهنا»، ماکان اشگواری، «دال»، آرین کشیشی، «کماکان»، «اوان»، سردار سرمست و … قرار است در این هفته مخاطبان‌شان را مهمان موسیقی تلفیقی کنند. این رویداد از ۲۳ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در فرهنگسرای نیاوران برپاست.

    https://musiceiranian.ir/?p=107907
       
    برچسب ها کریستف رضاعی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *