×
×

علی ترابی پاسخ می دهد:

  • کد نوشته: 76349
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۲ام اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۰
  • رییس انجمن موسیقی ایران‌ گفت: از آنجا که شعار اکسپوی میلان «تغذیه‌ زمین، انرژی برای حیات» است، فکر کردیم که اجرای موسیقی نواحی می‌تواند با این موضوع مرتبط باشد. علی ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش موسیقی ایسنا،‌ اظهار کرد: اکسپو یک اتفاق بزرگ است که ابعادی فرهنگی‌، اقتصادی‌ و اجتماعی دارد و فرصتی محسوب […]

    علی ترابی پاسخ می دهد:
  • ۲۲-۵۹۷رییس انجمن موسیقی ایران‌ گفت: از آنجا که شعار اکسپوی میلان «تغذیه‌ زمین، انرژی برای حیات» است، فکر کردیم که اجرای موسیقی نواحی می‌تواند با این موضوع مرتبط باشد.

    علی ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش موسیقی ایسنا،‌ اظهار کرد: اکسپو یک اتفاق بزرگ است که ابعادی فرهنگی‌، اقتصادی‌ و اجتماعی دارد و فرصتی محسوب می‌شود که هر کشوری آنچه را دارد به‌عنوان شاخص فرهنگی‌اش معرفی کند.

    او که عضو شورای تأیید گروه‌های موسیقی به اکسپو است، گفت: با توجه به این‌که شعار اکسپوی امسال «تغذیه‌ زمین‌، انرژی برای حیات» است‌، آثاری که در غرفه‌ی ایران چیده شده‌اند‌، مرتبط با این شعار هستند‌ و در بخش موسیقی نیز ما فکر کردیم، معرفی موسیقی نواحی با این شعار بی‌ربط نیست، زیرا این نوع موسیقی، آیین‌هایی همراه خود دارد‌ که با ریشه‌های تاریخی پیوند می‌خورد.

    وی ادامه داد: البته اجرای ما محدود به «موسیقی کار» نیست. همه‌ی سنت‌ها در موسیقی نواحی ایران قابل رویت است. فکر کردیم از آنجا که موسیقی نواحی ایران همیشه کمتر حمایت شده است‌، امسال موسیقی نواحی اولویت ما باشد و برای همین حضور ۱۳ گروه را در اکسپوی میلان قطعی کردیم.

    ترابی در بخش دیگری از سخنانش گفت: غرفه‌ی ایران در اکسپوی میلان، استیج ندارد و انتظاری هم نمی‌رفت که چنین پیش‌بینی‌ای برای غرفه ایران بشود. البته موسیقی نواحی دارای ویژگی‌های خاصی است و می‌تواند در فضای غرفه اجرا داشته باشد و دچار محمدودیت نخواهیم شد.

    رییس انجمن موسیقی ایران‌ اظهار کرد: اولین گروه اعزامی به اکسپو، گروه «سازینه» بوده است. به‌زودی هم گروه «دیلمان» را به نمایندگی از موسیقی شمال کشور به اکسپو اعزام می‌کنیم. با این حال، اگر امکانات برای ما فراهم شود، گروه‌های بیشتری را به اکسپو می‌روند.

    او درباره‌ی معیار انتخاب این گروه‌ها برای اکسپو بیان کرد: یکی از مواردی که باید در نظر می‌گرفتیم، این است که اکسپو فضایی تخصصی ندارد که بخواهیم از تک‌نوازان حرفه‌ای دعوت کنیم که اجرا داشته باشند، بلکه موسیقی باید به لحاظ حجم صدا، ریتمیک و شاد بودن با ذائقه‌ی مخاطب غیرایرانی هم‌خوانی داشته باشد.

    وی افزود: چنین فرصت‌هایی برای گروه‌های موسیقی نواحی خوب است، زیرا این، شانسی برای دیده شدن و کار کردن آن‌ها است. همین‌طور سیستم اقتصادی‌شان قوی نیست. این اتفاقی بود که باید می‌افتاد و ریشه‌دار بودن موسیقی ما باید معرفی می‌شد.

    ترابی در پایان سخنانش تأکید کرد: نباید این انتظار را داشته باشیم که حضور در اکسپو سرنوشت گروه‌های نواحی را دگرگون کند، اما می‌تواند انگیزه‌ای برای آن‌ها باشد.

    https://musiceiranian.ir/?p=76349
       
    برچسب ها علی ترابی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *