×
×

از سوی «آرش رسولیان» مسئول این ارکسترها؛

  • کد نوشته: 79401
  • حمیده موسوی
  • جمعه, ۲۹ام خرداد ۱۳۹۴
  • ۰
  • مرکز موسیقی «نواى شهر آشوب» جزئیات ارکسترهای زهی این مؤسسه را تشریح و در اختیار سایت «موسیقی ایرانیان» قرار داد. طبق گفته مسئول این ارکسترها، تعداد نوازندگان ارکسترهای این مرکز موسیقی ۱۵ الی ۱۸ نوازنده است و تمرکز مدیران و مدرسان در ارکستر کودکان در حال حاضر بر بحث و روند آموزش است اما در ارکستر نوجوانان، تصمیم بر آن است که در آینده اجرایی کامل از موسیقی دورهء کلاسیک ارائه گردد.
    +ارکسترهای زهی نوای شهر آشوب آمادگی پذیرش اعضای جدید را دارند که مخاطبین می توانند جهت انجام تعیین سطح به این مرکز مراجعه کنند

    از سوی «آرش رسولیان» مسئول این ارکسترها؛
  •  ارکستر زهی نوای شهر آشوب

    ارکستر زهی نوای شهر آشوب

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: مرکز موسیقی «نواى شهر آشوب» جزئیات ارکسترهای زهی این مؤسسه را تشریح و در اختیار سایت «موسیقی ایرانیان» قرار داد.

    آرش رسولیان مسئول این ارکسترها در تشریح جزئیات گروه های فعال در این زمینه و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» گفت: «در واقع ارکستر زهی مختص موسیقی کلاسیک است. در موسیقی ایرانی ما، سازهای زهی متنوع و فراوانی داریم اما در موسیقی کلاسیک جهانی تنها چهار ساز شناخته شدهء ویولون، ویولا، ویولونسل و کنترباس به عنوان سازهای زهی برای این مجموعه تعریف شده است.»

    وی افزود: «سازهای ویولا و ویولونسل نیازمند جثه های بزرگ بوده که تا حدودی برای کودکان سازهایی سنگین و نامناسب به شمار می آیند. لذا با توجه به این ویژگی ها مجموعهء متولی، سه گروه ارکستر زهی را تشکیل داده که دو گروه مختص کودکان در دو ردهء سنی و یک گروه مختص نوجوانان می باشد. گروه کودکان به دو مجموعهء سنی ۷الی ۹ سال و ۹ الی ۱۲ سال تقسیم می شود و گروه نوجوانان نیز نوازندگان ۱۳ الی ۱۸ سال را شامل می گردد. در ارکستر کودکان تنها دو ساز ویولون و ویولونسل نواخته می شوند و در ارکستر زهی نوجوانان علاوه بر این دو، ساز ویولا نیز به مجموعه افزوده شده و نوازندگان این ساز نیز به فعالیت می پردازند. تا به امروز کنترباس را به ارکستر نوجوانان نیفزوده ایم اما در صددیم تا در آینده، تمهیداتی جهت گنجاندن این ساز در ارکستر بیندیشیم.»

    رسولیان در خصوص سرپرستی و رهبری ارکسترهای مرکز موسیقی «نواى شهر آشوب» و نوازندگان فعال در این گروه ها افزود: «سرپرستی ارکسترهای زهی کودکان با بنده است اما دو نوازنده از هنرجویانم مسئولیت رهبری آنها را بر عهده دارند و ارکستر نوجوانان را شخصاٌ سرپرستی و رهبری می کنم. نوازندگانی که در ارکستر نوجوانان فعالیت می کنند، دو گروه حرفه ای و غیر حرفه ای می باشند. این تقسیم بندی، بر این اساس صورت گرفته است که یک دسته از این نوازندگان در واقع هنرجویانی هستند که به طور حرفه ای و آکادمیک موسیقی را دنبال می کنند. یعنی کسانی هستند که در آینده قصد دارند موزیسین باشند و شغلشان را در این زمینه انتخاب کنند. بنابراین یا هنرجوی هنرستانند و یا در کنکور موسیقی شرکت کرده اند. گروه دیگر نوازندگانی هستند که -علیرغم استعدادهای شایسته و توانایی هاشان در نوازندگی- مبنای فعالیتشان حرفهء موسیقی و انتخاب این امر به عنوان شغل یا رشتهء تحصیلی نمی باشد.»

    آرش رسولیان

    آرش رسولیان

    این نوازنده در پایان با اشاره به قطعات در نظر گرفته شده برای ارکسترهای سه گروه فوق الذکر خاطر نشان کرد: « قطعاتی که توسط ارکستر نوجوانان نواخته می شود، قطعات حرفه ایِ شناخته شده ای هستند که تا به امروز در تمام دنیا اجرا شده است و آثاری از ویوالدی، هایدن، روسینی، موتزارت و…از آن جمله می باشند و لازم می دانم متذکر شوم که در این حیطه، موسیقی دوره های کلاسیک و باروک را در نظر گرفته ایم. تلاش بر این است که با ممارست در سالهای آینده به کیفیت مطلوبی در اجرای این قطعات دست یابیم. در مقابل آثاری که برای ارکستر کودکان انتخاب شده است، تماماٌ از همان قطعات معروفِ جهانی ست لیکن با فرمت و مدت زمانی ساده تر و کوتاه تر. به طور مثال بخش هایی که برای نوازندگی در مدت زمانی ده دقیقه ای نوشته شده را با خطوطی کم حجم و در ۱الی ۲ دقیقه، مبنای اجرا در ارکستر کودکان قرار داده ایم. پارت ها، پاساژها و نت های سنگین و دشوار از قطعات حذف و هارمونی قطعات نیز آسان تر شده است. یعنی به جای شنیدن چند خط موسیقی و چند ملودی در آن واحد، کودک متمرکز بر شنیدن، خواندن و اجرای یک الی دو خط از پارتیتور خواهد بود.»

    شایان ذکر است تعداد نوازندگان ارکسترهای این مرکز موسیقی ۱۵ الی ۱۸ نوازنده است. تمرکز مدیران و مدرسان در ارکستر کودکان در حال حاضر بر بحث و روند آموزش است اما در ارکستر نوجوانان، تصمیم بر آن است که در آینده اجرایی کامل از موسیقی دورهء کلاسیک ارائه گردد. قطعات این اجرا دو قطعهء «سرناد کوچک شبانه» و «دیورتیمنتو » از موتزارت خواهد بود.

    ارکسترهای زهی نوای شهر آشوب آمادگی پذیرش اعضای جدید را دارند که مخاطبین می توانند جهت انجام تعیین سطح به این مرکز مراجعه کنند، همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند از طریق سامانهء www.shahrashoobmusic.com اقدام نمایند.

    https://musiceiranian.ir/?p=79401
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *