×
×

در دومین اجرای بانوان جشنواره موسیقی

  • کد نوشته: 99433
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۲ام بهمن ۱۳۹۴
  • ۰
  • «نجمه تجدد» در اولین روز سی‌ویکمین جشنواره‌ موسیقی، دومین اجرای ویژه‌ی بانوان را در حالی اجرا کرد که گروه «همنوازان» او را در این برنامه همراهی می‌کردند. «تجدد» در ابتدای این اجرا از اهمیت موسیقی بانوان گفت، از مخاطبانی تشکر کرد که با حضور در این برنامه‌ها از بانوان آوازخوان و نوازنده حمایت می‌کنند و در عین حال از اهمیت دادن به مولف و آهنگساز سخن گفت.
    نجمه تجدد:
    نباید هر اثر را تنها به نام خواننده‌اش شناخت

    در دومین اجرای بانوان جشنواره موسیقی
  • dd45d054dfce696b68bc0b43a11d1bfe_S«نجمه تجدد» در اولین روز سی‌ویکمین جشنواره‌ موسیقی، دومین اجرای ویژه‌ی بانوان را در حالی اجرا کرد که گروه «همنوازان» او را در این برنامه همراهی می‌کردند. «تجدد» در ابتدای این اجرا از اهمیت موسیقی بانوان گفت، از مخاطبانی تشکر کرد که با حضور در این برنامه‌ها از بانوان آوازخوان و نوازنده حمایت می‌کنند و در عین حال از اهمیت دادن به مولف و آهنگساز سخن گفت و اینکه نباید هر اثر را تنها به نام خواننده‌اش شناخت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، «تجدد» سال‌ها همراه با گروه موسیقی «کامکارها» به عنوان همخوان به اجرای برنامه پرداخته است و البته در این مدت، اجراهایی نیز به صورت انفرادی داشته است و حالا در جشنواره‌ی موسیقی فجر که برای اولین بار به صورت انفرادی حضور داشت، برنامه‌اش را در دو بخش اجرا کرد. در بخش نخست قطعاتی بر اساس موسیقی تنبور اجرا شد. در ابتدای بخش اول این برنامه «خورشید دادبه» تکنوازی تنبور کرد و بعد از آن قطعه‌ی «آن سو مرو، این سو بیا» اجرا شد تا بار دیگر تک‌نوازی تنبور انجام شود و بعد از آن دونوازی این ساز. «ساربان» دیگر قطعه‌ی اجرایی در این برنامه بود که تمامی اعضای «همنوازان» او را در اجرای این قطعه یاری کردند و با او همخوانی کردند.

    در این برنامه نیز چون برنامه‌ی اول ویژه‌ی بانوان، نوازندگان نقشی اساسی داشتند و علاوه بر همراهی با صدای خواننده، تکنوازی و دونوازی هم داشتند. این همان مساله‌ای است که «تجدد» در نشست خبری خود پیش از جشنواره نیز به آن اشاره داشت و گفت طی سال های اخیر فضای برگزاری کنسرت های ویژه بانوان به شکلی بوده که نوازنده‌ها در گروه‌های مختلف تقریبا هم نام بودند؛ اما آنچه که او در این کنسرت در نظر گرفته است استفاده از نوازندگانی است که علاوه بر توانایی‌های فراوانی که دارند، تجربه اجراهای مختلف همزمان را نداشته ‌اند. همین قبل از آنکه قطعه‌ی «مستان سلامت می‌کنند» اجرا شود، دو دف با یکدیگر همنوازی کردند. در این قطعه اما نوازندگان کمانچه نیز به گروه اضافه شدند.

    بخش دوم برنامه اما موسیقی ایرانی بود. قطعاتی چون «مرا مگذار و مگذر» که ساز کاخن نیز به آن اضافه شد. «تجدد» اما در ادامه‌ی برنامه‌ی خود آهنگ آواز دشتی را خواند و موسیقی زیر صدایش او را همراهی می‌کرد.

    تک‌نوازی «کمانچه» و اضافه شدن «کمانچه آلتو» و همنوازی این دو ساز از دیگر بخش‌های برنامه‌ی همنوازان بود. قطعه‌ی «آینه جان شده، چهره‌ی تابان تو» دیگر قطعه‌ی اجرای توسط همسر بیژن کامکار بود. بعد از آن «بربت» تکنوازی کرد و «ای دل شکایت‌ها نکن» به اجرا درآمد.

    هانا کامکار (دف و بندیر)، نسیم اربابی (کمانچه)، آذرنوش خدامی (بربت)، خورشید دادبه (تار، تنبور)، ندا بهزاد (تنبک، دف، کاخن) و تارا وموسوی (سازهای کوبه‌ای) در این اجرا هنرنمایی کردند.

    https://musiceiranian.ir/?p=99433
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *