×
×

«در جشنواره موسیقی فجر مسئولیت ندارم»

  • کد نوشته: 88440
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۴ام مهر ۱۳۹۴
  • ۰
  • تهیه‌کننده برتر موسیقی در سال ۲۰۱۵ که توسط همایش «ومکس» معرفی شده است درباره جایگاه جهانی موسیقی ایران و همچنین وظایف تهیه‌کنندگی در عرصه موسیقی توضیحاتی ارائه داد. رامین صدیقی مدیر موسسه تولید آثار موسیقایی «هرمس» که اخیر به عنوان بهترین تهیه کننده سال موسیقی دنیا در همایش بین المللی و معتبر «ومکس» انتخاب شده […]

    «در جشنواره موسیقی فجر مسئولیت ندارم»
  • رامین صدیقی

    رامین صدیقی

    تهیه‌کننده برتر موسیقی در سال ۲۰۱۵ که توسط همایش «ومکس» معرفی شده است درباره جایگاه جهانی موسیقی ایران و همچنین وظایف تهیه‌کنندگی در عرصه موسیقی توضیحاتی ارائه داد.

    رامین صدیقی مدیر موسسه تولید آثار موسیقایی «هرمس» که اخیر به عنوان بهترین تهیه کننده سال موسیقی دنیا در همایش بین المللی و معتبر «ومکس» انتخاب شده است درباره نحوه این انتخاب جهانی توضیح داد: مناسبت ها و رویدادهای جهانی در حوزه موسیقی پرتعداد نیستند و اتفاقاتی نظیر «گرمی»، جایزه «یونسکو» و همایش موسیقی ملل «ومکس» از مهم ترین اتفاقات موسیقایی دنیا در طول سال هستند و عمده توجهات جهانی به این رویدادهاست.

    وی ادامه داد: انتخاب من به عنوان تهیه کننده برتر سال ۲۰۱۵ که در بسیاری از رسانه های کشورمان به اشتباه به عنوان بهترین ناشر آمده است جدای اینکه برای من افتخار بسیار بزرگی است و طبیعتا من از دریافت این عنوان خوشحال هستم اما به خودی خود می تواند نگاه های بیرون از ایران را به سمت موسیقی در ایران معطوف و جدی تر کند و به نظرم خارج از هر گونه تعارف و کلیشه ای همین موضوع دستاورد بسیار بزرگی است.

    به گفته وی، به دلیل وجود برخی از معضلات و کمبودهایی که در حوزه موسیقی کشورمان وجود دارد تاکنون کمتر شاهد بوده ایم که نگاه دنیای بیرون از ایران به موسیقی کشورمان نگاه جدی بوده باشد.

    این تهیه کننده آثار موسیقایی بیان کرد: طی سال های اخیر ما غیر از نام های بزرگی چون حسین علیزاده، کیهان کلهر و تعداد کمی از هنرمندان ایرانی نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید در سطوح بین المللی حضور جدی داشته باشیم حتی می توان گفت که افرادی چون حسین علیزاده و کیهان کلهر از سطح ملی موسیقی نیز عبور کرده و دارای شخصیت مستقل بین المللی هستند و مهارت ها و ارزش های فردی آنهاست که نام این عزیزان را در دنیا مطرح کرده است. بنابراین می توانم اینطور نتیجه گیری کنم که مهمترین دستاورد دریافت چنین جوایزی فارغ از انگیزه ها و لذت هایی که برای فرد انتخاب شونده دارد، می تواند گامی در جهت دیده شده موسیقی کشورمان در دنیا باشد.

    صدیقی تصریح کرد: متاسفانه به دلایل مختلف، موسیقی ایرانی به عنوان بخشی از موسیقی کشورهای کهن بسیار کمتر از موسیقی مناطق هند، آناتولی و شمال آفریقا دیده شده حال این امتیاز بسیار بزرگی است که در رویدادی مانند «ومکس» می توانیم شاهد دیده شدن بخشی از فعالیت های موسیقی کشورمان باشیم. البته باید به یک نکته دیگر نیز توجه کنیم؛ اینکه این بار در رویداد ومکس یک هنرمند به عنوان نفر برگزیده انتخاب نشده است بلکه در این برهه زمانی فردی از جامعه تهیه کنندگی موفق به دریافت چنین جایزه ای شده است.

    رییس کانون ناشران و تولیدکنندگان آثار موسیقایی خانه موسیقی درباره این موضوع توضیح داد: من اصولا به ماجرای تهیه کنندگی به مثابه یک بنگاه اقتصادی نگاه نمی کنم و اعتقاد دارم دریافت این جایزه شاید به موسیقی ما این کمک را کند تا از ماجرای تهیه کنندگی تعریف شفاف تری داشته باشیم. متاسفانه در کشور ماه اغلب افرادی که به تهیه کنندگی موسیقی نگاه می کنند اولین چیزی که به ذهنشان خطور می کند ماجرای جیب پر از پول و فرآیندهای اقتصادی است. در حالیکه در تعاریف جهانی داشتن پول و ثروت فقط یکی از ده ها مباحث پیش روی تهیه کنندگی است. اتفاقا این موضوع تنهای بحثی بود که من از آن برخودار نبودم و همه می دانند در این مدت با چه خون دلی موفق به زنده نگه داشتن نام موسسه «هرمس» شده ام. پس باید به این باور برسیم تهیه کنندگی هم اکنون در حوزه های استاندارد بین المللی فقط پول نیست بلکه در این سال ها این شناخت کافی از دنیای موسیقی و مدیریت هنری خلاقانه است که یک تهیه کننده را به اهداف عالی تری راهنمایی می کند.

    وی تاکید کرد: تهیه کننده موسیقی به اعتقاد من ویراستار کار هنری است، تهیه کننده از نظر من فردی است که باید قابلیت خوانش پارتیتورهای اثری که می خواهد آن را به تولید برساند، داشته باشد و از زاویه های خارج از نگاه هنرمند به اثر نگاه کند. او می تواند فارغ از هرگونه دخالتی زاویه های دیگری را برای هنرمند باز کند تا او در خلق اثر موسیقایی خود به بهترین شکل ممکن عمل کند. متاسفانه خیلی ها در کشورمان نمی دانند تهیه کنندگی موسیقی چه تعریفی دارد حتی بسیاری از هنرمندان نیز این ضرورت را احساس نکردند که تهیه کننده فقط کسی نیست که پول دارد و به گمان اینکه فلان فرد در اثرش سرمایه گذاری کرد همان فرد نیز می تواند در قامت تهیه کننده اثر معرفی شود. ما باید به این نکته واقف باشیم تهیه کننده سلطه گر نیست بلکه می تواند بخش خلاقیت هنری تولید یک اثر موسیقایی را به سمت و سوی یک سازمان منسجم و شکل گرفته پیش ببرد.

    مدیر بخش بین الملل چندین دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش دیگری از صحبت های خود درباره اظهارات اخیر حمیدرضا نوربخش مدیر سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که گفته بود «از حضور رامین صدیقی در این دوره از جشنواره بهره خواهیم برد» توضیح داد: من اصولا آدم «نه» بگویی نیستم و در هر فضایی که کمکی از دستم بربیاید دریغ نمی کنم. ولی در اینجا رسما اعلام می کنم که بنده به طور یقین در این دوره از جشنواره مسئولیتی را قبول نمی کنم چرا که تا اواخر آبان درگیر تورهای خارج از کشور گروه «کاسته» هستم و همچنین طی این مدت باید برای دریافت جایزه همایش «ومکس» به کشور مجارستان سفر کنم. بنابراین وقتی باقی نمی ماند که بخواهم در خدمت دوستان باشم.

    وی ادامه داد: اساسا سه تا چهار ماه باقی مانده به برگزاری یک رویداد مهم موسیقایی مانند جشنواره موسیقی فجر نیز فرصتی نیست که بخواهیم کار فوق العاده ای را انجام دهیم و من بعید می دانم در این چند ماه باقی مانده بتوان از بخش بین الملل جشنواره توقع چندانی داشت. برای برپایی یک بخش بین الملل تاثیرگذار و دعوت از گروه های معتبر بین المللی درجه یک بیش از چهارده ماه وقت لازم است تا به چارچوب محتوایی درستی در این حوزه دست پیدا کنیم. ضمن اینکه میزان بودجه جشنواره هم در حدی نیست که بخواهیم با یک برنامه ریزی ویژه گروهی را مجاب کنیم که در جشنواره حضور داشته باشد.

    صدیقی در پایان گفت: البته شاید کسانی بتوانند این کار را انجام بدهند اما من بلد نیستم که بخواهم در یک پروسه چهار ماهه کار ویژه ای را انجام دهم. به هر ترتیب مساله ای که یقین دارم این است که نباید از بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر امسال توقعی داشته باشیم مگر اینکه بر این باور باشیم این دوره می تواند در یک حالت گذار، سنگ بنایی برای دوره بعدی باشد و من امیدوارم حمیدرضا نوربخش و سایر دوستان برگزارکننده جشنواره در این حوزه برنامه ریزی هایی داشته باشند.

    https://musiceiranian.ir/?p=88440
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *