×
×

تقدیر شجریان از دهلوی

  • کد نوشته: 8389
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۶ام اسفند ۱۳۸۹
  • ۳ دیدگاه
  • سازهای ارکستر آکادمیک تهران برای تجلیل از مقام هنری «حسین دهلوی» در تالار وحدت به صدا درآمد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،ارکستر آکادمیک تهران با رهبری امین سالمی و خوانندگی حمید خزاعی آخرین کنسرت زمستانه‌اش را شامگاه گذشته ـ ۱۵ اسفند ماه ـ به اجرای قطعاتی ایرانی از حسین دهلوی،مرتضی محجوبی، […]

  • سازهای ارکستر آکادمیک تهران برای تجلیل از مقام هنری «حسین دهلوی» در تالار وحدت به صدا درآمد.
    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،ارکستر آکادمیک تهران با رهبری امین سالمی و خوانندگی حمید خزاعی آخرین کنسرت زمستانه‌اش را شامگاه گذشته ـ ۱۵ اسفند ماه ـ به اجرای قطعاتی ایرانی از حسین دهلوی،مرتضی محجوبی، همایون خرم،محمدرضا لطفی ،حسن کسایی و علی تجویدی اختصاص داد.
    با وجود آنکه شروع برنامه با کمی تاخیر همراه بود،اما کنسرت با پخش نماهنگی از فعالیت‌های ارکستر طی سال‌های گذشته و همچنین تمرین‌های آنها برای اجرا آغاز شد.
    در ادامه آن نیز فیلم کوتاه دیگری درباره «حسین دهلوی» که اجرا این کنسرت به او اختصاص داشت، پخش شد.
    سپس گروه در بخش نخست از برنامه‌اش، بعد از نواختن تصنیف «نیایش» به آهنگسازی و تنظیم محمد وکیلی، قطعه‌ی «سبکبال» حسین دهلوی را اجرا کرد.
    اجرای تصنیف «دگرچه می‌خواهی» از ساخته‌های اکبر محسنی با تنظیم محمد وکیلی، قطعه‌ی «به یاد صبا» از ساخته‌های حسین دهلوی، تصنیف «سودای عشق» با آهنگسازی آرش قاسمی و تنظیم محمود میرزایی، قطعه‌ی «کنسرتینو سنتور و ارکستر» (موومان ۱) و قطعه‌ی «ضربی ترک» از ساخته‌های حسین دهلوی و «آواز دیلمان» و تصنیف «کاروان» از ساخته‌های مرتضی محجوبی با تنظیم دوباره بابک شهرکی از دیگر برنامه‌های گروه در بخش نخست بود.
    گروه بعد از استراحت کوتاهی بار دیگر به سالن آمد و طی مراسمی لوح،هدیه و دسته گلی را که برای بزرگداشت «حسین دهلوی» تهیه کرده بودند توسط «محمدرضا شجریان» ـ استاد آواز ایران ـ به این هنرمند برجسته اهداء کردند.
    در این مراسم «بابک شهرکی» نوازنده ویلون و کنسرت مایستر اول گروه که از شاگردان همایون خرم است، به صحنه آمد و به نیابت از این موسیقیدان بزرگ گفت: استاد خرم به دلیل مسافرتی که به خارج از شهر داشتند امروز موفق نشدند در این مراسم حاضر شوند، اما متن پیام صوتی را برای نکوداشت حسین دهلوی آماده کردند که برای شما پخش می‌کنیم.
    در متن پیام همایون خرم آمده است:
    «به حضار محترم عرض می‌کنم که فوق‌العاده علاقمند بودم در اجرای ارکستر آکادمیک تهران که آثار ارزشمند دوست دیرین و عزیزم حسین دهلوی را اجرا می‌کند ،حضور داشته باشم و گوش جان به نغمات زیبا و عمیق این عزیز گرامی می‌دادم.»
    او در بخش دیگری از این پیام گفته بود:« به شاگردم بابک شهرکی گفتم که به مناسبتی به مسافرت خارج از تهران رفتم و نمی‌توانم در این اجرا شرکت کنم، اما اجازه بدهید برای شما بگویم که «حسین دهلوی» فعالیت موسیقیایی و چشمگیرش باید بارها مورد توجه قرار گیرد. چه بسا که او در موسیقی عمیقی که می‌ساخت و به آن می‌پرداخت توجه کاملی به موسیقی اصیل ایرانی داشت و آن را به خوبی شناخته بود. گمان نمی‌کنم امروز لازم باشد به فعالیت‌های دیگر این هنرمند از قبیل اداره هنرستان موسیقی ملی بعد از روح‌الله خالقی و یا تشکیل هنرکده‌ی موسیقی ملی و نوشتن آثار بسیار اشاره کنم. شاید هم توسط سایر دوستان هنرمند این موضوع به اطلاع شما رسیده باشد.»
    همایون خرم در پایان خطاب به جمع حاضر گفت:« می‌خواهم برای این موسیقیدان ارزشمند، بیش‌تر از هر چیز و پیش‌تر از هر چیز سلامتی کامل را آرزو کنم و امیدوارم مجددا مردم میهن عزیز ما ایران شاهد آثار دیگری از این استاد محترم باشند.»
    به گزارش ایسنا، بعد از این مراسم ،بخش دوم از اجرای ارکستر آکادمیک تهران با نواختن قطعاتی همچون تصنیف «خلیج‌فارس» ساخته و تنظیم بابک شهرکی، تصنیف «بازگشته» با آهنگسازی علی تجویدی و تنظیم امین سالمی، قطعه‌ی «به رندان» از ساخته‌های حسین دهلوی، تصنیف «این آشنا» با آهنگسازی همایون خرم و تنظیم بابک شهرکی، قطعه‌ی «صبحگاهی» با آهنگسازی حسن کسائی و تنظیم محمد وکیلی، قطعه‌ی «فانتزی تار و ارکستر» (بر اساس قطعه‌ی بندباز) ساخته‌ی حسین دهلوی و تصنیف «سپیده» ساخته محمدرضا لطفی با تنظیم امین سالمی به صحنه رفت.
    به گزارش ایسنا، در این مراسم محمدرضا شجریان، مجید درخشانی، هوشنگ ظریف، بردیا کیارس، شهرداد روحانی و … حضور داشتند.

    https://musiceiranian.ir/?p=8389
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *