×
×

گزارش «موسیقی‌ایرانیان» از تمرین‌ گروه موسیقی «داماهی»

  • کد نوشته: 86909
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۷ام شهریور ۱۳۹۴
  • ۰
  • گروه موسیقی «داماهی» در حال انجام آخرین تمرین‌ها برای اجرا در روزهای پنجشنبه و جمعه در برج آزادی است و همایون نصیری (پرکاشن نواز توانمند) نیز هنرمند مهمان این دوشب است.
    +در ادامه می توانید عکسهای «سیاوش نقشبندی» از تمرین کنسرت گروه دماهی را دنبال کنید

    گزارش «موسیقی‌ایرانیان» از تمرین‌ گروه موسیقی «داماهی»
  • تمرین کنسرت گروه موسیقی داماهی

    تمرین کنسرت گروه موسیقی داماهی

    گروه موسیقی «داماهی» در حال انجام آخرین تمرین‌ها برای اجرا در روزهای پنجشنبه و جمعه در برج آزادی است و همایون نصیری (پرکاشن نواز توانمند) نیز هنرمند مهمان این دوشب است.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، در یکی از روزهای منتهی به کنسرت به تمرین ‌آنها رفتیم تا ببینم چه آثاری برای مخاطبانشان تدارک دیدند. با توجه به اینکه ۴ روز از انتشار اولین آلبوم آنها می‌گذرد و سال گذشته هم تنها دو کنسرت در تهران برگزار کردند، استقبال خوبی از آنها شده. تعداد زیادی از بلیت اجراهای آنها باقی نمانده است.

    گروه داماهی با همراهی همایون نصیری در استودیویی قدیمی در حوالی ظفر گرد هم آمدند و تمرین می‌کنند. آنها چند قطعه جدید برای کنسرت در نظر گرفتند از جمله قطعه‌ای که احتمالا «داماهی» نام خواهد گرفت.

    به تمرین که می‌رسم زمان زیادی صرف ساختار دهی نهایی به قطعه جدیدشان می‌شود. تمرین دوباره و دوباره و دوباره این قطعه برای رسیدن به محصولی که یکی از برگ‌های برنده آنها در شب اجرا باشد.

    اما در آن استودیو کوچک اوضاع چطور بود؟ دارا دارایی، سرپرست گروه وسط نشسته، شایان فتحی یک طرف استودیو درامز می‌نوازد و رو به رویش همایون نصیری پرکاشن‌اش را چیده و هر دو کوبه‌ای نواز در طول تمرین ارتباط خوبی با هم دارند و گاهی اوقات به شکل بداهه ریتم‌های یکدیگر را دنبال می‌کنند. ترکیب این دو نوازنده سطح بالا احتمالا حال و هوای خاصی از جنبه سازهای کوبه‌ای به دو شب اجرای این گروه در آخر هفته خواهد داد.

    سمت راست ابراهیم علوی نشسته که گاهی اوقات عود می‌نوازد و گاهی اوقات گیتار آکوستیک. این طرف هم حمز یگانه کیبورد و «بِنجو» می‌نوازد. بنجو یک ساز سیستان بلوچستانی است و حمزه با تبحر خاصی این ساز محلی را می‌نوازد. نکته جالب اینکه در زمان استراحت حمزه مضراب سنتی این ساز را کنار می‌گذارد و با مضراب ساز دیگری به سیم‌ها آن زخمه ‌می‌زنده و از صدای جدیدی که می‌شنود، خوشش آمده و احتمالا برای کارهای آینده داماهی برنامه‌های جدیدی دارد!

    استودیو کوچک است و رضا کولغانی خواننده چسبیده به در پای میکرفون ایستاده و می‌خواند. آنها روی قطعه جدید کار می‌کنند که حال و هوای سرخوشی دارد و می‌تواند یکی از غافل‌‌گیری‌های کنسرت باشد.

    بعد از این قطعه «سوگند» را تمرین می‌کنند. مجید سالاری خواننده میهمان این قطعه است که در بخش‌های از آن شروه‌خوانی می‌کند. جالب اینکه رضا کولعانی در «سوگند» از ترانه‌‌های فارسی ابراهیم منصفی می‌خواند و دارا دارایی آهنگساز این قطعه است. دارا تصمیم دارد تمام قطعه را گیتار بنوازد بعد در مشورت گروهی به این نتیجه می‌رسد از نقطه مشخصی به بعد، گیتار بیس بنوازد. روی این اتفاق کار می‌کنند و بالاخره به تنظیم دلخواهد و جدید نزدیک می‌شوند. همه اعضای گروه تمام پارت‌ها را حفظ هستند اما روی این دوقطعه نزدیک به دو ساعت و نیم کار می‌کنند تا به نتیجه مطلوب‌تری برسند.

    احتمالا کسانی هستند که اجراهای قبلی «داماهی» را دیده باشند. این کنسرت‌ برای آنها هم جذاب خواهد بود. هم به دلیل حضور همایون نصیری که حال و هوای پرکاشنی اجرای را تغییر داده و هم به واسطه تنظیم‌ها متفاوت‌تری که نسبت به اجراهای قبلی صورت گرفته است. و البته دو قطعه جدید که یکی از آنها احتمالا هیت جدیدی برای داماهی خواهد بود.

    گروه داماهی روزهای ۱۹ و ۲۰ شهریور در تالار برج آزادی روی صحنه می‌رود. علاقمندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت «www.peeshnahad.com» مراجعه کنند.

    در ادامه هم می توانید عکسهای «سیاوش نقشبندی» از این تمرین را دنبال کنید.

    https://musiceiranian.ir/?p=86909
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *